AMD نسل سوم پردازنده‌ های رایزن مخصوص لپ تاپ را رونمایی کرد

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
مطالعه 7 دقیقه
نسل جدید پردازنده‌های AMD با واحد گرافیکی وگا، به‌زودی در لپ‌تاپ و اولترابوک‌های مختلف به‌کار گرفته خواهد شد.
تبلیغات

پس از تقریبا یک سال از معرفی و عرضه‌ی اولین نسل از پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ AMD با معماری Zen، این شرکت اکنون نمونه‌ی بهینه‌‌شده‌ی این پردازنده‌ها را در نمایشگاه CES 2019 معرفی کرد. البته، نکته‌ی جالب در این زمینه، وجود پردازنده‌های مخصوص کروم‌بوک‌ها و انواع ۳۵واتی مخصوص لپ‌تاپ‌های قدرتمند در بین نمونه‌های معرفی شده است.

طبق اخبار منتشرشده، بسیاری در انتظار معرفی نسل سوم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن و کارت‌های گرافیکی وگا ۲ بودند؛ اما AMD‌ پیش از کنفرانس رسمی‌اش، محصولات جدید خود در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها را به‌ناگهان معرفی کرد. این درحالی است که تقریبا از رونمایی نسل سوم رایزن دسکتاپ طی روز‌های آینده مطمئن هستیم. بدین‌ترتیب غول دنیای نیمه‌هادی‌ها از حضور قدرتمند خود در نمایشگاه CES 2019 و رویدادی جذاب برای عاشقان دنیای کامپیوتر خبر می‌دهد.

نسل جدید رایزن موبایل

نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD مانند گذشته و مشابه با انواع دسکتاپ‌ها، در سه سری رایزن ۷ و رایزن ۵ و رایزن ۳ طبقه‌بندی شده‌اند. این درحالی است که اکنون آن‌ها از معماری بهبودیافته‌ی +Zen، لیتوگرافی ساخت دوازده‌نانومتری، فرکانس کاری و حافظه‌ی کش بیشتر بهره می‌برند. به‌گفته‌ی AMD، این تغییرات به افزایش نزدیک به ۱۰درصدی عملکرد پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی درمقایسه‌با نسل گذشته منجر خواهد شد. پیش‌تر استفاده از این ترکیب را در پردازنده‌های نسل دوم رایزن دسکتاپ شاهد بودیم. AMD به‌لطف این بهبود‌ها موفق شد اختلاف عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌های خود با انواع نسل هشتم اینتل را درحد درخورتوجهی کاهش دهد تا با تجهیز به تعداد هسته‌های بیشتر، هم در بخش تک‌هسته‌ای و هم چند‌هسته‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

پردازنده لپ تاپ amd

رایزن ۷ به‌عنوان پرچم‌دار و قدرتمند‌ترین نمونه‌ی موجود و رایزن ۳ به‌عنوان گزینه‌ی اقتصادی برای محصولات رده‌پایین، ایفای نقش خواهند کرد. این پردازنده‌ها به واحد گرافیک مجتمع وگا (Vega) مجهز شده‌اند و به‌لطف استفاده از فناوری SMT، تعداد ترد‌های پردازشی آن‌ها دوبرابر هسته‌های فیزیکی است. رایزن ۷ همانند نسل گذشته‌ی خود، از چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که البته درنهایت، هشت ترد دراختیار کاربر خواهد بود. این چیدمان در رایزن ۵ نیز به‌کار گرفته شده است؛ با این تفاوت که فقط هشت هسته‌ی گرافیکی وگا (در مقابل دَه‌ هسته‌ی وگا در رایزن ۷) در این پردازنده استفاده شده است.

پردازنده لپ تاپ amd

رایزن ۳ در دو نسخه‌ی 3300U و 3200U دراختیار تولیدکنندگان لپ‌تاپ قرار خواهد گرفت که نمونه‌ی قدرتمند‌تر به چهار هسته‌ و چهار ترد پردازشی مجهز شده است؛ در‌حالی‌که نمونه‌ی ضعیف‌تر فقط از دو هسته درکنار چهار ترد بهره می‌برد. هر دو این پردازنده‌ها به سه هسته‌ی گرافیکی قدرتمند وگا به‌عنوان واحد پردازشی گرافیک مجتمع مجهز شده‌اند. در بخش پایینی فهرست نیز نام اتلون به‌عنوان پردازنده‌ی رده‌پایین AMD برای لپ‌تاپ‌ها به‌چشم می‌خورد که از دو هسته و چهار ترد برای انجام وظایف پردازشی درکنار سه هسته‌ی وگا برای امور گرافیکی بهره می‌برد. نکته‌ا‌ی که شاید بسیار جالب باشد، تجهیز پردازنده‌های رده‌بالای لپ‌تاپی اینتل به دو هسته و چهار ترد پردازشی تا دو سال گذشته و پیش از معرفی انواع رایزن توسط AMD است. 

AMD درکنار معرفی نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ Raven Ridge، چند نمودار نیز درباره‌ی مقایسه‌ی عملکرد آن‌ها با رقبای اینتلی خود منتشر کرده است.

پردازنده لپ تاپ amd

تمام پردازنده‌های لپ‌تاپ سری U شرکت AMD از نوع ۱۵واتی هستند که برای استفاده در اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌هایی با عمر باتری طولانی ایده‌آل به‌شمار می‌روند. البته، AMD لپ‌تاپ‌های قدرتمند‌تر را نیز فراموش نکرده و دو پردازنده‌ی ۳۵واتی رایزن ۷ و رایزن ۵ (با کد H در انتهای نام آن‌ها) را در این رده نیز معرفی کرده است که البته چیدمان مشابهی در بخش CPU و GPU با برادر کم‌مصرف‌ترش دارند.

پردازنده

هسته/ترد

TDP

فرکانس پایه/بوست

واحد گرافیکی

فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی

حافظه‌ی کش L3

لیتوگرافی

معماری

رایزن 7 3750H

۸/۴

۳۵ وات

۴.۰/۲.۳

رادئون وگا ۱۰

تا ۱۴۰۰ مگاهرتز

۶ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

رایزن 7 3700U

۸/۴

۱۵ وات

۴.۰/۲.۳

رادئون وگا ۱۰

تا ۱۴۰۰ مگاهرتز

۶ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

رایزن 5 3550H

۸/۴

۳۵ وات

۳.۷/۲.۱

رادئون وگا ۸

تا ۱۲۰۰ مگاهرتز

۶ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

رایزن 7 3500U

۸/۴

۱۵ وات

۳.۷/۲.۱

رادئون وگا ۸

تا ۱۲۰۰ مگاهرتز

۶ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

رایزن 3 3300U

۴/۴

۱۵ وات

۳.۵/۲.۱

رادئون وگا ۸

تا ۱۲۰۰ مگاهرتز

۶ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

رایزن 3 3200U

۴/۲

۱۵ وات

۳.۵/۲.۶

رادئون وگا ۳

تا ۱۲۰۰ مگاهرتز

۵ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

اتلون 300U

۴/۲

۱۵ وات

۳.۳/۲.۴

رادئون وگا ۳

تا ۱۰۰۰ مگاهرتز

۵ مگابایت

۱۲ نانومتر

+Zen

توان مصرفی بیشتر به این پردازنده‌ها اجازه‌ی فعالیت بیشتر در فرکانس‌های کاری بالاتر را می‌دهد. AMD درنظر دارد با تجهیز لپ‌تاپ‌ها به این دسته از پردازنده‌ها درکنار واحد گرافیکی مستقل و توانمند، محصولاتی مناسب بازی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه تولید و عرضه شود. AMD در همین زمینه و در همکاری با ایسوس، لپ‌تاپ مخصوص بازی TUF را با پردازنده‌ی رایزن 5 3550H و پردازنده‌ی گرافیکی رادئون RX 560X درکنار ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-2400 و ۲۵۶ گیگابایت SSD از نوع NVMe رونمایی کرد.

پردازنده لپ تاپ amd

پردازنده‌های جدید لپ‌تاپ AMD در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهند شد.

ورود به دنیای کروم‌بوک‌ها

AMD پردازنده‌های قدیمی ۲۸نانومتری بریستول ریج (Bristol Ridge) خود را برای بازار کروم‌بوک‌ها حفظ کرده است. دو پردازنده‌ی جدید A6-9200C و A4-9120C با معماری کاریزو (Carrizo) و هسته‌های اِکسکِویتِر (Excavator) همراه خواهند بود. هر دو این پردازنده‌ها از دو هسته (دو ترد) بهره می‌برند. AMD برای این پردازنده‌های ارزان‌قیمت نیز واحد گرافیکی مجتمع تعبیه کرده که از سه‌ هسته‌ی رادئون R5 یا R4 با معماری نسل قبل پولاریس (Polaris) این شرکت بهره می‌برند.

پردازنده

هسته/ترد

TDP

فرکانس پایه/بوست

واحد گرافیکی مجتمع

تعداد هسته‌ی گرافیکی

فرکانس واحد گرافیکی

AMD A6-9200C

۲/۲

۶ وات

۲.۷/۱.۸

رادئون سری R5

۱۹۲/۳

۷۲۰ مگاهرتز

AMD A4-9120C

۲/۲

۶ وات

۲.۴/۱.۶

رادئون سری R4

۱۹۲/۳

۶۰۰ مگاهرتز

نکته‌ی جالب درباره‌ی این پردازنده‌ها، توان کاری ۶واتی آن‌ها است که باتوجه‌به لیتوگرافی ۲۸نانومتری، امری ستودنی به‌شمار می‌رود. به‌گفته‌ی AMD، این پردازنده‌ها عمر باتری دَه‌ساعته را برای کروم‌بوک‌ها به‌ارمغان خواهند آورد. سرعت بیشتر تا ۲.۵ برابر در امور ایمیل، ۶۲درصد سریع‌تر در امور اداری، ۲۳درصد سریع‌تر در مرور صفحات وب، ۱۳درصد سریع‌تر در اجرای اپلیکیشن‌های وب، ۳۴درصد سریع‌تر در بازی‌ها و ۳۳درصد سریع‌تر در امور ویرایش تصاویر درمقایسه‌با پردازنده‌های مخصوص کروم‌بوک پنتیوم و سلرون اینتل، برخی از توانایی‌های محصولات جدید AMD درمقایسه‌با اصلی‌ترین رقبایش هستند.

پردازنده کروم بوک amd
پردازنده لپ تاپ amd
پردازنده لپ تاپ amd
پردازنده لپ تاپ amd
پردازنده لپ تاپ amd

دورنمای رقابت در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها

تا ساعاتی دیگر، AMD نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ و گرافیک خود را با معماری Zen 2 و لیتوگرافی هفت‌نانومتری معرفی خواهد کرد. این درحالی است که تولید و عرضه‌ی پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها با معماری و لیتوگرافی پیشین، تاحدودی ناامید‌کننده به‌نظر می‌رسد. ناتوانی در تولید تمام پردازنده‌ها با لیتوگرافی هفت‌نانومتری (تأخیر در مهاجرت به فرایند ساخت ‌هفت‌نانومتری گلوبال فاندریز و ادامه‌‌ی فعالیت این شریک AMD در ساخت انواع دوازده‌نانومتری) و ناتوانی اینتل در تولید پردازنده‌های دَه‌نانومتری و ادامه‌ی فعالیت خود با محصولات چهارده‌نانومتری، می‌توانند بزرگ‌ترین دلایل AMD برای استفاده از معماری و فرایند ساخت سال ۲۰۱۸ در محصولات ۲۰۱۹ خود باشد.

بااین‌حال نباید فراموش کرد لپ‌تاپ‌ها در‌حال‌حاضر، ۶۵درصد بازار کاربران عادی را تشکیل می‌دهند و AMD برای کنارزدن رقیب سنّتی خود باید سهم درخورتوجهی از این بازار را ازآنِ خود کند. این درحالی است که اینتل خود را برای عرضه‌ی پردازنده‌های دّه‌نانومتری در انتهای سال ۲۰۱۹ آماده می‌کند. اگر ادعای AMD درباره‌ی پردازنده‌های جدیدش صحت داشته باشد، با نمونه‌هایی با توان پردازشی برابر با انواع نسل هشتمی ویسکی‌لیک اینتل و قدرت گرافیکی به‌مراتب بیشتر و قیمت ارزان‌تری مواجه خواهیم بود.

رقابت پردازنده‌های دوازده‌نانومتری AMD و چهارده‌نانومتری اینتل در سال ۲۰۱۹ و انواع احتمالا هفت‌نانومتری AMD و دَه‌نانومتری اینتل در سال ۲۰۱۹، تنور رقابت در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها را بسیار داغ‌تر از گذشته می‌کند.

دیدگاه شما درباره‌ی پردازنده‌های جدید AMD‌ چیست؟ آیا این شرکت با نسل جدید رایزن موبایل می‌تواند با محصولات اینتل رقابت کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات