AMD نسل دوم ZEN و معماری گرافیکی NAVI با لیتوگرافی ۷ نانومتری را سال آینده عرضه می‌کند

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
AMD از نقشه‌ی راهش پرده برداشت؛ این غول آمریکایی درصدد است تا به نام اول دنیای پردازنده‌ها تبدیل شود.
تبلیغات

بدون شک یکی از جذاب‌ترین کنفرانس‌های نمایشگاه CES 2018 را می‌توان مراسم AMD دانست. این شرکت درکنار معرفی محصولات جدید، از برنامه‌های آتی خود نیز پرده برداشت. هنوز زمان زیادی از عرضه‌ی نسل اول پردازنده‌های معماری Zen نگذشته است؛ اما غول نیمه‌هادی ایالات متحده اعلام کرد که معماری Zen 2 را در سال جاری عرضه می‌کند.

+Zen

همان‌طور که پیش از این در زومیت خواندید، معماری +Zen در نیمه‌ی دوم سال جاری با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری عرضه خواهد شد. پردازنده‌های فعلی رایزن با فرایند ۱۲ نانومتری، فرکانس کاری بالاتر به‌لطف XFR2 و فناوری پرسیژن بوست ۲ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شوند. می‌توان انتظار افزایش توان ۱۰ درصدی در محصولات جدید دسکتاپ AMD داشت.

Zen 2 و Zen 3

برنامه amd

AMD به‌تازگی با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری به +Zen مهاجرت کرده است؛ اما این شرکت در قدمی بزرگ، سال ۲۰۱۹ را با نسل دوم معماری Zen و لیتوگرافی فوق‌العاده‌ی ۷ نانومتری آغاز خواهد کرد. به‌گفته‌ی مدیران AMD، این به‌روزرسانی منجر به افزایش قابل‌توجه بازده پردازنده‌های این شرکت در مقایسه با میزان ۷ یا ۸ درصد متداول صنعت پردازنده‌ها می‌شود.

سال ۲۰۲۰ نیز برای پردازنده‌های دسکتاپ با عرضه‌ی نسل سوم معماری Zen همراه خواهد بود. به‌گفته‌ی AMD، لیتوگرافی بهبودیافته‌ی +7nm پردازنده‌های این نسل را همراهی خواهد کرد.

نسل دوم Threadripper

پردازنده‌های سری ورک‌استیشن تردریپر یکی از جذاب‌ترین اخبار دنیای سخت‌افزار طی سال گذشته بودند. این پردازنده‌ها تغییر بزرگی در این بخش از بازار ایجاد کردند و اینتل را به معرفی سری جدید Core i9 واداشتند. حال AMD اعلام کرده است که کاربران ورک‌استیشن تردریپر در نیمه‌ی‌ دوم سال ۲۰۱۸ می‌توانند در انتظار نسل دوم این پردازنده‌ها باشند که با معماری +Zen و لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید خواهند شد.

وگا ۷ نانومتری و معماری Navi

AMD تمام تمرکز خود را به توسعه‌ی پردازنده‌های اصلی معطوف نکرده است و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت نیز طی سال‌های آتی بهبود‌ قابل توجهی خواهند یافت. به‌گفته‌ی مدیران AMD، در سال جاری پردازنده‌های گرافیکی وگا برای اولین‌بار در این صنعت، به لیتوگرافی ۷ نانومتری مهاجرت خواهند کرد تا شاهد افزایش قابل توجهی در میزان توان و انرژی مصرفی آن‌ها نسبت به نمونه‌های ۱۴ نانومتری فعلی باشیم. 

برنامه amd

اما تمام برنامه‌ی AMD‌ در بخش پردازنده‌های گرافیکی به اینجا ختم نمی‌شود. این شرکت سال آینده‌ معماری جدید NAVI را معرفی می‌کند که بر پایه‌ی فرایند ۷ نانومتری تولید می‌شود. البته AMD خبر از عرضه‌ی معماری جدید‌تری در سال ۲۰۲۰ و با لیتوگرافی +7nm داد که در حال حاضر نام آن اعلام نشده است.

AMD طی سال‌های گذشته کاملا متحول شده است. پردازنده‌های رایزن این شرکت جان تازه‌ای به دنیای سخت‌افزار‌ بخشیده‌اند. با حرکت سریع این شرکت به معماری جدید و البته فرایند ۷ نانومتری، می‌توان شاهد یکه‌تازی این شرکت طی سال‌های آینده در دنیای پردازنده‌ها بود. این در حالی است که اینتل در سال ۲۰۱۸ برای عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری جدید خود برنامه‌ریزی کرده است؛ لیتوگرافی ۸ نانومتری این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به به بازار عرضه نخواهد شد. جنگ پردازنده‌های ۷ نانومتری Zen 2 با نمونه‌ی ۱۰ نانومتری کنون‌لیک اینتل در سال آینده را می‌توان جذاب‌ترین اتفاق این حوزه دانست؛ جایی که شاید برای اولین‌بار پایه‌ی حکومت اینتل بر دنیای پردازنده‌ها به لرزه بیافتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات