نوآوری‌ هارمن با نمایشگر سقف و داشبورد دیجیتال در CES

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
هارمن از دو طرح مفهومی نمایشگر سقف و داشبورد دیجیتال در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای سیستم‌های سرگرمی و اطلاعاتی کنونی باشد.
تبلیغات

شرکت صنایع بین‌المللی هارمن (Harman) یک گروه تولیدی آمریکایی است که محصولات مختلفی برای خودروسازان، مصرف‌کنندگان و کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان تولید می‌کند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به محصولات صوتی و تصویری، اتوماسیون شرکت‌ها و خدمات مرتبط اشاره کرد.

ظاهرا هارمن فکر می‌کند که سوار شدن در خودروی خودران می‌تواند تجربه‌ی بسیار پردغدغه‌ای باشد؛ بنابراین در نمایشگاه CES از طرحی مفهومی رونمایی کرد که شامل یک صفحه نمایش دیجیتال بزرگ به‌جای سقف معمولی خودرو است. هارمن این سقف عجیب را مودروف (MoodRoof) نام‌گذاری کرده که فقط بخشی از مجموعه سرگرمی بزرگ‌تر موداسپیس (Moodscape) خواهد بود.

هارمن معتقد است خودروسازان بر فضای داخلی خودرو به‌عنوان مکانی برای تفکر و تمرکز، تأکید بیشتری می‌کنند و طرح موداسپیس هارمن برای ایجاد این آرامش در خودرو تولید شده است. فناوری موداسپیس تلاش می‌کند با تنظیم نوع و صدای موسیقی بر اساس برنامه روزانه فرد، آرامش سرنشینان خودرو را حفظ کند. بنابراین اگر کاربر قصد داشته باشد به جلسه کاری یا مهمانی برود، این سیستم تلاش می‌کند موسیقی مناسب و مطابق با تجربیات آینده فرد را انتخاب و پخش کند.

نمایشگر عجیب QLED مودروف کابین خودروی خودران را از صداهای طبیعی پر می‌کند و همزمان تصاویری متناسب روی سقف دیجیتال نشان می‌دهد؛ صحنه‌هایی مانند جنگل یا دنیای زیر آب. هنگامی که کاربر در ترافیک توقف می‌کند و احتمال طول کشیدن زیاد است، دیدن عکسی از درختان سرسبز و دنیای آرامش‌بخش دریا احتمالا برای آرام کردن او کافی خواهد بود.

نمایشگر سقف هارمن/ harman

ایجاد یک کابین آرام در خودرو، کاری خلاقانه است؛ اما به نظر می‌رسد انتخاب موسیقی مناسب و پخش صداهای طبیعت مؤثرترین راه برای رسیدن به این هدف باشد که کار ساده‌ای نیست؛ اما می‌تواند از استرس سرنشینان خودرو کم کند.

همچنین هارمن از طرح مفهومی مفیدتری در CES رونمایی کرد که می‌تواند سواری با اوبر را سرگرم‌کننده‌تر کند. با استفاده از اسپیکرهای قابل تغییر شکل، ایده سرگرمی قابل پیکربندی شرکت هارمن به مسافران اجازه می‌دهد که هر کدام هنگام سواری به‌طور مستقل به موسیقی مورد نظر خود گوش دهند. این سیستم قادر به تنظیم اکولایزر صوتی با توجه به درخواست کاربران مختلف خواهد بود تا تجربه گوش دادن به موسیقی را برای هر فرد شخصی‌سازی کند.

محصولات دیجیتال هارمن/ harman

علاوه بر نمایشگر سقف دیجیتال، هارمن از طرح دیگری نیز رونمایی کرد. هارمن به‌عنوان یکی از سازندگان تجهیزات خودرو مانند آئودی و بی‌ام‌و، تلاش‌ زیادی برای تولید خودروی ایده‌ال آینده انجام می‌دهد. هارمن که اکنون یکی از شرکت‌های تابعه سامسونگ کره جنوبی است، چشم‌انداز وسیعی برای آینده خودروها دارد و در نمایشگاه CES از طرح مفهومی داشبورد دیجیتال (Digital Cockpit) رونمایی کرد که به نظر می‌رسد چیزی شبیه طرح‌های سال ۲۰۵۰ باشد. 

هارمن به‌جای استفاده از نمایشگر سیستم سرگرمی و اطلاعاتی مرکزی مطابق معمول، از یک نمایشگر بزرگ استفاده می‌کند که از مرکز خودرو شروع می‌شود و تا درب مسافر امتداد می‌یابد. این اولین بار نیست که چنین طرح قابل توجهی دیده می‌شود؛ اما قطعا یکی از بهترین نمونه‌های سیستم دیجیتال در خودرو است. صفحه نمایش گسترده QLED، دسترسی راننده و سرنشینان را به طیف وسیعی از گزینه‌ها امکان‌پذیر می‌کند که به صورت سفارشی برای کاربران ساخته شده است.

دو کاربر می‌توانند از یک صفحه به‌طور جداگانه استفاده کنند؛ درحالی‌که راننده می‌تواند از سیستم برای دسترسی به اطلاعات ناوبری یا موسیقی استفاده کند؛ مسافر قادر است از آن برای بازی استفاده کند یا به وسیله‌ی لیست انتخاب شخصی خود از میان سرویس‌های پخش ویدئو سرگرم شود. صفحه نمایش محیطی QLED در مرکز قرار گرفته؛ اما با چند صفحه نمایش کوچک‌تر OLED همراه است که ب‌سختی از یکدیگر قابل تشخیص هستند.

سه صفحه مرکزی وظیفه کنترل عملکردهایی مانند تنظیم دما، زمان و دسترسی به دستیارهای صوتی مانند کورتانای مایکروسافت یا الکسای آمازون را بر عهده دارند. هر قسمت دارای یک صفحه OLED است که عملکرد مورد نظر را نمایش می‌دهد. یک صفحه نمایش منحنی کوچک‌تر و جالب دقیقا زیر صفحات قرار دارد و به کاربر امکان دسترسی به مواردی مانند کنترل A/C، تنظیمات راننده و سایر گزینه‌های مختلف خودرو را می‌دهد.

همه‌ آن‌چه گفته شد، ظاهر کابین خودرو را جذاب‌تر می‌کند و طرحی ارائه می‌دهد که مشتریان مدرن دنبال آن هستند. این طرح‌ها در ترکیب با سیستم دیجیتال مون‌روف (moonroof) بسیار عالی عمل می‌کند. این طرح در CES همراه با خودروی ۳۳۸,۰۰۰ دلاری مازراتی گرن‌کابریو به نمایش در‌‌آمد؛ ولی هارمن می‌گوید طراحی آن برای انواع خودروها قابل تنظیم خواهد بود. 

شرکت هارمن در بیانیه‌ای اعلام کرد پلت‌فرم داشبورد دیجیتال، نسل کاملا جدیدی از ارتباطات و ارگونومی در داخل خودروها به ارمغان می‌آورد. این فناوری به رانندگان اجازه می‌دهد هنگامی که به‌طور مستقیم و ایمن با فناوری درون ماشین خود ارتباط برقرار می‌کنند، تمرکز بیشتری روی جاده داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات