داستان برند BYD؛ از تولید باتری تا فتح بازار خودروهای برقی
در یک روز آفتابی، وانگ چوآنفو مرسدسبنز کلاس S نو خود را مقابل مرکز تحقیقوتوسعه خودروسازیاش در شانگهای پارک کرد. کمی بعد گروهی از برترین مهندسانش را فراخواند و با اشارهای ظریف به سمت خودرو گفت: «بسیار خب، (قطعات) این را کاملاً از هم باز و جدا کنید.» هیچکدام از مهندسان قدمی جلو نگذاشتند. یکی گفت: «اما این ماشین شما است» و دیگری اضافه کرد: «آنهم بسیار نو و برند!»
انعکاس آفتاب روی نمای شیشهای ساختمان باعث میشد مرسدس زیر نور بدرخشد و همچون مرواریدی سیاه جلوه کند. وانگ بنبستی را که مهندسان گرفتارش بودند، درک کرد و سوئیچ را از جیبش درآورد. با یک حرکت، خراشی عمیق از جلو تا عقب خودرو، روی رنگ مرسدس کشید. گفت: «حالا دیگر دلیلی برای سالم نگهداشتنش نیست» و بعد سوئیچ را روی کاپوت ماشین گذاشت و دور شد.
داستان برند بیوایدی، با تصمیمات و رؤیاهای این مرد گره خورده است. مسیری که BYD از استارتاپی ۲۰۰ نفره تا تبدیلشدن به بزرگترین شرکت خودروسازی چین طی کرد، با این فلسفه همراه بود: «ابتدا بازار را با قیمت پایین تحت تصرف درآور و سپس آن را با کیفیت بالا، حفظ کن.»
تاریخچه تأسیس BYD
وانگ چوآنفو، متولد ۱۹۶۵ با ویژگیهای منحصربهفرد و بعضاً عجیبش شناخته میشود. شرکت BYD نام خود را مخفف «Build Your Dreams» (رؤیاهایت را بساز) عنوان میکند و این شعار با افتخار روی محصولات آن حک میشود.
جالب اینکه وانگ در مصاحبهای قدیمی اعتراف کرده بود که هنگام انتخاب این نام فلسفه خاصی در ذهن نداشته: طبق برخی روایتها، این سه حرف صرفاً از تلفظ نام چینی جادهای که به کارخانه ختم میشد یعنی «Biyadi» گرفته شد، ضمن اینکه براساس حروف الفبا شرکت را در کارهای اداری بالای فهرست شرکتها قرار میداد.
بااینحال مصاحبهکننده بعداً یادآوری کرده بود وانگ در همان جلسه به شوخی و خنده به او گفته که میتواند این حروف را مخفف «Bring Your Dollars» (دلارهایت را بیاور) تصور کند!
وانگ چوآنفو در خانوادهای فقیر و کشاورز در استان آنهویی چین متولد شد و در کودکی والدینش را از دست داد و برادر بزرگترش سرپرستی او را بهعهده گرفت. بااینحال بهلطف استعداد تحصیلی درخشانش موفق شد به دانشگاه معتبر فناوری جنوب-مرکز چین راه یابد و دوران کارشناسیارشد خود را نیز رشتههای شیمی و متالورژی در یکی از مؤسسات علوم و فناوری پکن سپری کند.
وانگ چوانفو مؤسس BYD در کودکی یتیم شد و برادر بزرگش سرپرستی او را به عهده گرفت
اوایل دهه ۱۹۹۰، وانگ بهعنوان محقق و استادیار در دانشگاه فنی پکن کار میکرد. تخصص او در زمینه انبارهها و باتریها بود و به همین دلیل دید خوبی نسبت به تولید باتری در چین داشت؛ اما همیشه در ذهنش به دنبال فرصتهای جدیدی برای انجام کارها به شکلی بهتر بود و با همین افکار سال ۱۹۹۵ به شنژن رفت تا با سرمایهای معادل ۲٫۵ میلیون یوآن (حدود ۳۰۰ هزار دلار آن زمان) شرکت بیوایدی را تأسیس کند.
شنژن در دههی ۷۰ میلادی روستایی باتلاقی با ۳۰ هزار کشاورز بود. اما در سال ۱۹۷۹ دولت مرکزی، شنژن را بهعنوان منطقه ویژه توسعه برای آزمایش سرمایهداری انتخاب کرد.
چوانفو استارتاپ BYD را با سرمایه ۳۰۰ هزار دلاری که از اطرافیانش قرض کرده بود، تاسیس کرد
وقتی وانگ وارد این شهر شد، جمعیت آن بهواسطهی استارتاپهای درحال ظهور و کارگرانی که به امید یافتن شغلی به شنژن کوچ کرده بودند، به ۱۰ میلیون نفر میرسید. امروزه حدود ۱۵ میلیون نفر در آنجا زندگی میکنند و همراه با هشت شهر اطراف، دومین مجموعه شهری بزرگ چین را با جمعیتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر تشکیل میدهند.
آزمایش شنژن موفقیتی چشمگیر بود. این شهر بر پایه خدمات، تولید و نوآوری سریع ساخته شده و زمینه مناسبی برای الکترونیک است. به این شهر «سیلیکونولی چین» میگویند؛ زیرا علاوهبر BYD، شرکتهایی مانند هواوی، تنسنت و DJI (سازنده پهپاد) نیز از آنجا برخاستهاند.
BYD قرار بود در این محیط پویا شکوفا شود. وانگ علاوهبر ویژگیهای علمی، شم تجاری خوبی هم برای کسبوکار داشت. او کار خود را با ساخت باتریهای قابلشارژ NiCd (نیکل کادمیوم) آغاز کرد. استراتژی او؟ چیزی که تا سالهای بعد و حتی شهرت جهانی شرکت نیز ادامه یافت: «مهندسی معکوس»، «بهبود» و «حالا خودت بساز».
بسیاری از شرکتهای چینی کارشان را با کپیکردن محصولات غربی شروع میکنند. بیوایدی هم اوایل کار بر همین روال پیش میرفت. وانگ و تیمش پس از بازکردن باتریهای سونی یا سانیو، تحلیل میکردند که چگونه ساخته شدهاند و سپس محصولی مشابه را تحت نام BYD میساختند.
وانگ و تیمش باتریهای سونی و سانیو را باز میکردند تا روش ساخت آنها را بفهمند
آنچه وانگ را از اغلب رقبای چینی متمایز میکند، رویکرد فراتر از کپیبرداری صرف است. او از ابتدا، بر اهمیت تحقیق و توسعه تأکید داشته و پول و زمان زیادی را به این حوزه اختصاص داده است. در آن زمان، شنژن مملو از کارگرانی از شهرستانهای اطراف بود که به دنبال کار میگشتند. نیروی کار ارزان فراوان بود و وانگ از آن بهره میبرد.
درحالیکه کارخانههای مشهور ژاپنی که بازار باتری را در دست داشتند، با اتوماسیون پیشرفته کار میکردند، وانگ بهجای خرید تجهیزات گرانقیمت برای خودکارسازی تولید، هزاران کارگر استخدام کرد. بدین ترتیب، او نهتنها هزینهی تولید را کاهش میداد، بلکه در صورت تغییرات طراحی، انعطافپذیری بیشتری برای تطبیقپیداکردن با بازار داشت و میتوانست بهسرعت باتریهای خود را بهینه کند.
وانگ بهجای خرید تجهیزات گرانقیمت اتوماسیون تولید، هزاران کارگر ارزان استخدام کرد
استراتژی وانگ نتیجه داد و سال ۲۰۰۲، یعنی زمانیکه سهام بیوایدی در بورس هنگکنگ عرضه شد، این شرکت به بزرگترین تولیدکننده باتریهای قابلشارژ در چین تبدیل شده بود.
بیوایدی ابتدا فقط باتریهای نیکل کادمیوم تولید میکرد، اما به مرور زمان به تولید باتریهای نیکل هیدرید فلزی (NiMH) و لیتیوم-یونی (بهویژه LFP، لیتیوم-آهن-فسفات) نیز روی آورد.
بیوایدی یکی از تأمینکنندگان اصلی باتریهای شرکتهای موتورولا، نوکیا و فیلیپس بود
واقعیت این بود وانگ خیلی زود فهمید که آینده در دستان باتریهای لیتیومیونی خواهد بود؛ فناوریای که ظرفیت بالاتر، وزن کمتر، و عمر طولانیتر داشت. در همان سالهای اولیه، این شرکت شروع به تحقیق روی باتریهای لیتیومی برای گوشیهای همراه کرد و خیلی زود به یکی از تأمینکنندگان اصلی موتورولا و نوکیا تبدیل شد.
خرید شرکت خودروسازی ورشکسته Qinchuan
عرضه اولیه سهام بیوایدی واقعاً امیدبخش به نظر میرسید، اما ژانویه ۲۰۰۳، قیمت سهام ناگهان فرو ریخت. همهچیز به جریان به خرید یک شرکت خودروسازی برمیگشت، چیزی که سهامداران از آن بیاطلاع بودند و وقتی هم باخبر شدند، به خشم آمدند؛ زیرا این دست جاهطلبیها در چشمانداز شرکت ذکر نشده بود. البته این سهامداران هنوز نمیدانستند چقدر در اشتباهاند!
واقعیت این بود که وانگ میخواست حوزههای جدیدی را برای گسترش کسبوکارش بیابد و صنعت خودرو از بسیاری جهات، بهویژه پتانسیلهای آتی آن بهترین گزینهی پیش رو محسوب میشد. اما این انتخاب چندان ساده نبود: خودروسازی به سرمایهی جاری زیادی نیاز داشت و ماهیت آن خطرپذیر بود.
بااینحال سال ۲۰۰۳ وانگ با فرصت غیرمنتظرهای مواجه شد: یک کنسرسیوم صنعتی بزرگ میخواست کارخانه خودروسازی ناموفق خود را کنار بگذارد و سیاست محلی اصرار داشت کارخانه را فعال نگه دارد. این کارخانهی کوچک نیمهورشکستهی خودروسازی، Qinchuan Automobile نام داشت که بهطور سنتی خودروهای ون و تجاری تولید میکرد، اما به دلیل نداشتن فناوری رقابتی و مدیریت ضعیف، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود.
وانگ با خرید شرکت ورشکسته خودروسازی از مزایایی مانند زمین رایگان و زیرساخت آماده بهرهمند شد
وانگ کارخانه را با قیمتی بسیار پایین تصاحب کرد و آن را BYD Auto نامید، اما این خرید مزایای خیرهکنندهی دیگری هم برای او و شرکتش به همراه داشت:
- مجوز رسمی تولید خودرو: دولت چین از صدور مجوزهای جدید برای خودروسازان خصوصی خودداری میکرد، اما Qinchuan از قبل این مجوز را داشت. بهاینترتیب بیوایدی بدون نیاز به انتظار چندساله، مستقیماً وارد صنعت خودروسازی شد.
- زمین ارزان و حمایتهای دولتی: دولت چین از سال ۲۰۰۱ شروع به اجرای برنامههایی برای تقویت صنعت خودروسازی داخلی کرده بود. در این برنامهها، شرکتهای چینی که میتوانستند خودروهای کممصرف یا برقی تولید کنند، مشمول یارانههای گستردهای میشدند. وانگ چوآنفو همچنین قطعه زمین بزرگ رایگانی دریافت کرد و از وامهای کمبهره و معافیتهای مالیاتی اولیه نیز بهره برد.
- بهرهگیری زیرساختهای آماده: اگر بیوایدی میخواست کارخانهی جدیدی را از صفر بسازد، به حداقل ۵ سال زمان و میلیاردها یوان سرمایه نیاز داشت. اما با خرید شرکتی قدیمی، یک خط تولید نیمهآماده و کارگران باتجربه را با هزینهای بسیار پایینتر به دست آورد.
با همهی این مزایا، ورود به صنعت خودروسازی تصمیمی غیرمنطقی و دیوانهوار بهنظر میرسید.
بیوایدی میتوانست جایگاه برتر خود را با حاشیهی سود تضمینشده، در صنعت باتریسازی حفظ کند. بهعلاوه رقبای صنعت جدید نه فقط شرکتهای چینی، بلکه غولهای بینالمللی مثل تویوتا، فولکسواگن و جنرال موتورز بودند. پس چرا باید یک تولیدکننده باتری وارد چنین رقابت سنگینی میشد؟
ورود به صنعت خودروسازی
اولین و اساسیترین مشکل بیوایدی در ابتدای امر این بود که هیچ تجربهای در ساخت خودرو نداشت، اما چوانفو معتقد بود که فناوری باتری مهمترین بخش یک خودروی برقی آینده خواهد بود و اگر او بتواند خودروهایی طراحی کند که باتریهای خود شرکت را داشته باشند، میتواند هزینهها را کاهش دهد و سود بیشتری ببرد.
بنابراین، بهجای اینکه تیمی از طراحان را به استخدام شرکت درآورد و سالها روی یک طراحی کاملاً جدید کار کند، راهی سادهتر انتخاب کرد: کپیبرداری از مدلهای موفق خارجی.
سال ۲۰۰۵ بیوایدی اولین خودروی خود را با نام مدل F3 معرفی کرد که لااقل از زاویهای خاص حیرتانگیز بود: این خودرو شباهت زیادی به تویوتا کورولا داشت!
طراحی بدنه، چراغهای جلو، داشبورد داخلی و حتی برخی از جزئیات فنی، تقریباً نسخهای ارزانتر از تویوتا کورولا بود. چوانفو مثل قدیم، همان استراتژی مهندسی معکوس را به کار گرفته بود و با اعمال تغییراتی جزئی در یک طراحی موفق خارجی، هزینهی تولید را پایین آورده بود.
F3 اولین خودروی شرکت BYD کاملاً به تویوتا کورولا شباهت داشت
در طول دو دههی اخیر بسیاری از منتقدان بارها بیوایدی را به کپیبرداری متهم کردهاند، اما وانگ چوانفو همیشه در پاسخ با صراحت عنوان میکند که شرکتش تنها از «فناوریهای بدون حق اختراع» استفاده میکند و چیزی را غیرقانونی کپی نمیکند. اما در آن زمان چوانفو استراتژی خود را مبتنی بر شواهد کافی تنظیم کرده بود:
- اف ۳ شاید بهلحاظ ظاهری خودروی کاملاً جدیدی بهنظر نمیرسید، اما مدل امتحانشده و محبوبی را تکرار میکرد. اگر مردم چین تویوتا کرولا را دوست داشتند، احتمالاً نسخه ارزانتر آن را هم میخریدند.
- با این فرایند هزینه تحقیقوتوسعه پایین میآمد و سرعت ورود به بازار نیز افزایش مییافت. بهعبارتی کافی بود بیوایدی روی تولید انبوه متمرکز شود.
فروش اف ۳ در طول نخستین سال عرضه از مرز ۵۰ هزار دستگاه گذشت و در چند سال بعد هم به یکی از محبوبترین سدانهای کلاس کامپکت چین تبدیل شد. بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، این شرکت چندین مدل دیگر از جمله سدان کوچک F0 (مشابه تویوتا آیگو)، سدان متوسط F6 و مدل F8 (یک خودروی کروک) را نیز به بازار عرضه کرد.
مشکل این بود که چوانفو به ساخت خودروهای بنزینی علاقهای نداشت. او از همان ابتدا میخواست اولین خودروساز الکتریکی چین تبدیل باشد. اینجا بود که بیوایدی مسیر خود را از سایر رقبای داخلی جدا کرد و روی توسعهی خودروهای هیبریدی و برقی متمرکز شد؛ تصمیمی که قرار بود در آینده این شرکت را به رقیب جدی تسلا تبدیل کند.
ورود به بازار خودروهای برقی
دسامبر ۲۰۰۸ بیوایدی اولین خودروی هیبریدی قابلشارژ را با نام F3DM معرفی کرد که به باتریهای لیتیوم-فسفات آهنی (LiFePO4) خود شرکت مجهز بود.
این خودرو میتوانست با یکبار شارژ کامل، مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را بهصورت تمام برقی طی کند. این خودرو توانایی پیمایش حدود ۱۰۰ کیلومتر در حالت تمام الکتریکی را داشت و هنگامی که شارژ باتری کاهش مییافت، به طور خودکار به حالت هیبریدی تغییر وضعیت میداد.
اولین خودروی هیبریدی بیوایدی به دلیل فقر زیرساختهای شهری چین شکست خورد
این محصول برخلاف انتظار و عمدتاً بهخاطر وجودنداشتن زیرساختهای شارژ شکست خورد. طبق گزارشها تا سال ۲۰۱۱ فقط ۱۰۰ دستگاه F3DM به فروش رفته بود.
بااینحال نوآوری بیوایدی در زمینه خودروهای انرژی نو، توجه سرمایهگذاران بزرگ را به خود جلب کرد. سپتامبر ۲۰۰۸، چارلی مانگر، معاون وارن بافت در شرکت برکشایر هاتاوی، پس از بازدید از تأسیسات بیوای در چین، آنقدر تحتتأثیر قرار گرفت که بافت را متقاعد کرد به سرمایهگذاری در این شرکت فکرکند.
سرمایهگذاری وارن بافت در BYD
معروف است که در جلسهای که با حضور وانگ چوانفو و نمایندهی وارن بافت برگزار شد، وانگ چوانفو برای نشاندادن ایمنی و تمیزی فناوری باتری خود دست به اقدامی دیوانهوار زد:
او مقداری از مایع الکترولیت باتری ساخت BYD را در لیوان ریخت و جرعهای از آن نوشید تا ثابت کند غیرسمی است. سپس رو به مهمان کرد و به شوخی گفت: «مزهی خوبی ندارد!» این نمایش غیرمعمول، تأثیر عمیقی بر هیئت اعزامی برکشایر هاتاوی گذاشت.
مانگر سال ۲۰۰۹ در مصاحبهای با مجله Fortune درباره وانگ گفت:
این مرد ترکیبی از توماس ادیسون و جک ولش است: چیزی شبیه ادیسون در حل مشکلات فنی و شبیه ولش در بهانجامرساندن کارهایی که باید انجام دهد. من هرگز کسی را مانند او ندیدهام.
چنین تحسینی از سوی مانگر که به سختگیری در تمجید شهرت دارد، نشاندهنده جایگاه ویژه وانگ چوانفو در میان بزرگان کسبوکار بود.
چند ماه بعد، شرکت بافت حدود ۱۰ درصد از سهام بیوایدی را به قیمت ۲۳۰ میلیون دلار خریداری کرد. البته وارن بافت اذعان کرد که بین همه پیشنهادهای سرمایهگذاری، اشتیاق و ایدههای وانگ توجه او را جلب کرده بود. این سرمایهگذاری، در بحبوحه بحران مالی ۲۰۰۸، هم به بیوایدی اعتبار بخشید و هم با فراهم آوردن منابع مالی، زمینه را برای رشد جهانی شرکت مهیا کرد.
سال ۲۰۰۹ وارن بافت ۱۰ درصد از سهام بیوایدی را به قیمت ۲۳۰ میلیون دلار خریداری کرد
ژانویه ۲۰۰۹، نخستین خودروی تمامبرقی شرکت با نام BYD e6 معرفی شد. ای ۶ یک خودروی کراساوور برقی با برد تقریبی ۴۰۰ کیلومتر با هر شارژ بود که به طور خاص برای تاکسیهای شهری و سرویسهای حملونقل طراحی شده بود، اما بعدها در دسترس مصرفکنندگان عادی نیز قرار گرفت.
سال ۲۰۱۰ شرکت تاکسیرانی شنژن، برای آزمایش عملکرد e6 در شرایط واقعی ناوگانی از این خودروها را بهعنوان تاکسی به کار گرفت. این پروژه آزمایشی چنان موفق بود که تا پایان سال ۲۰۱۱، تعداد تاکسیهای e6 در شنژن به بیش از ۳۰۰ دستگاه رسید. بیوای دی میخواست با ای ۶ نشان دهد برای برآوردهکردن نیازهای حملونقل شهری با راهکارهای پاک آمادگی دارد.
در ادامهی سال ۲۰۰۹، بیوایدی اتوبوس برقی K9 را نیز معرفی کرد. این اتوبوس ۱۲ متری با استفاده از فناوری باتری لیتیوم-فسفات آهن بیوایدی میتوانست با یکبار شارژ، مسافتی در حدود ۲۵۰ کیلومتر را طی کند. K9 در ابتدا برای استفاده در ناوگان حملونقل عمومی شنژن تولید شد و بعداً به شهرهای دیگر چین نیز راه یافت.
خانواده محصولات BYD
پس از سرمایهگذاری وارن بافت و موفقیت اولیه بیوایدی با مدل e6 این شرکت با اطمینان هدفگذاری قویتری خط تولید خود را گسترش داد و بهمرورزمان، محصولات متنوعی را در قالب خانوادههای مختلف به بازار عرضه کرد.
خودروهای Dynasty
بیوایدی نام محصولات این مجموعه را از سلسلههای امپراتوری چین انتخاب میکند. برای مثال مدلهای Qin (برگرفته از سلسله چین)، Tang (برگرفته از سلسله تانگ)، Song (برگرفته از سلسله سونگ)، Yuan (برگرفته از سلسله یوان) و Han (برگرفته از سلسله هان) است.
هر کدام از این مدلها در بخشهای مختلف بازار قرار میگیرند؛ مثلاً Tang یک شاسیبلند متوسط، Song یک کراساوور کامپکت، Qin یک سدان، Yuan یک شاسیبلند کوچک و Han یک سدان لوکس محسوب میشود.
خودروهای Ocean
Ocean یا اقیانوس بهعنوان دومین دستهبندی اصلی محصولات بیوایدی شناخته میشود که در سالهای اخیر معرفی شده و نام محصولات آن از موجودات دریایی میآید:
برای مثال مدلهایی نظیر Dolphin ، Seal ،Seagull و Shark در این گروه قرار دارند. یکی از ویژگیهای مهم و مشترک این سری خودروها، بهرهگیری از پلتفرم e-platform 3.0 است که مخصوص خودروهای تمام الکتریکی توسعهیافته و البته طراحی آنها نیز مدرنتر و آیندهنگرانهتر از خانواده Dynasty است.
البته علاوه بر این دستهبندیها، بیوایدی محصولات خود را بر اساس نوع سیستم پیشرانه نیز به سه گروه اصلی تقسیم میکند:
- خودروهای با موتور احتراق داخلی (ICE) که امروزه سهم کمتری در سبد محصولات این شرکت دارند، زیرا طبق برنامهی شرکت تولید این گروه خودروها از سال ۲۰۲۲ متوقف شده است.
- خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) با فناوری انحصاری DM (Dual Mode) و نسلهای پیشرفتهتر آن مانند DM-i و DM-p
- خودروهای تمام الکتریکی (BEV) که بخش عمدهای از فروش این شرکت را تشکیل میدهند.
مدلهای پرفروش BYD
در میان خانوادههای گسترده محصولات بیوایدی، برخی مدلها بهطور ویژه در بازارهای داخلی و بینالمللی موفقیت چشمگیری کسب کردهاند و نقش مهمی در تثبیت موقعیت شرکت بهعنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروهای الکتریکی داشتهاند:
سدان Han یکی از موفقترین مدلهای این شرکت است که در دو نسخه تمام الکتریکی (EV) و هیبریدی پلاگین (DM) عرضه میشود. این سدان لوکس که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، اولین خودروی بیوایدی مجهز به باتری انقلابی بلید (Blade Battery) بود.
خودروی برقی Han با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد ۳٫۹ ثانیه، استانداردهای جدیدی را برای خودروهای الکتریکی چینی تعیین کرد و توانست در بازارهای متعددی از جمله اروپا و خاورمیانه حضور موفقی داشته باشد.
شاسیبلند هفتنفره Tang، بهعنوان یکی دیگر از مدلهای پرفروش شرکت شناخته میشود که بهویژه در نسخه هیبریدی پلاگین با فناوری DM-i محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
این خودرو با مصرف سوخت بسیار پایین (کمتر از ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و برد الکتریکی حدود ۸۰ کیلومتر، گزینهای ایدهآل برای خانوادههای شهری بهشمار میرود. Tang همچنین یکی از اولین مدلهای بیوایدی بود که به بازار نروژ بهعنوان دروازه ورود این شرکت به اروپا صادر شد.
در بخش خودروهای کامپکت و اقتصادی، BYD Dolphin (معروف به Atto 2 در برخی بازارها) یکی از موفقترین محصولات شرکت محسوب میشود. این هاچبک الکتریکی که بر پایه پلتفرم e-platform 3.0 ساخته شده، با قیمت رقابتی، طراحی جذاب و تکنولوژی پیشرفته توانسته طیف گستردهای از مشتریان را به خود جلب کند. دلفین در سال ۲۰۲۲ به یکی از پرفروشترین خودروهای الکتریکی جهان تبدیل شد.
سدان اسپرت الکتریکی Seal از خانواده Ocean، رقیبی جدی برای تسلا مدل ۳ محسوب میشود. این خودرو با طراحی آیرودینامیک، باتری بلید با ظرفیت بالا و پیشرانه قدرتمند در نسخه دو موتوره (با شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانیه)، استقبال گرم بازار را به همراه داشت.
خودرو Seal از فناوری CTB (Cell to Body) بهره میبرد که در آن باتری بهعنوان بخشی از ساختار بدنه خودرو عمل میکند و باعث افزایش استحکام و کاهش وزن میشود.
سدان کامپکت Qin Plus یکی از پرفروشترین مدلهای این شرکت در بازار داخلی چین است. این خودرو در نسخههای مختلف از جمله بنزینی، هیبریدی پلاگین (DM-i) و تمام الکتریکی عرضه میشود و با قیمت مناسب و امکانات فراوان، انتخابی محبوب برای مشتریان چینی به شمار میرود.
فناوریهای کلیدی BYD
پیش از توسعهی خانوادههای مختلف محصولات و عرضه مدلهای موفق به بازار، آنچه بیوایدی را از سایر خودروسازان متمایز میکند، تمرکز ویژه این شرکت بر نوآوریهای تکنولوژیک است. برخلاف بسیاری از رقبا که تأمینکنندگان خارجی برای قطعات اصلی دارند، بیوایدی با استراتژی یکپارچهسازی عمودی، بسیاری از فناوریهای کلیدی را درونسازمانی توسعه میدهد.
باتری بلید
باتری بلید یکی از انقلابیترین نوآوریهای بیوایدی بود که مارس ۲۰۲۰ معرفی شد. این باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) با طراحی منحصربهفرد خود که سلولهای باتری را به شکل تیغههای بلند و باریک میسازد، امنیت و ایمنی را به طرز چشمگیری افزایش میدهد:
- ساختار سلولی بدون ماژول: برخلاف باتریهای معمولی که سلولها در ماژولها دستهبندی میشوند، بلیدباتری از طراحی طولی بهره میبرد که باعث افزایش چگالی انرژی و کاهش فضای اشغالشده میشود.
- افزایش ایمنی: این باتری آزمایش nail penetration test (آزمایش نفوذ میخ) را با موفقیت پشت سر گذاشته، درحالیکه بسیاری از باتریهای نیکل-منگنز-کبالت (NMC) در این تست دچار آتشسوزی میشوند.
- طول عمر بیشتر: میتواند تا ۸۰۰ هزار کیلومتر یا ۳ هزار چرخهی شارژ دوام بیاورد که بسیار بیشتر از استانداردهای رایج باتریهای خودروهای الکتریکی است.
- کاهش هزینه: باتریهای بلید ارزانتر از باتریهای NMC هستند، زیرا نیازی به فلزات گرانقیمتی مانند کبالت ندارند.
از طرف دیگر بیوایدی در کنار باتریهای LFP، روی دو نوع باتری دیگر نیز کار میکند:
- باتریهای سدیمیونی که با هزینهای کمتر از باتریهای لیتیوم-یونی، مخصوص خودروهای اقتصادی و سیستمهای ذخیره انرژی طراحی شدهاند.
- باتریهای LMFP که نسبت به باتریهای LFP چگالی انرژی بالاتری دارند و محدوده مسافتی خودروهای الکتریکی را افزایش میدهند.
سیستمهای پیشرانه: فناوریهای هیبریدی و الکتریکی
نوآوریهای بیوایدی در بخش فناوری پیشرانه، چه در خودروهای تمام الکتریکی (EV) و چه در پلاگین هیبریدیها از کلیدیترین دستاوردهای این شرکت به شمار میروند:
e-Platform 3.0: آیندهای برای خودروهای الکتریکی
پلتفرم e-platform 3.0 که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، همانند نوعی معماری اختصاصی برای خودروهای تمام الکتریکی بیوایدی عمل میکند:
- طراحی یکپارچه: سیستمهای الکتریکی، باتری و موتور در یک پلتفرم منسجم ادغام شدهاند که باعث کاهش وزن و افزایش بهرهوری انرژی میشود و فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
- افزایش برد حرکتی: خودروهایی که از e-Platform 3.0 استفاده میکنند، میتوانند تا با یکبار شارژ تا هزار کیلومتر حرکت کنند.
- سیستم شارژ فوقسریع: پشتیبانی از شارژ ۸۰۰ ولتی که امکان شارژ ۸۰ درصد باتری در ۱۵ دقیقه را فراهم میکند.
- آیرودینامیک پیشرفته: طراحی خودروهای این پلتفرم باعث شده ضریب درگ (Cd) تا ۰٫۲۱ کاهش یابد که افزایش راندمان را در پی دارد.
فناوری هیبریدی DM-i و DM-p: استانداردی جدید برای خودروهای PHEV
بیوایدی از سال ۲۰۱۳ استفاده از سیستمهای هیبریدی DM (Dual Mode) را آغاز کرد و توسعهی آن را بهعنوان یکی دیگر از نوآوریهای اختصاصی خود در نسلهای مختلف ادامه داد. برای مثال
- DM-i برای مصرف سوخت حداقلی طراحی شده (میانگین مصرف سوخت: ۳٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)، پیشرانهی الکتریکی را در اولویت قرار میدهد و موتور بنزینی بیشتر برای افزایش برد حرکتی استفاده میشود.
- DM-p بر عملکرد بالا، قدرت و شتاب بیشتر تمرکز دارد، از ترکیبی از موتور الکتریکی و بنزینی برای تولید توان بیشتر استفاده میکند و بیشتر برای خودروهای SUV و اسپرت هیبریدی مناسب است.
- DM-i Super با ترکیب موتور الکتریکی قدرتمندتر و موتور احتراقی بهینهسازی شده، هم برد الکتریکی را افزایش میدهد و هم مصرف سوخت را پایینتر میآورد.
سیستمهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) و خودروهای خودران
بیوایدی بهمنظور همگامشدن با روندهای جهانی، بخشی از سرمایهگذاریهای کلان خود را به فناوریهای هوش مصنوعی و سیستمهای کمکراننده اختصاص میدهد.
سیستم DiPilot از حسگرهای متعدد، رادار، دوربین و الگوریتمهای هوش مصنوعی بهره میبرد
در همین راستا سال ۲۰۲۱ نرمافزار DiPilot بهعنوان سیستم رانندگی نیمهخودکار بیوایدی معرفی شد تا قابلیتهای پیشرفتهی کمکرانندهی شرکت را به سطحی جدید ارتقا دهد.
این سیستم که از حسگرهای متعدد، رادار، دوربین و الگوریتمهای هوش مصنوعی بهره میبرد، امکاناتی مانند کنترل تطبیقی سرعت، نگهدارنده خودرو در مسیر، ترمز اضطراری خودکار و پارک خودکار را ارائه میدهد. بیوایدی به طور مداوم این سیستم را بهروزرسانی میکند و با بهرهگیری از دادههای جمعآوری شده از ناوگان خودروهای خود، قابلیتهای جدیدی را به آن میافزاید.
- DiTrainer: تنظیم سبک رانندگی بر اساس رفتار راننده
- DiDAS: سیستم تشخیص چهره و خستگی راننده
- DiSus: سیستم تعلیق هوشمند برای بهبود کیفیت سواری
در حال حاضر خودروهای سطح بالای شرکت مانند مدل Han و Tang از دیپایلت استفاده میکنند.
فناوری CTB (Cell to Body) را هم میتوانیم یکی دیگر از نوآوریهای مهم بیوایدی بدانیم که در ماه می ۲۰۲۲ همراه با مدل Seal معرفی شد. در این فناوری، باتری بخشی از ساختار بدنه خودرو را تشکیل میدهد و نقش سازهای دارد.
در فناوری CTB اتری بخشی از ساختار بدنه خودرو را تشکیل میدهد و نقش سازهای دارد
این یکپارچهسازی باعث افزایش استحکام خودرو، کاهش وزن، بهبود دینامیک رانندگی و افزایش کارایی انرژی میشود. CTB در مقایسه با طراحی سنتی باتری، فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم کرده و ایمنی را نیز تقویت میکند.
نکتهی جالب اینکه تا سال ۲۰۲۳، بیوایدی بیش از ۳۵ هزار پتنت ثبت شده در زمینههای مختلف از جمله باتری، سیستمهای پیشرانه الکتریکی، مواد پیشرفته و فناوریهای خودروی متصل داشت.
فناوریهای ذخیره انرژی و مدیریت برق BYD
بیوایدی با توسعهی فناوریهایی که بر ذخیرهی بهینهتر انرژی متمرکزند، راهکارهای متمایزی برای پیشیگرفتن از رقبای خود در دست اجرا دارد.
برای مثال فناوری V2L یا Vehicle-to-Load بهعنوان یکی از قابلیتهای کاربردی خودروهای این شرکت، به کاربران اجازه میدهد از باتری خودرو بهعنوان منبع تأمین انرژی برای دستگاههای خارجی استفاده کنند.
این فناوری که از سال ۲۰۲۱ در اکثر مدلهای کاملاً الکتریکی بیوایدی پیادهسازی شده، خودرو را به یک نیروگاه سیار تبدیل میکند. با توان خروجی حدود ۲٫۲ تا ۳٫۳ کیلووات، کاربران میتوانند انواع وسایل برقی از لوازم کمپینگ گرفته تا دستگاههای خانگی را در هر مکانی روشن کنند. این قابلیت بهویژه در شرایط اضطراری، سفرهای خارج از شهر و مناطق دورافتاده که دسترسی به شبکه برق محدود میشود، میتواند کارایی فوقالعادهای داشته باشد.
فناوری V2L به کاربران اجازه میدهد از باتری خودرو بهعنوان منبع تأمین انرژی برای دستگاههای خارجی استفاده کنند
فاز بعدی این فناوری که هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد؛ با فناوری V2G یا Vehicle-to-Grid معرفی میشود که امکان ارتباط دوطرفه بین خودرو و شبکه برق را فراهم میکند.
خودروهای بیوایدی از این طریق نهتنها میتوانند از شبکه برق شارژ شوند، بلکه قادر خواهند بود در زمانهای اوج مصرف یا در شرایط خاص، بخشی از انرژی ذخیره شده در باتری خود را به شبکهی برق بازگردانند. این سیستم میتواند نقش مهمی در پایداری شبکههای برق، بهویژه در مناطقی با منابع انرژی تجدیدپذیر متغیر مانند خورشیدی و بادی ایفا کند.
البته شرکت این فناوری را بهعنوان راهی برای کسب درآمد مالکان خودرو نیز معرفی میکند و میگوید کاربران با فروش برق به شبکه در زمانهای اوج مصرف و شارژ خودرو در زمانهای کممصرف که قیمت برق پایینتر است، میتوانند هزینههای انرژی خود را کاهش دهند.
پیشبینی میشود با گسترش استفاده از این فناوری، مالکان خودروهای الکتریکی بتوانند تا ۲۰ درصد از هزینههای سالانه خودروی خود را جبران کنند.
حملونقل عمومی و تجاری
درحالیکه بیشتر خودروسازان جهان همچنان در حال تطبیق خود با فناوریهای الکتریکی هستند، بیوایدی چشماندازی گستردهتر از خودروهای شخصی را دنبال میکند: تولید طیف وسیعی از وسایل حملونقل عمومی و تجاری، مانند اتوبوسهای برقی، کامیونهای سنگین و قطارهای مگلو.
اتوبوسهای برقی BYD
بیوایدی یکی از نخستین شرکتهایی بود که از اوایل دههی ۲۰۱۰ دریافت آیندهی حملونقل عمومی بهتدریج از وابستگی به سوختهای فسیلی خارج میشود.
درحالیکه بسیاری از کشورها هنوز در حال بررسی امکانپذیری این ایده بودند، BYD اتوبوسهای برقی خود را به بازار عرضه کرد و بهسرعت قراردادهای بینالمللی متعددی به دست آورد. امروزه اتوبوسهای الکتریکی BYD در بیش از ۷۰ کشور و ۴۰۰ شهر در حال تردد هستند و این شرکت را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوسهای الکتریکی در جهان تبدیل کردهاند.
امروزه اتوبوسهای الکتریکی BYD در بیش از ۷۰ کشور و ۴۰۰ شهر در حال تردد هستند
اتوبوسهای الکتریکی بیوایدی در اندازهها و مدلهای مختلفی تولید میشوند: از مینیبوسهای برقی که برای خیابانهای باریک شهری طراحی شدهاند، گرفته تا اتوبوسهای دوطبقه و حتی مدلهای BRT (سیستم اتوبوسهای تندرو) که در برخی شهرها جایگزین مترو شدهاند. این اتوبوسها از بلید باتری بهره میبرند که عمر طولانی، ایمنی بالا و برد حرکتی قابلتوجهی دارد.
ویژگیهایی مانند شارژ سریع و کمهزینهبودن بهرهبرداری از این اتوبوسها درمقایسه با همتایان دیزلی باعث شده دولتها و شرکتهای حملونقل عمومی کشورهای مختلف به این وسایل نقلیه علاقهمند شوند.
در برخی از شهرهای اروپا نظیر لندن، آمستردام و مادرید، ناوگان اتوبوسهای الکتریکی بیوایدی جایگزین اتوبوسهای سنتی شدهاند. در آمریکا، شهرهایی مانند لسآنجلس، نیویورک و شیکاگو نیز استفاده از اتوبوسهای برقی بیوایدی را در مقیاسی قابلتوجه آغاز کردهاند. در چین، بسیاری از شهرها از جمله شنژن، حملونقل عمومی خود را بهطور کامل به اتوبوسهای برقی این شرکت سپردهاند.
محصولات محبوب:
- K9: اتوبوس شهری استاندارد با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر با یکبار شارژ
- K7: مینیبوس الکتریکی مناسب برای مسیرهای کوتاه و خیابانهای باریک
- K6: مدل کوچکتر از K7، مخصوص مناطق کمجمعیت
- B12: اتوبوسهای مدرن BRT با طراحی کممصرف
- C10 و C8: اتوبوسهای بینشهری با باتریهای LFP و سیستم شارژ سریع
- BD11: اتوبوسهای دوطبقهی الکتریکی که می ۲۰۲۴ در لندن معرفی شدند
کامیونهای برقی BYD
کامیونهای برقی BYD در دستههای مختلفی قرار میگیرند: برخی از آنها برای توزیع کالا در سطح شهری طراحی شدهاند و برد حرکتی کوتاهتری دارند اما قابلیت شارژ سریع را ارائه میدهند.
در مقابل، برخی دیگر مانند کامیونهای حمل بار سنگین و تریلرهای الکتریکی، برای مسافتهای طولانی طراحی شدهاند و از باتریهای با ظرفیت بالا و سیستمهای مدیریت انرژی پیشرفته استفاده میکنند. این کامیونها میتوانند در هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کنند، که برای بسیاری از شرکتهای حملونقل مسافت مطلوبی به شمار میرود.
یکی از اولین مناطقی که کامیونهای برقی بیوایدی را بهطور گسترده به کار گرفت، بنادر تجاری و مناطق صنعتی بودند. بسیاری از بندرهای بزرگ جهان، از جمله بندر لسآنجلس، روتردام و شانگهای، از کامیونهای الکتریکی این شرکت برای جابهجایی کانتینرها و محمولهها در داخل منطقهی بندری استفاده میکنند؛ رویکردی که به کاهش آلودگی صوتی و افزایش راندمان حملونقل منجر میشود.
قطارهای مگلو و مونوریل BYD
بیوایدی علاوه بر وسایل نقلیهی جادهای، در حوزهی حملونقل ریلی برقی و پایدار نیز فعالیت میکند. برای مثال سیستم قطارهای مگلو (Maglev) و مونوریل SkyRail از جالبترین پروژههای شرکت در این حوزه محسوب میشود.
قطارهای مگلو که بر پایهی میدانهای مغناطیسی و شناور شدن روی ریل حرکت میکنند، بهعنوان یکی از پاکترین و سریعترین روشهای حملونقل ریلی شناخته میشوند. بیوایدی با معرفی سیستم مونوریل مدرنی با نام SkyRail، وارد رقابت با سایر تولیدکنندگان این فناوری شد.
SkyRail یکی از پاکترین و سریعترین روشهای حملونقل ریلی است
این قطارها از انرژی الکتریکی پاک بهره میبرند، صدا و لرزش کمتری دارند و هزینههای اجرایی پایینتری هم نسبت به متروهای سنتی دارند.
در حال حاضر چندین شهر در چین، از جمله پینچوان، گوانگجو، شانتو، شنژن و بنبو این فناوری را آزمایش کردهاند و بیوایدی برای صادرات این فناوری با سایر کشورها نیز مذاکره میکند. اسکایریل بهویژه در شهرهایی که فضای محدودی برای احداث مترو دارند، گزینهای ایدهآل محسوب میشود.
زیر برندهای BYD
بیوایدی در راستای گسترش بازار و پوشش حوزههای مختلف، استراتژی چندبرندی را در پیش گرفت: این زیربرندهای مستقل با هویت، جایگاهسازی و استراتژی بازاریابی متمایز، به شرکت امکان میدهند تا ضمن حفظ جایگاه اصلی خود، بازارهای خاص و مشتریان با نیازهای متفاوت را نیز هدف قرار دهد.
دنزا (Denza)
دنزا اولین زیربرند لوکس بیوایدی بود که سال ۲۰۱۰ با سرمایهگذاری مشترک دایملر (مرسدسبنز) تأسیس شد. اولین مدل دنزا بر پایه نسل قبلی مرسدسبنز کلاس B ساخته شد، اما محصولات این برند در سالهای اولیه به موفقیت موردانتظار نرسید. درواقع طراحی خودروها چندان جذاب نبود و فروش قابلتوجهی نداشت.
سال ۲۰۲۱ دایملر سهم خود را از برند دنزا به ۱۰ درصد کاهش داد
بههمیندلیل سال ۲۰۲۱ دایملر سهم خود را از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد و بیوایدی ۹۰ درصد باقیمانده را در اختیار گرفت. پس از آن دنزا مدلهای جدیدی که طراحی مدرنتر و عملکردی پیشرفتهتر داشتند، دوباره به بازار فرستاد. مدلهای محبوب:
- Denza D9 مینیون لوکس با طراحی داخلی بسیار مجلل که در دو نسخه تمام الکتریکی و هیبریدی پلاگین (PHEV) عرضه میشود. D9 با امکاناتی همچون صندلیهای مجهز به ماساژور، پردههای برقی، یخچال داخلی و سیستم صوتی Dynaudio، رقیبی برای Lexus LM و Toyota Alphard محسوب میشود.
- Denza N7 کراساوور لوکس میانسایز که با طراحی اسپرت و آیرودینامیک و فناوریهای پیشرفته، به رقابت با خودروهایی مانند تسلا مدل Y و آئودی Q4 e-tron میپردازد. N7 با باتری بلید و برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر، عملکرد قابلتوجهی دارد.
- Denza Z9 سدان لوکس فولسایز که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این خودرو با طراحی کشیده و اسپرت، فناوریهای هوشمند و عملکرد بالا، رقیبی برای مرسدس EQS و BMW i7 محسوب میشود.
یانگوانگ (Yangwang)
یانگوانگ ژانویه ۲۰۲۳ بهعنوان زیربرند پریمیوم بیوایدی معرفی شد که محصولات آن با فناوریهای بسیار پیشرفته، عملکرد فوقالعاده و قیمت بالاتر از یک میلیون یوان (حدود ۱۴۰ هزار دلار) عرضه میشوند.
برای مثال خودروی شاسیبلند و لوکس U8 با قابلیتهای منحصربهفرد مانند «حالت قایق» عرضه شده که به خودرو امکان میدهد در شرایط اضطراری مانند سیلابها تا حداکثر ۳۰ دقیق روی آب شناور بماند و با سرعت سه کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
U8 با چهار موتور الکتریکی مستقل (یکی برای هر چرخ) و توان ترکیبی حدود ۱۱۰۰ اسب بخار، قابلیتهای آفرود فوقالعادهای دارد. این خودرو رقیبی که برای خودروهای آفرود سنتی نظیر مرسدس کلاس G و لندکروز محسوب میشود و در ماه مارس ۲۰۲۴ به بازار عرضه شد.
U9 سوپر اسپرت الکتریکی با طراحی خیرهکننده و عملکرد فوقالعاده که قادر است تنها در ۲٫۳۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. یو ۹ نیز به چهار موتور الکتریکی مستقل مجهز شده و از فناوری سیستم تعلیق DiSus-X بهره میبرد که به خودرو امکان پرش و رقص و حرکت روی سه چرخ را میدهد.
فانگچنگبائو (Fangchengbao)
فانگچنگبائو (به معنای فرمول پلنگ) ژوئن ۲۰۲۳ بهعنوان زیربرند تخصصی بیوایدی معرفی شد که بهویژه در بخشهای آفرود و خودروهای متمرکز بر پیست فعالیت میکند و تا کنون دو خودروی بائو (لئوپارد) ۵ و ۸ و همچنین کانسپتهای SUV Super 3 و ابر خودروی Super 9 را معرفی کرده است.
بیوایدی با این زیربرند مشتریانی را هدف قرار میدهد که به دنبال یک خودرو میانرده اما با قابلیتهای پیشرفته و طراحی متفاوت هستند.
گسترش بازار بینالمللی
بیوایدی پس از تثبیت موقعیت خود در بازار داخلی چین تلاش کرد حضور خود را در بازارهای بینالمللی نیز تقویت کند. استراتژی بینالمللیسازی این شرکت با هدف تبدیلشدن به یک برند خودروسازی جهانی آغاز شد و در طول سالها با رویکردی سنجیده و مرحلهای پیش رفت.
نخستین تلاشهای بینالمللی BYD در حوزه خودروهای تجاری و بهویژه اتوبوسهای الکتریکی شکل گرفت. سال ۲۰۱۰ این شرکت اولین قرارداد بینالمللی خود را برای تأمین اتوبوسهای الکتریکی K9 شهر لاگوس نیجریه امضا کرد.
این اقدام هوشمندانه به شرکت اجازه میداد قبل از ورود به بازار خودروهای سواری که رقابت شدیدتری را تجربه میکرد، اعتبار و تجربهی بینالمللی کسب کند. تا سال ۲۰۲۳، اتوبوسهای الکتریکی بیوایدی به بیش از ۷۰ کشور جهان و در بیش از ۴۰۰ شهر راهیافته بودند.
نروژ بهعنوان کشوری پیشرو در پذیرش خودروهای الکتریکی در اروپا، اولین هدف BYD برای ورود جدی به بازار خودروهای سواری خارج از چین بود. سال ۲۰۲۱، بیوایدی مدل Tang را به این کشور صادر کرد و با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد.
نروژ اولین کشور اروپایی بود که واردات خودروهای بیوایدی را آغاز کرد
انتخاب نروژ کاملاً استراتژیک بود؛ این کشور نهتنها بیشترین سهم خودروهای الکتریکی در فروش جدید را داشت، بلکه موفقیت در آن میتوانست بهعنوان دروازهای برای ورود به سایر کشورهای اروپایی عمل کند.
بدینترتیب بیوایدی سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه خودروی پاریس حضور پررنگی داشت و برخی مدلهای محبوب خود را را برای بازار اروپا معرفی کرد. تا پایان سال ۲۰۲۳، این شرکت در بیش از ۱۵ کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا، هلند و کشورهای اسکاندیناوی حضور یافت. این شرکت برای تقویت حضور خود در اروپا، شبکهای از نمایندگیهای فروش ایجاد کرده و با شرکای محلی همکاری میکند.
بیوایدی برای حضور در آمریکای لاتین بهویژه کلمبیا، شیلی، برزیل و مکزیک برنامهای بلندمدت تنظیم کرد. سال ۲۰۲۰، بزرگترین ناوگان اتوبوسهای الکتریکی خارج از چین در شهر بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس الکتریکی BYD راهاندازی شد. همچنین سال ۲۰۲۳ بیوایدی ساخت کارخانه در برزیل را نیز کلید زد که یکی از مهمترین پروژههای جدید خارج از کشور این شرکت محسوب میشود.
بازار آسیای جنوب شرقی نیز برای این شرکت اهمیت ویژهای دارد و تا به امروز در کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، مالزی و فیلیپین جایگاه پررنگ و ثابتی پیدا کرده است. سال ۲۰۲۲، بیوایدی کارخانهی مونتاژ خود را در تایلند افتتاح کرد و در همان سال، تایلند به یکی از موفقترین بازارهای خارجی این شرکت تبدیل شد.
بیوایدی همچنین از سال ۲۰۲۳ با عرضهی مدلهای Dolphin ،Seal و ATTO 3 وارد بازار ژاپن شد که باتوجهبه سختگیریهای کیفی بازار این کشور، دستاورد قابلتوجهی محسوب میشود.
خاورمیانه و بهویژه کشورهای حاشیه خلیجفارس نیز بازار مطلوبی برای محصولات بیوایدی محسوب میشوند: سال ۲۰۲۲، این شرکت قراردادهایی برای عرضه خودروهای خود در امارات متحده عربی، بحرین و اردن امضا کرد.
بیوایدی همچنین طبق قراردادی با عربستان صعودی قصد دارد پنج مرکز ذخیرهسازی انرژی در این کشور احداث کند. این پروژه با ظرفیت ۱۲٫۵ گیگاوات ساعت، به بزرگترین سیستم ذخیرهسازی باتری در مقیاس شبکه جهانی تبدیل خواهد شد.
به این مجموعه باید کشورهای استرالیا و نیوزیلند را هم اضافه کنیم، به ویژه مدل ATTO 3 که در استرالیا با استقبال خوبی مواجه شد و در سال ۲۰۲۳ یکی از پرفروشترین خودروهای الکتریکی این کشور بود.
بااینحال ورود به بازار آمریکا برای BYD با چالشهای بیشتری همراه بود. تنشهای تجاری بین چین و آمریکا، تعرفههای بالا بر واردات خودروهای چینی و محدودیتهای مرتبط با قانون کاهش تورم (IRA) که یارانههای خودروهای الکتریکی را به تولیدات آمریکایی محدود میکند، موانعی جدی برای حضور بیوایدی در این بازار محسوب میشوند.
با این وجود BYD از سال ۲۰۱۳ یک کارخانه مونتاژ اتوبوس در کالیفرنیا راهاندازی کرده و در حوزه خودروهای تجاری و ماشینآلات صنعتی در آمریکا فعالیت دارد.
امروز بیوایدی فراتر از صرف یک شرکت خودروسازی چینی، به پدیدهای جهانی تبدیل شده که معادلات این صنعت را تغییر میدهد: این شرکت در سال ۲۰۲۴ با فروش ۴٫۲۷ میلیون دستگاه خودرو جایگاه خود را بهعنوان هفتمین خودروساز بزرگ جهان تثبیت کرد و حتی از برندهای قدیمی مثل هوندا و نیسان پیشی گرفت.
در بازار داخلی چین نیز بیوایدی با ۳٫۷۱ میلیون دستگاه فروش داخلی و سهم ۳۴٫۱ درصدی از بازار خودروهای انرژی نو (NEV)، با شرکتهایی مانند Nio و Xpeng رقابت میکند.
عملکرد موفق بیوایدی را علاوه بر تعداد خودروهای فروختهشده، در بخش مالی نیز مشاهده میکنیم. در سهماههی سوم ۲۰۲۴، بیوایدی با ۲۸٫۲ میلیارد دلار درآمد شرکت تسلا (با ۲۵٫۲ میلیارد دلار درآمد) را پشت سر گذاشت، هرچند تسلا هنوز به لحاظ سودآوری از رقیب چینی خود جلوتر است.
بااینحال بیوایدی مصمم است باوجود موانعی مانند تعرفههای سنگین کشورهای غربی، فاصلهی خود را با تسلا کمتر کند و به همین منظور با استراتژیهای قدرتمندی مانند عرضهی ۲۱ مدل خودران جدید مجهز به تراشههای انویدیا و سرمایهگذاری ۵٫۵۹ میلیارددلاری در عرصه توسعهی بازارهای بینالمللی، به مسیر پرشتاب خود ادامه میدهد.
این شرکت برای سال ۲۰۲۵ هدفگذاری بزرگی کرده است و میخواهد فروش خود را به ۵ تا ۶ میلیون خودرو در سال برساند. آیندهی بیوایدی در گروی نوآوری، پیروزی در نبرد قیمتگذاری و گسترش جهانی است و اگر این مسیر را درست طی کند، شاید درآیندهای نزدیک نهتنها بهعنوان پرفروشترین برند خودروی برقی، بلکه بهعنوان یکی از رهبران کل صنعت خودرو شناخته شود.