رانندگی تهاجمی تاکسی‌های خودران ویمو؛ جسارت یا بی‌احتیاطی؟

یک‌شنبه 16 آذر 1404 - 15:15
مطالعه 2 دقیقه
تاکسی رباتیک ویمو در خیابان
خودروهای خودران ویمو که زمانی به احتیاط شهره بودند؛ اکنون با رانندگی تهاجمی و رفتارهای عجیب خود خبرساز شده‌اند.
تبلیغات

رفتار رانندگی خودروهای خودران Waymo دوباره زیر ذره‌بین قرار گرفت. شرکت در حال گسترش ناوگان تاکسی‌های خودران خود است؛ اما گزارش‌های تازه از ایستادن‌های بی‌دلیل، ایجاد انسداد در خیابان و حتی چرخیدن در یک مسیر با مسافرِ گیر‌افتاده، موجی از انتقادها را ایجاد کرد.

شاهدی که با وال‌استریت ژورنال صحبت کرده، می‌گوید خودرو «مدام بین خطوط جابه‌جا می‌شد… شبیه یک راننده‌ی تاکسی نیویورکی، پرخاشگر و عجول.»

خودروهای ویمو در حالی‌ که پیش‌تر به‌خاطر احتیاط بیش از حد معروف بودند، اکنون با رویکردی شتاب‌زده‌تر حرکت می‌کنند و مرز قوانین را می‌آزمایند. به‌نظر می‌رسد الگوریتم‌ها تغییر کرده‌اند. یکی از مسافران می‌گوید خودروها به دیگر ماشین‌ها بیش از حد معمول نزدیک می‌شوند و در چند مورد فاصله به‌طرز محسوسی کم شده بود.

به گفته‌ی منابع دیگر، یک تاکسی خودران در سمت اشتباه خیابان پارک کرد و زمانی که خودرو مقابلش توقف داشت، ناگهان شتاب گرفت. کاربران به‌طور کلی از رانندگی تهاجمی‌تر این خودروها خبر می‌دهند.

ویمو تأکید دارد خودروهایش پس از ثبت نزدیک به ۱۶۰ میلیون کیلومتر رانندگی، نسبت‌به رانندگان انسانی ۹۱ درصد تصادف کمتری داشته‌اند. ویمو می‌گوید عوامل انسانی و محدودیت‌های ترافیکی، مانع اصلی عملکرد خودروهای خودران‌اند و تغییرات جدید در الگوهای رانندگی عمدی بوده است.

کریس لادويک، مدیر ارشد مدیریت محصول ویمو، به وال‌استریت ژورنال می‌گوید هدف این است که خودروها «با‌اعتماد و قاطع» عمل کنند؛ چون رفتار بیش از حد منفعل اختلال ترافیکی ایجاد می‌کند. او افزود این تغییر برای مقیاس‌دهی خدمات در سان‌فرانسیسکو ضروری خواهد بود.

اما این تغییر رفتار بدون حاشیه نبود. طی چند هفته، یکی از خودروها یک گربه را زیر گرفت و در حادثه‌ای دیگر یک سگ را کشت. ویمو در مورد حادثه‌ی اول گفت سنسورهای خودرو توانایی تشخیص فضای زیر وسیله را ندارند. این اتفاق‌ها موجی از انتقادها درباره‌ی ایمنی خودروهای خودران ایجاد کرد.

در شمال کالیفرنیا، یک خودرو گردش غیرقانونی انجام داد و زمانی که پلیس آن را متوقف کرد، امکان صدور جریمه وجود نداشت چون راننده‌ای پشت فرمان نبود. اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا (NHTSA) پس از ۱۹ گزارش مبنی‌بر عبور خودروهای ویمو از کنار اتوبوس‌های مدرسه‌ی پارک‌شده، تحقیقاتی را آغاز کرده است. ویمو می‌گوید برای رفع این رفتار به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر می‌کند.

نظرات