سیستم جدید BMW خودرو را در مواقع ضروری هدایت می‌کند

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
BMW سیستمی به نام «دستیار اکتیو» را تا سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد کرد. از این سیستم  می‌توان به عنوان کلیدی برای گام برداشتن به سمت خودروهای دایماً خودکار برداشت کرد.
تبلیغات

BMW با طرح مفهومی یک فناوری که هدایت خودرو را در شرایط دشوار به صورت «بسیار خودکار» به دست می‌گیرد و احتمالاً تا سال ۲۰۲۰ به عموم عرضه شود، در زمینه‌ی خودروهای خودکار فعالیت می‌کند.

در این هفته در نمایشگاه CES 2014 این خودروساز آلمانی یک نمونه‌ی اولیه از فناوری دستیار راننده که می‌تواند خودرو را در شرایط سخت کنترل کند، را به نمایش گذاشت. این فناوری که دستیار اکتیو نام دارد نه فقط برای سواری در شهر بلکه برای کنترل دقیق خودرو در «تمام محدوده‌های حرکتی» طراحی شده‌است.

1389050919001-P90140888-highRes

بر اساس اعلام BMW، نمونه‌های اولیه‌ای که به سیستم دستیار اکتیو مجهز می‌باشند حتی در سرعت‌های بالا می‌توانند «با دقت استثنایی» عمل کنند. در حین آزمایش، مهندسان آن را در یک مسابقه‌ی سرعتی قرار داده و خودرو را در یک مسیر خیس به حرکت در‌آودند و حتی برای عدم برخورد با مانع آن را مجبور به عوض کردن خط کردند. به گفته‌ی BMW خودرو در این آزمایش بدون برخورد عمل کرده و موفق به گذراندن آزمایش شده است.

دستیار اکتیو طوری طراحی شده‌است که حتی در مواقعی که راننده عمداً باعث از کنترل خارج شدن خودرو شود، کنترل آن را در دست بگیرد. BMW ادعا می‌کند نمونه‌ی اولیه‌ی آن با ترمز گرفتن، شتاب دادن و هدایت کردن خودکار، می‌تواند مانند یک راننده‌ی حرفه‌ای خودرو را از چرخش بیرون آورد. در تست‌های مهندسی خودرو در تمامی موارد خطای انسانی خودرو را نجات داد و به حالت عادی برگرداند.

1389050919002-P90140930-highRes

ما این فناوری را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید. خودروهایی که شما را از منزل به محل کار خواهند برد در حالی که شما در حال خواندن روزنامه می‌باشید، ممکن است چندین سال دورتر ارائه شود، ولی این سیستم BMW که کنترل فرمان و ترمزها در هنگام لغزش خودرو به دست می‌گیرد به زودی در دسترس خواهد بود.

در واقع BMW ادعا می‌کند که هم‌اکنون خودروهای خود اجزای لازم برای استفاده از ویژگی‌های دستیار اکتیو، مانند هدایت الکترونیکی و سنسورهای کنترل پایداری و ثبات، را دارا می‌باشند.

1389050919003-P90140932-highRes

این خودروساز دستیار اکتیو را تا سال ۲۰۱۵ بصورت آزمایشی در اروپا عرضه خواهد کرد. انتظار می‌رود آن دسته از خودروهایی که BMW به آنها «بسیار خودکار» (به عنوان مثال آنهایی که می‌توانند ساختمان جاده را با کمترین دخالت راننده بفهمند) می‌گوید، تا سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات