این شاسی‌بلند چینی روی آب شناور می‌شود و مثل تانک به دور خودش می‌چرخد!

یک‌شنبه 30 آذر 1404 - 20:15
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L
شاسی‌بلند پرچمدار بی‌وای‌دی با پلتفرم هوشمند e4، قابلیت‌های عجیبی مثل چرخش تانک و شناوری روی آب را به دنیای واقعی می‌آورد.
تبلیغات

شاید تا چند سال پیش، دیدن خودرویی که در جای خود مثل تانک می‌چرخد یا در سیلاب مانند قایق حرکت می‌کند، تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی ممکن بود؛ اما بی‌وای‌دی با یانگ‌وانگ U8، این رؤیا را به واقعیت تبدیل کرد.

آنچه این شاسی‌بلند ۳٫۵ تنی را متمایز می‌کند، صرفاً قدرت ۱۲۰۰ اسب بخاری‌اش نیست؛ بلکه پلتفرم هوشمند e4 است که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد.

در این مطلب، نگاهی موشکافانه به دو قابلیت «چرخش ۳۶۰ درجه» و «شناوری روی آب» یانگ‌وانگ U8 می‌اندازیم تا ببینیم مهندسی پشت این ویژگی‌ها دقیقاً چگونه کار می‌کند.

چرخش تانک؛ مانور در فضاهای غیرممکن

پخش از رسانه

بسیاری از خودروهای برقی امروزی سریع هستند؛ اما U8 انعطاف‌پذیری بالایی دارد. قابلیت چرخش تانک در این خودرو مدیون استفاده از چهار موتور برقی مستقل برای هر چرخ است.

برخلاف خودروهای معمولی که نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها تقسیم می‌شود، در U8 هر چرخ مغز متفکر خود را دارد.

برای انجام چرخش ۳۶۰ درجه در حالت سکون، موتورهای سمت چپ خودرو به سمت جلو می‌چرخند و موتورهای سمت راست با همان سرعت اما در جهت عکس (به سمت عقب) به چرخش در می‌آیند. گشتاور مخالف ایجادشده باعث می‌شود خودرو حول محور مرکزی خود بچرخد.

کاربرد و جزئیات فنی

سیستم هوشمند خودرو اصطکاک سطح جاده را هزاران‌بار در ثانیه تحلیل می‌کند تا سرعت چرخش چرخ‌ها را تنظیم کند و از سر خوردن ناگهانی یا لاستیک‌سایی بیش‌ازحد جلوگیری شود.

این قابلیت صرفاً نمایشی نیست؛ در مسیرهای آفرودی بن‌بست یا پارکینگ‌های بسیار تنگ شهری، راننده می‌تواند بدون نیاز به دنده‌عقب و جلو و عقب‌کردن‌های مکرر، جهت خودرو را کاملاً تغییر دهد.

حالت شناوری اضطراری؛ نجات‌غریق هوشمند

پخش از رسانه

عجیب‌ترین ویژگی یانگ‌وانگ U8، توانایی‌اش در تبدیل‌شدن به یک قایق موقت است. بی‌وای‌دی تأکید می‌کند که این ویژگی برای شرایط اضطراری (مانند گیرافتادن در سیل ناگهانی یا عبور از رودخانه‌های عمیق) طراحی شده و نباید برای تفریح در دریاچه استفاده شود.

وقتی سنسورهای عمق‌سنج تشخیص دهند که سطح آب از حد مجاز فراتر رفته و چرخ‌ها تماس خود را با زمین از دست داده‌اند، «حالت شناور» به‌صورت خودکار فعال می‌شود:

خودرو برای جلوگیری از مکش آب به داخل سیلندرها، موتور بنزینی (که در نقش ژنراتور عمل می‌کند) را بلافاصله خاموش می‌کند.

دریچه‌های ورودی هوای کابین بسته می‌شوند، سیستم تهویه به حالت گردش هوای داخلی می‌رود و شیشه‌ها به طور کامل بالا می‌روند.

یانگ‌وانگ U8 می‌تواند تا ۳۰ دقیقه بدون نفوذ آب به قطعات حیاتی، روی آب شناور بماند

سانروف پانورامای خودرو به‌طور خودکار باز می‌شود تا در صورت نیاز، سرنشینان بتوانند از سقف خارج شوند.

بی‌وای‌دی ادعا می‌کند موتورها و باتری کاملاً ضدآب هستند و خودرو می‌تواند تا ۳۰ دقیقه بدون نفوذ آب به قطعات حیاتی روی آب شناور بماند.

خودرو با چرخش سریع چرخ‌ها می‌تواند با سرعت ۳ کیلومتربرساعت روی آب حرکت کند و حتی فرمان دهد تا خود را به خشکی برساند.

پلتفرم e4 و سیستم تعلیق DiSus-P در یانگ‌وانگ U8 نشان می‌دهند که آینده‌ی آفرود دیگر در انحصار دیفرانسیل‌های مکانیکی و اکسل‌های صلب نیست.

ترکیب هوش مصنوعی با موتورهای برقی مستقل، به U8 سنگین‌وزن اجازه می‌دهد کارهایی انجام دهد که حتی برای تانک‌های جنگی هم چالش‌برانگیز است.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات