شاسیبلند ۷ میلیاردی ایران خودرو و رقیب لندکروزر؛ با LS9 آشنا شوید
برند آیام موتورز (IM Motors) که حاصل همکاری استراتژیک SAIC، هلدینگ فناوری علیبابا و مجموعهی Zhangjiang Hi-Tech است، پس از موفقیت نسبی مدلهای LS7 و LS6، با پرچمدار IM LS9، برای رقبای قدرتمندی همچون تسلا مدل ایکس، لیاتوی L9 و حتی شاسیبلندهای لوکس ژاپنی مثل لندکروزر خطونشان میکشد.
آیام LS9 ویترینی از آخرین دستاوردهای مهندسی چین در حوزهی باتریهای حالت جامد، هوش مصنوعی و پلتفرم هوشمند است که حالا به پرچمدار شاسیبلندهای ایرانخودرو و گرانترین خودرو مونتاژی کشور تبدیل خواهد شد.
قیمت خودرو جدید ایرانخودرو حدود ۷ میلیارد تومان برآورد میشود. در این مقاله به بررسی دقیق جزئیات آیام LS9 میپردازیم.
طراحی ظاهری؛ غولپیکر و بزرگتر از لندکروزر
LS9 به عنوان یک شاسیبلند فولسایز، با طولی بیش از ۵٫۲ متر، ابعادی بزرگتر از لندکروزر دارد. زبان طراحی این خودرو بر پایهی «آیرودینامیک و مینیمالیسم» بنا شده است.
برخلاف بسیاری از شاسیبلندهای جعبهای، LS9 از خطوطی نرم و سیال بهره میبرد تا ضریب درگ را به حداقل برساند که برای خودرو هیبریدی با این ابعاد، حیاتی است.
چراغهای جلو و عقب از نوع DLP (Digital Light Processing) هستند که در کنار روشنکردن مسیر، قابلیت نمایش علائم هشدار یا پیامهای گرافیکی روی زمین را برای عابران پیاده دارند.
سنسورهای لایدار (LiDAR) به شکلی ظریف در بالای شیشهی جلو و گلگیرها جایگذاری شدهاند تا خدشهای به زیبایی بصری خودرو وارد نشود.
طراحی LS9 در نسخه هیبریدی تفاوت اندکی با نسخهی تمامبرقی دارد. به دلیل نیاز به خنککاری موتور بنزینی، ورودیهای هوای مخفی در بخش پایینی سپر جلو بازطراحی شدهاند.
قوای محرکه؛ ترکیب برق و بنزین
سیستم EREV در LS9 به این صورت عمل میکند که موتور بنزینی هیچ ارتباط مکانیکی با چرخها ندارد و صرفاً به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتریها عمل میکند.
پیشرانهی ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با بازده حرارتی بسیار بالا (نسل جدید موتورهای Blue Core شرکت SAIC) که وظیفه تولید برق را بر عهده دارد، بخشی از سیستم محرکهی خودرو را شکل میدهند.
در شاسیبلند گرانقیمت ایران خودرو، موتور بنزینی هیچ ارتباط مکانیکی با چرخها ندارد
LS9 هیبریدی احتمالا در بازار ایران با دو موتور برقی (چهارچرخمحرک) عرضه میشود که مجموع قدرت نزدیک به ۵۲۰ اسب بخار تولید میکنند.
با ترکیب باک بنزین پر و باتری کاملاً شارژشده، این خودرو میتواند مسافتی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۵۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) را بدون توقف طی کند.
باتریهای این مدل (احتمالاً ۴۵ تا ۵۰ کیلوواتساعت) به شما اجازه میدهند حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را در حالت کاملاً برقی و بدون روشنشدن موتور بنزینی در شهر پیمایش کنید.
شاسی دیجیتال و سیستم تعلیق پیشرفته
آیام LS9 به نسل دوم سیستم Vehicle Motion Control مجهز است. این سیستم مغز متفکر حرکتی خودرو محسوب میشود که هماهنگی بین تمام اجزا را برقرار میکند.
چرخهای عقب میتوانند تا زاویهی ۶ درجه تغییر جهت دهند که باعث میشود دورزدن با این خودرو غولپیکر در کوچههای تنگ، راحتتر از یک سدان معمولی باشد.
سیستم تعلیق با نرخ پاسخدهی میلیثانیهای، ارتفاع خودرو را بر اساس سرعت و نوع جاده تغییر میدهد تا بیشترین راحتی ممکن فراهم شود و سیستم ترمز سیمی که با بازیابی انرژی برق هماهنگ شده است، حس ترمزگیری بسیار نرم و دقیقی را ارائه میدهد.
کابین لوکس با آپشنهای جذاب
داخل کابین IM LS9 نسخهی هیبریدی، همان سطح از تجمل و تکنولوژی نسخهی برقی حفظ شده است. یک نمایشگر سرتاسری ۴۲ اینچی که تمام داشبورد را پوشانده، قابلیت پایینرفتن (برای تمرکز بیشتر راننده) را دارد.
جذابترین بخش LS9، دوش صحرایی است. با بازشدن درِ صندوق، میتوان دوش را به در آویخت. آب از مخزن ۱۰ لیتری تأمین میشود که با المنت حرارتی ۱۲۰۰ واتی در مدت ۱۰ دقیقه تا ۴۵ درجهی سانتیگراد گرم میشود. این ویژگی بیشتر برای شستوشوی سریع پس از فعالیتهای فضای باز طراحی شده، چون حجم آب تنها برای حدود یک دقیقه استفاده کافی است.
تمام سیستمهای سرگرمی و هوش مصنوعی داخلی از تراشهی اسنپدراگون ۸۲۹۵ قدرت میگیرند تا تجربهی کار با نمایشگرها و سیستمعامل خودرو بدون لگ و بسیار روان باشد.
صندلیهای عقب دارای گرمکن، سردکن، ماساژور ۱۶ نقطهای و زیرپایی برقی هستند که میتوانند به حالت استراحت کامل درآیند. LS9 در کنار یخچال داخلی، مجهز به ۲۰ اسپیکر بنگ اند اولافسن با قابلیت پخش صدای سهبعدی و تکنولوژی حذف نویز فعال برای سکوت مطلق در کابین است.
ایمنی و رانندگی خودکار
LS9 از پلتفرم خودران IM AD بهره میبرد که با همکاری شرکت Momenta توسعه یافته است: سیستم نیازی به نقشههای مسیر ندارد و با استفاده از بینایی ماشین و هوش مصنوعی، مسیر را به صورت لحظهای تحلیل میکند. همچنین، راننده میتواند از خودرو پیاده شود و با گوشی، خودرو را در فضاهای بسیار تنگ پارک کند.
جدول مشخصات فنی IM LS9 (نسخهی EREV) | |
|---|---|
ویژگی | مشخصات فنی |
نوع سیستم | برقی با دامنهی حرکتی افزایشیافته (EREV) |
موتور بنزینی (ژنراتور) | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
موتورهای برقی | موتور جلو با قدرت حدود ۲۱۴ اسببخار موتور عقب با قدرت حدود ۳۰۸ اسببخار |
قدرت نهایی | حدود ۵۲۳ اسب بخار |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | حدود ۴٫۹ ثانیه |
برد کل (ترکیبی) | بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر (CLTC) |
برد خالص برقی | حدود ۲۰۰ کیلومتر |
سیستم فرمان | فرمانپذیری ۴ چرخ |
پردازنده | Qualcomm Snapdragon 8295 + NVIDIA Orin X |
باید دید نسخهای که در ایران مونتاژ خواهد شد همهی آپشنهای رفاهی را خواهد داشت یا نه. هنوز زمان دقیق فروش خودرو را نمیدانیم؛ اما با قیمت ۷ میلیارد تومانی، LS9 تنها در دسترس تعداد بسیار محدودی از افراد جامعه خواهد بود.