تویوتا فناوری ایمنی جدید و خودکار خود را معرفی می‌کند

یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
تویوتا بسیار محتاط و آرام بر مسیری به سمت اجرای تکنولوژی رانندگی خودکار بر روی خودروهای خود گام برمی‌دارد. این کمپانی ژاپنی امسال خودروی تحقیقاتی بر پایه‌ی لکسوس LS را نمایش داد که در آن به صورت آزمایشی از فناوری‌های خودکار جدید استفاده شده بود و اکنون این خودروساز تعدادی از ویژگی‌های جدید خود را که این خودروی تحقیقاتی به توسعه‌ی آنها کمک کرده‌است را معرفی می‌کند.
تبلیغات

اولین آنها سیستم اتوماتیک جدید کمک به رانندگی در اتوبان (AHDA) می‌باشد. این سیستم از دو فناوری خودکار برای مهیا کردن رانندگی ایمن‌تر و کاهش حجم کار راننده استفاده می‌کند: کروز کنترل انطباقی-مشارکتی که به صورت بی‌سیم با خودروهای پشت و جلو برای حفظ فاصله‌ی ایمن ارتباط برقرار می‌کند و کنترل ردیابی خطوط که به بین خطوط نگهداشتن خودرو کمک می‌کند.

بر خلاف سیستم‌های کروز کنترل عادی، که برای تشخیص محیط اطراف خود بر رادار تکیه دارند، کروز کنترل انطباقی-مشارکتی تویوتا با ارسال داده‌های افزایش و کاهش سرعت که بر اساس آن خودروهای دیگر می‌توانند سرعت خود را برای حفظ فاصله‌ی مناسب تنظیم می‌کنند، با سایر خودروها ارتباط برقرار می‌کند. این سیستم همچنین با کاهش تعداد افزایش و کاهش دادن سرعت، به بهینه سازی مصرف سوخت نیز کمک می‌کند. البته این سیستم تنها زمانی کار خواهد کرد که بقیه خودروها هم به آن مجهز باشند.

کنترل ردیابی خطوط از ترکیب سیستم‌های نظارتی رادار و دوربین برای نگهداشتن خودرو بین خطوط استفاده می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری شده برای تنظیم کردن فرمان، شتاب رانندگی و نیروی ترمز استفاده می‌شود.

علاوه بر AHDA تویوتا سیستم امنیت عابر پیاده‌ی خود که سیستم پیش از برخورد (PCS) است را نیز معرفی کرد. این سیستم از هدایت خودکار در کنار نیروی ترمز پیش از برخورد افزایش یافته و ترمز خودکار برای کمک به جلوگیری از تصادف با عابرین پیاده و سایر اشیاء درون جاده، استفاده می‌کند. یک سنسورِ آن‌بورد اشیاء پیش رو را تشخیص داده و در صورتی که سیستم تشخیص دهد که خطر برخورد وجود دارد، بلافاصله هشدار تصویری روی داشبورد جلوی راننده فعال می‌شود. اگر احتمال برخورد افزایش پیدا کند، سیستم از هشدار صوتی و تصویری همزمان برای آگاه ساختن راننده استفاده کرده و و نیروی ترمز پیش از برخورد افزایش یافته و ترمز خودکار فعال می‌شوند. اگر سیستم تشخیص دهد که ترمز به تنهایی قادر به جلوگیری از برخورد نمی‌باشد و فضا برای عبور از مانع وجود دارد، سیستم کمک به هدایت خودرو برای دور کردن خودرو از عابر پیاده یا مانع، فعال می‌شود.

به گفته‌ی تویوتا اولین سری از این فناوری‌های خودکار از اواسط دهه‌ی جاری ظهور خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات