شاسی‌بلند باشکوه BYD؛ قصر متحرک چینی که رقیب مرسدس جی کلاس است

شنبه 29 آذر 1404 - 19:40
مطالعه 8 دقیقه
نمای سه‌چهارم جلو خودرو بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8
هیولای ۱۲۰۰ اسب‌بخاری BYD، ترکیبی از قدرت مهندسی و طراحی باشکوه است و شاید بازی را برای چینی‌ها تغییر دهد.
تبلیغات

بی‌وای‌دی دیگر آن خودروساز اقتصادی سال‌های گذشته نیست. این غول چینی با معرفی زیربرند لوکس خود با نام «یانگ‌وانگ» (YangWang)، نه‌تنها وارد قلمرو شاسی‌بلندهای فوق لوکس شده، بلکه با مدل U8، استانداردهای مهندسی خودروهای آفرودی را به چالش کشیده است.

یانگ‌وانگ U8 ترکیبی عجیب از قدرت ویرانگر، تجمل بی‌حد‌و‌مرز و تکنولوژی‌هایی است که پیش‌تر فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده می‌شد.

در این مقاله نگاهی دقیق به مشخصات فنی، قابلیت‌های عجیب و امکانات رفاهی این خودرو ۱٫۱ میلیون یوانی (حدود ۱۵۰ هزار دلار) می‌اندازیم؛ محصولی که رقیبی شایسته برای گران‌ترین مدل‌های لندکروزر و کادیلاک به‌حساب می‌آید.

زبان طراحی؛ «دروازه زمان و انرژی»

یانگ‌وانگ U8 از زبان طراحی اختصاصی این برند با نام Gate of Time and Energy پیروی می‌کند. این خودرو با ابعاد عظیم خود (طول ۵۳۱۹ میلی‌متر، عرض ۲۰۵۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۹۳۰ میلی‌متر)، در جاده‌ها ظاهری پرابهت دارد تا مستقیماً در برابر رقبایی چون رنج‌رورر و مرسدس بنز جی کلاس عرض اندام کند.

جلوپنجره‌ی خودرو با الگوی ماتریسی و چراغ‌های LED ادغام شده که شکلی شبیه به یک دروازه‌ی بزرگ را تداعی می‌کند.

طراحی کناری کاملاً مکعبی است تا فضای داخلی و دید راننده در مسیرهایی آفرود به حداکثر برسد. رینگ‌های ۲۲ اینچی فورج‌کاری‌شده، ابهت خودرو را تکمیل می‌کنند.

با وجود ظاهر جعبه‌ای، دستگیره‌های درِ مخفی و آینه‌های جانبی مهندسی‌شده، تلاش کرده‌اند تا ضریب درگ را مدیریت کنند.

پلتفرم e4: قلب تپنده با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت

آنچه U8 را از تمام رقبا متمایز می‌کند، پلتفرم انقلابی e4 است. این پلتفرم بر پایه‌ی استفاده از چهار موتور برقی مستقل (یک موتور برای هر چرخ) بنا شده است.

نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L
نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L

هر موتور توانایی تولید ۲۹۵ تا ۳۲۰ اسب بخار قدرت را دارد. مجموع قدرت خروجی به عدد سرسام‌آور ۱۱۸۴ اسب بخار می‌رسد. گشتاور ترکیبی ۱۲۸۰ نیوتن‌متر است که اجازه می‌دهد این غول ۳٫۵ تنی تنها در ۳٫۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

U8 خودرویی تمام‌برقی نیست؛ بلکه با سیستم EREV (برد افزا)، یک خودرو برقی با ژنراتور بنزینی محسوب می‌شود. موتور ۲ لیتری توربو در زیر کاپوت قرار دارد که صرفاً وظیفه‌ی شارژ باتری‌ها را بر عهده دارد و به چرخ‌ها متصل نیست.

باتری‌پک ۴۹٫۰۵ کیلووات‌ساعتی LFP (لیتیوم آهن فسفات)، دامنه‌ی حرکتی ۱۸۰ کیلومتر را در حالت تمام‌برقی فراهم می‌کند؛ اما با باک پر (۷۵ لیتر) و باتری شارژشده، برد کلی خودرو به ۱۰۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) می‌رسد.

سیستم تعلیق هوشمند DiSus-P؛ رقصنده روی صخره‌ها

بی‌وای‌دی در U8 از پیشرفته‌ترین سیستم کنترل بدنه‌ی هیدرولیکی خود با نام DiSus-P استفاده کرده است. این سیستم قابلیت‌های متنوع و جذابی دارد:

  • تنظیم ارتفاع: قابلیت تغییر ارتفاع تا ۱۵۰ میلی‌متر برای عبور از موانع سخت.
  • کنترل مستقل چرخ‌ها: سیستم می‌تواند نیروی تعلیق هر چرخ را به صورت جداگانه تنظیم کند تا در ناهمواری‌ها اتاق خودرو تراز باقی بماند.
  • پایداری در سرعت بالا: در پیچ‌های تند و سرعت‌های بالا، سیستم هیدرولیک از بادی‌رول جلوگیری می‌کند و پایداری یک خودرو اسپرت را شبیه‌سازی می‌کند.

قابلیت‌های فرازمینی؛ چرخش تانک و شناورشدن روی آب

شاید جذاب‌ترین بخش یانگ‌وانگ U8، آپشن‌های خاص حرکتی‌اش باشد که به‌لطف کنترل مستقل گشتاور هر چرخ ممکن شده است.

چرخش تانک (Tank Turn)

پخش از رسانه

از آنجا که هر چرخ موتور مستقل دارد، U8 می‌تواند چرخ‌های سمت چپ و راست را در جهت مخالف هم بچرخاند. این ویژگی به خودرو اجازه می‌دهد تا در جای خود (دایره‌ی ۳۶۰ درجه) بچرخد. این قابلیت برای مانور در فضاهای تنگ آفرودی یا پارکینگ‌ها بسیار کاربردی خواهد بود.

حالت شناوری اضطراری

پخش از رسانه

بدنه‌ی U8 کاملاً ضدآب (IP68) طراحی شده است. اگر خودرو وارد مسیر آبی عمیق شود که از حد مجاز فراتر برود، «حالت شناور» به صورت خودکار فعال می‌شود:

  • موتور بنزینی خاموش می‌شود.
  • دریچه‌های ورودی هوا بسته می‌شوند.
  • پنجره‌ها بالا می‌روند و سانروف برای خروج اضطراری باز می‌شود.
  • خودرو می‌تواند تا ۳۰ دقیقه روی آب شناور بماند و با چرخش چرخ‌ها با سرعت ۳ کیلومتربرساعت به سمت خشکی حرکت کند.

بی‌وای‌دی تأکید کرده که قابلیت شناوری روی آب صرفاً برای شرایط اضطراری است و نباید برای تفریح در دریاچه‌ها استفاده شود.

کابین و امکانات رفاهی؛ تجمل مطلق

فضای داخلی یانگ‌وانگ U8 ترکیبی از چرم ناپا، چوب باکیفیت آفریقایی و نمایشگرهای متعدد است. طراحی داخلی از بال‌های پرنده الهام گرفته است.

صندلی‌های عقب خودرو بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8L
صندلی‌های عقب خودرو بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8L

سیستم صوتی حرفه‌ای Dynaudio با ۲۲ اسپیکر که تجربه‌ای شبیه به سالن کنسرت را ارائه می‌دهد، صندلی‌های هوشمند با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت، گرمکن، سردکن و ماساژور، شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی (۳ عدد)، یخچال داخلی، سانروف پانوراما با طرح ستاره‌ای و سیستم خوشبوکننده هوای کابین بخشی از آپشن‌های جذاب U8 هستند.

ایمنی و رانندگی خودکار

یانگ‌وانگ U8 به‌لطف معماری و زیرساخت پیشرفته‌اش، به ادعای بی‌وای‌دی «یکی از امن‌ترین خودروهای جهان» محسوب می‌شود.

پخش از رسانه

U8 به ۳ واحد حسگر لایدار، ۵ رادار موج میلی‌متری، ۱۴ رادار اولتراسونیک و ۱۶ دوربین مجهز است، از پردازنده‌ی انویدیا Drive Orin برای پردازش اطلاعات رانندگی خودکار استفاده می‌کند و از سطح ۲ پلاس رانندگی خودکار پشتیبانی می‌کند که شامل کروز کنترل تطبیقی، تغییر لاین خودکار و پارک اتوماتیک می‌شود.

جدول مشخصات فنی بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8

ویژگی

مشخصات

پیشرانه

۴ موتور برقی + موتور ۲ لیتری توربو (ژنراتور)

قدرت نهایی

۱۱۸۴ اسب بخار

گشتاور نهایی

۱۲۸۰ نیوتن‌متر

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۳٫۶ ثانیه

ظرفیت باتری

۴۹٫۰۵ کیلووات ساعت (BYD Blade)

زمان شارژ (۳۰ تا ۸۰٪)

۱۸ دقیقه (با شارژر DC ۱۱۰ کیلووات)

وزن خالص

۳۴۶۰ کیلوگرم (در تیپ پایه)

حداکثر سرعت

۲۰۰ کیلومتربرساعت (محدودشده)

قیمت پایه

۱,۰۹۸,۰۰۰ یوان (حدود ۱۵۰,۰۰۰ دلار)

جمع‌بندی

بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8 شاید بتواند استاندارد تازه‌ای در دنیای شاسی‌بلندهای لوکس تعریف کند؛ ویترینی از توانایی‌های خودروسازی چین که ترکیب توانایی‌های آفرود سنگین (مشابه هامر EV) با لوکس‌بودن (مشابه مرسدس میباخ) و تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای مثل پلتفرم e4 دارد.

نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L
نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L
نسخه‌ی Dingshi شاسی‌بلند U8L

U8 نشان می‌دهد که بی‌وای‌دی به‌دنبال رقابت در بالاترین سطح بازار است. وزن بسیار بالا و قیمت گزاف چالش‌هایی برای آن محسوب می‌شوند؛ اما U8 ثابت می‌کند که مرزهای غیرممکن در دنیای خودرو جابه‌جا شده است.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات