با دوربین میراژ لنوو، ویدئوهای واقعیت مجازی ۱۸۰ درجه استریم کنید

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لنوو در جریان نمایشگاه CES 2018، از دوربین «بگیر و ببین» جدیدی که مخصوص استریم ویدئوی واقعیت مجازی ۱۸۰ درجه است، رونمایی کرد.
تبلیغات

لنوو دوربین جدید خود را که میراژ کمرا نام دارد و برای ثبت و ضبط تصویر و ویدئو به‌صورت ۱۸۰ درجه طراحی شده است، در نمایشگاه CES 2018 در معرض نمایش گذاشت. این دوربین مجهز به ۲ دوربین چشم ماهی با قابلیت ضبط ویدئوی سه‌بعدی فوق عریض است. این دوربین می‌تواند تصاویر و ویدئوها را به‌صورت محلی ذخیره کند؛ اما گوگل و لنوو، آن را با اپلیکیشن‌های تصاویر گوگل و یوتیوب نیز همراه کرده‌اند که کاربر با استفاده از آن‌ها می‌تواند محتوای دلخواه خود را روی نمایشگر مسطح یا در هدست واقعیت مجازی تماشا کند. قیمت این دوربین کمتر از ۳۰۰ دلار خواهد بود و قرار است به همراه هدست واقعیت مجازی مستقل میراژ سولو گوگل و لنوو، در نیمه‌ی دوم ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود. هدست مشترک گوگل و لنوو با برچسب قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار به فروش خواهد رسید.

میراژ کمرا از دو دوربین ۱۳ مگاپیکسل با امکان ثبت تصاویر استریوسکوپ (برجسته‌بینی) بهره می‌گیرد. این دوربین با وضوح تصویر 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قادر به ضبط ویدئو است و کاربران می‌توانند ویدئوهای ضبط‌شده را از طریق یک شبکه‌ی وای‌فای در یوتیوب استریم کنند. برطبق اعلام لنوو، یک نسخه‌ی دیگر از این دوربین قادر به استریم ویدئو از طریق شبکه‌ی نسل چهارم موبایل نیز خواهد بود. دیگر مشخصات دوربین میراژ شامل یک پیچ ۱/۴ اینچی برای سه‌پایه، یک دکمه‌ی پاور، یک دکمه‌ی شاتر و یک دکمه‌ی وظیفه می‌شود که دکمه‌ی اخیر عملکرد دوربین را بین حالت‌های تصویر، ویدئو و استریم زنده تغییر می‌دهد.

Lenovo’s Mirage Camera

کاربران می‌توانند فیلم‌های خود را از طریق یک اپلیکیشن همراه، روی دستگاه‌های اندروید یا آی‌اواس تماشا کنند؛ با این حال، پس از اتمام راه‌اندازی اولیه، عملکرد دوربین مستقل از گوشی هوشمند خواهد بود. اگر اقدام به ضبط ویدئو روی حافظه‌ی ذخیره‌سازی دوربین کنید، ۱۶ گیگابایت حافظه در اختیار خواهید داشت که می‌توانید از طریق کارت میکرو‌اس‌دی آن را افزایش دهید. امکان ویرایش ویدئوها پس از ضبط با برنامه‌ی آدوب پریمیر پرو یا دیگر نرم‌افزارهای محبوب ویرایش ویدئو نیز فراهم است. باتری قابل جداسازی دوربین از طریق درگاه یواس‌بی نوع C شارژ می شود و انتظار می‌رود با هر بار شارژ دو ساعت دوام بیاورد.

«ویدئوی واقعیت مجازی» معمولا به ویدئوی ۳۶۰ درجه اطلاق می‌شود که تماشاگران هنگام مشاهده‌ی آن‌می‌توانند به‌صورت کامل به اطراف بچرخند. با این حال، میراژ کمرا از قالب «وی‌آر ۱۸۰» گوگل استفاده می‌کند که سال گذشته رونمایی شد.  تاکنون ویدئوهای ۱۸۰ درجه را از سوی شرکت‌های واقعیت مجازی نظیر نکست‌وی‌آر مشاهده کرده‌ایم؛ اما تا به امروز، لنوو به‌عنوان شریک طولانی‌مدت واحدهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ی گوگل، تنها شرکت صاحب دوربین مجهز به قالب وی‌آر ۱۸۰ محسوب می‌شود.

Lenovo’s Mirage Camera

لنوو و گوگل به این نتیجه رسیده‌اند که فیلم‌برداری با یک دوربین ۳۶۰ درجه برای کاربران عادی ناخوشایند و مشکل است و کیفیت استریم ویدئو نیز پایین‌تر از کیفیت تصویر یک دوربین کامپکت ۱۸۰ درجه خواهد بود.

کلی بیور، مدیر واحد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گوگل، می‌گوید:

افراد عادی دوربین‌های ۳۶۰ درجه را انتخاب می‌کنند و می‌پرسند: [برای ثبت عکس یا ضبط ویدئو] آن را به کدام سمت نشانه بگیرم؟ و فروشنده به آن‌ها می‌گوید: لازم نیست آن را به هیج سمتی نشانه بگیرید و این موجب سردرگمی آن‌ها می‌شود.

جف مردیت، مدیر کسب‌وکار رایانش اندروید و کروم لنوو، در ادامه می‌گوید:

افراد عادی به آنچه روبروی آن‌ها است توجه می‌کنند. آن‌ها به‌ندرت برای بررسی و مشاهده‌ی پشت سر و اطراف، سر خود را می‌چرخانند.

گوگل در حال حاضر صاحب یک سیستم ویدئوی ۳۶۰ درجه‌ی پیشرفته به نام «جامپ» است و کاربران می‌توانند دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ی مخصوص مصرف‌کننده را با رنج قیمت مشابه میراژ کمرا خریداری کنند. با این حال گوگل و لنوو میراژ کمرا را به‌عنوان یک گزینه‌ی قدرتمند که بین سختی و آسودگی استفاده از دوربین‌های واقعیت مجازی تعادل برقرار کرده است، در نظر گرفته‌اند. مردیت می‌گوید:

رؤیای ما از ابتدا این بود که زندگی مملو از لحظه‌هایی است که ما نمی‌توانیم در آن‌ها حاضر باشیم؛ اما می‌توان برای تقسیم تجربه‌های واقعی به‌دست‌آمده از این لحظه‌ها، روش‌هایی پیدا کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات