خودروساز چینی چانگان به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد
امروز خودروسازی چانگان از تولید ۳۰ میلیون خودرو خبر داد تا این شرکت پس از نزدیک به ۴۰ سال حضور در صنعت خودرو (از سال ۱۹۸۳)، به نخستین خودروساز مستقل چینی تبدیل شود که به چنین رکورد مهمی دست مییابد. پیمودن مسیر از ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون دستگاه برای این برند تنها چهار سال زمان برد.
غول خودروسازی چین هماکنون پنج زیربرند اصلی شامل آواتار (Avatr)، نوو (Nevo)، دیپال (Deepal)، چانگان و کایچنگ (Kaicheng) را تحت مدیریت دارد.
ساختار شرکت اواسط امسال دستخوش تغییر شد و «گروه خودروسازی چانگان چین» بهعنوان یک شرکت دولتی جدید رسماً تحت مدیریت مستقیم دولت مرکزی چین (در کنار FAW و دانگفنگ) قرار گرفت.
ژو هوآرونگ، رئیس هیئتمدیره، در نخستین نشست رسانهای اعلام کرد که مجموعهی تحت هدایتش دستیابی به آمار تولید و فروش ۵ میلیون خودرو را تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری کرده است؛ بهطوریکه خودروهای برقی و هیبریدی بیش از ۶۰ درصد و فروش خارجی بیش از ۳۰ درصد از این حجم را تشکیل دهند.
شرکتهای مشترک سایک-جیام-وولینگ (SGMW) و فاو-فولکسواگن نیز امسال در چین موفق به عبور از مرز تولید ۳۰ میلیون دستگاه شدند. برای مقایسه بد نیست بدانید که ثبت رکورد مذکور برای فاو-فولکسواگن ۳۴ سال و برای خودِ فولکسواگن ۴۶ سال طول کشید.
آمار فروش چانگان در ماه نوامبر (آبان و آذر) به ۲۸۳ هزار دستگاه رسید که نشاندهندهی رشد ۲٫۳ درصدی نسبتبه سال گذشته است. از این تعداد، ۱۲۵ هزار دستگاه سهم خودروهای انرژی نو با رشد سالانهی ۲۳ درصد و ۵۵ هزار دستگاه مربوطبه فروش خارجی با جهش ۴۷ درصدی بود.
عملکرد شرکت در بخش صادرات خودروهای انرژی نو چندان درخشان نبود و ماه گذشته با عرضهی تنها ۴٬۱۸۹ دستگاه به بازارهای جهانی، در رتبهی یازدهم ایستاد و پایینتر از استارتاپهایی نظیر اکسپنگ و لیپموتور قرار گرفت.
خودروساز چینی ماه گذشته در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵ از برنامههای آینده پرده برداشت و وعده داد که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ مدل خودرو برقی و هیبریدی جدید روانهی بازار کند. تمامی محصولات یادشده به معماری هوشمند جدید چانگان مجهز خواهند شد و طیف وسیعی از شاسیبلندهای اقتصادی تا مینیونهای متوسط و بزرگ و خودروهای آفرودی را پوشش میدهند.