BMW برای اولین بار با ورود i8 2015 از چراغ‌های لیزری استفاده می‌کند

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
پیش از این با چراغ‌های جلوی لیزری در آئودی کوآترو لیزرلایت آشنا شده بودیم. اما این BMW است که خود را به عنوان اولین خودروسازی که از چراغ‌های جلوی لیزری در خودروی تولیدی خود استفاده خواهد کرد، معرفی می‌کند. BMW چراغ‌های جلوی لیزری را در i8 2015 به عنوان یک گزینه‌ در اختیار مشتریان می‌گذارد.
تبلیغات

جلوه‌ی خودروهای BMW خصوصاً با چراغ‌های جلویشان بسیار خاص هستند و این نما به زودی خاص‌تر هم خواهد شد. به این دلیل که این خودروساز شروع به ارائه‌ی چراغ‌های جلوی لیزری در خودروهای خود کرده است. این کار با خودروی اسپورت i8 2015 که به تازگی وارد مرحله‌ی تولید شده و قیمت آن برای امسال ۱۳۵٫۹۲۵ دلار با احتساب هزینه‌ی حمل محاسبه شده است.

چراغ‌های لیزری چندین مزیت نسبت به بهترین فناوری حال حاضر یعنی لامپ‌های LED دارند. LEDها مزایای بسیاری مانند مصرف انرژی و کنترل بهتر در تابش نور دارند و چراغ‌های لیزری علاوه بر داشتن اینها یک گام جلوتر هستند.

2015-bmw-i8-laser-headlights 100456978 l

نور لیزر به خاطر تک رنگ بودن آن با سایر نورهای معمولی متفاوت است، یعنی نور تولید شده با لیزر به جای داشتن طیف رنگ، تنها یک طول موج دارد. در چراغ‌های جلوی لیزری چندین دیود با کارایی بالا پرتوهای دسته‌ای لیزر را از طریق لنزهای مخصوص بر روی ماده‌ی فسفر فلورسنت در داخل چراغ می‌تابانند. این ماده پرتو را به یک نور سفید درخشان که بسیار پرقوت‌تر از منابع نور رایج هستند تبدیل می‌کند.

2015-bmw-i8-laser-headlights 100456975 l

نور حاصله می‌تواند چیزی حدود ۶۰۰ متر یا دوبرابر LEDها را پوشش دهد و نیز الگوی پرتو به صورت بسیار دقیق، آنی و ایمن قابل کنترل است. علاوه بر این چراغ‌های لیزری نسبت به LEDهای به شدت کم‌مصرف کنونی ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف کرده و دیودهای آنها نیز ۱۰ برابر کوچک‌تر هستند. این اندازه کوچک بودن نه تنها به حفظ فضای نصب داخل چراغ جلو کمک می‌کند، بلکه همچنین با درنظر گرفتن نسبت ۱ به ۱۰ نسبت به لامپ‌های LED سطح انعکاس دهنده نیز به همین مقیاس می‌تواند کوچک‌تر شده و در نتیجه شاهد کاهش وزن باشیم.

برای اطمینان از اینکه کسی از نور لیزر آزرده نشود، سیستم یاری رسان پرتوی بالا به همراه دوربین های دیجیتال BMW در صورت تشخیص خودروی در حال نزدیک شد یا خودرویی در مقابل، نور را کم خواهد کرد.

2015-bmw-i8-laser-headlights 100456976 l

در حالیکه سایر خودروسازان وعده‌ی استفاده از این فناوری را داده بودند، این BMW است که اول از همه آن را بر روی یکی از خودروهای خود ارائه می‌دهد. البته i8 استاندارد از چراغ‌های جلوی کاملا LED استفاده می‌کند و چراغ‌های لیزری به عنوان یک گزینه اختیاری در اختیار مشتری خواهد بود.

در سال پیش رو مدل‌های بیشترِ BMW از چراغ‌های لیزری استفاده خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات