آینده رانندگی یا خطری بزرگ؟ ویژگی خودران ماشینهای تسلا جنجالآفرین شد
ایلان ماسک ادعای تازهای مطرح کرده که باز هم بحثبرانگیز شده است: نرمافزار «رانندگی تمامخودکار» (FSD) تسلا به رانندگان اجازه میدهد در شرایط خاص، با خیال راحت به گوشیهایشان نگاه کنند.
ماسک روز پنجشنبه در پاسخ به کاربری در شبکهی اجتماعی ایکس که پرسیده بود آیا میتوان با FSD نسخهی ۱۴٫۲ حین رانندگی پیامک ارسال کرد، پاسخ داد: «بسته به شرایط ترافیک اطراف، بله.» اما یک مشکل حقوقی بزرگ وجود دارد: پیامکدادن حین رانندگی همچنان کاملاً غیرقانونی است.
در حال حاضر هیچ حوزهی قضایی در آمریکا وجود ندارد که برای استفاده از موبایل در صورت فعالبودن سیستمهای پیشرفتهی کمکراننده، استثنا قائل شده باشد.
بسیاری از قوانین ایالتی هنوز در حال تلاش برای همگامسازی خود با ظهور خودروهای خودران هستند. بهعلاوه، طبق استانداردهای «انجمن مهندسان خودرو» (SAE)، سیستم FSD تسلا یک سیستم کاملاً خودمختار محسوب نمیشود و خود تسلا با افزودن پسوند «تحت نظارت» به نام آن، تأکید دارد که این فناوری نیازمند توجه کامل و دائمی راننده است.
نمایندگان پلیس در ایالتهای کلیدی مانند آریزونا، نیویورک و ایلینوی (که طبق آمار وزارت انرژی، بیشترین تعداد خودروهای برقی را دارند) صراحتاً تأیید کردهاند که هیچ تبصرهای برای سیستمهای کمکراننده (ADAS) وجود ندارد. به گفتهی آنها، پیامدادن یا نگهداشتن گوشی حین رانندگی، مگر در موارد اضطراری و تماس با ۹۱۱، همچنان جرم محسوب میشود.
تسلا در هفتههای اخیر بهروزرسانی جدیدی برای نرمافزار FSD Supervised منتشر کرده که به گفتهی ماسک، با ادغام برخی قابلیتهای ناوگان آزمایشی تاکسی رباتیک در آستین تگزاس، شاهد یک «جهش عملکردی» خواهد بود.
خودروهای تسلا مجهز به یک سیستم پایش توجه هستند که اگر راننده نگاهش را از جاده بردارد، هشدار میدهد و در صورت تکرار بیتوجهی، دسترسی به FSD را موقتاً تعلیق میکند. با اینکه کاربران از سختگیری و هشدارهای مداوم این سیستم گلایه دارند، ماسک وعده داده که در نسخهی ۱۴، به محض تأیید ایمنی سیستم، میزان این به اصطلاح نقزدنها بسیار کمتر خواهد شد.