بازگشت پرقدرت لکسوس LFA؛ خودرویی ژاپنی که نگاه‌ها را خیره می‌کند

جمعه 14 آذر 1404 - 15:45
مطالعه 3 دقیقه
نمای عقب خودرو لکسوس LFA کانسپت
سکوت ۱۰ ساله‌ی لکسوس با معرفی کانسپت LFA جدید شکست. این اسطوره‌ی ژاپنی با چهره‌ای مدرن و موتوری کاملاً متفاوت برمی‌گردد.
تبلیغات

تولید خودرو افسانه‌ای لکسوس LFA تنها دو سال، از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، ادامه یافت و فقط ۵۰۰ دستگاه به بازار جهانی رسید. از آن زمان، طرفداران بارها از لکسوس خواسته‌اند LFA را احیا کند. امروز این انتظار تا حدی به پایان رسید.

مدل جدید، Lexus LFA Concept نام دارد؛ نخستین خودرویی که پس از ۲۰۱۲ دوباره نشان LFA را بر خود می‌بیند؛ اما همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، هنوز به مرحله‌ی تولید نرسیده و بخش ناامیدکننده‌تر، مشخصات فنی آن است.

در این کانسپت خبری از V10 پرصدای ۹۵۰۰ دوربردقیقه، همکاری یاماها یا حتی پیشرانه‌ی احتراقی نیست؛ تنها پیشرانه‌ای کاملاً برقی حضور دارد. لکسوس حتی حاضر نشده جزئیات توان یا مشخصات باتری را منتشر کند.

لکسوس تلاش می‌کند دلیل برقی‌بودن را این‌طور توضیح دهد: «نام LFA محدود به خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی درون‌سوز نیست؛ این نام نمایانگر فناوری‌هایی است که باید حفظ و به نسل بعد منتقل شود.»

چراغ‌های جلو خودرو لکسوس LFA کانسپت
چراغ‌های عقب خودرو لکسوس LFA کانسپت

جدا از شعارهای بازاریابی، چند نکته در این رونمایی روشن است. مهم‌ترین نکته، شاسی آلومینیومی سبک و بسیار سفت این خودرو به حساب می‌آید؛ همان سازه‌ای که امروز در مدل تولیدی تویوتا GR GT و نسخه‌ی مسابقه‌ای GT3 نیز معرفی شد. با این تفاوت که مدل تویوتا از یک V8 تویین‌توربوی هیبریدی بهره می‌برد، نه باتری.

LFA جدید تقریباً همان Sport Concept است که امسال در مونتری نمایش داده شد. جزئیات بدنه تقریباً ثابت مانده و تنها اصلاحات کوچکی برای نزدیک‌ترشدن به نسخه‌ی تولیدی دیده می‌شود. این ثبات طراحی نشان می‌دهد نسخه‌ی نهایی احتمالاً تفاوت چشمگیری با این کانسپت نخواهد داشت.

طول خودرو ۴,۶۹۰ میلی‌متر، عرض ۲,۰۴۰ میلی‌متر و فاصله‌ی محوری ۲,۷۲۵ میلی‌متر است؛ یعنی LFA جدید حدود ۲۵ سانتی‌متر کشیده‌تر و بیش از ۱۵ سانتی‌متر عریض‌تر از نسل قبلی است و بدنه‌ای بزرگ‌تر و جسورتر دارد.

کابین خودرو لکسوس LFA کانسپت
نمای داخلی خودرو لکسوس LFA کانسپت

طراحی داخلی کاملاً حال‌وهوای کابین خلبان دارد و همه‌چیز پیرامون راننده شکل گرفته است. جای پنل سنتی پشت فرمان را مجموعه‌ای از نمایشگرها گرفته و خبری از نمایشگر مرکزی برای سرگرمی نیست.

هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی نسخه‌ی تولیدی و زمان فروش خودرو منتشر نشده و مشخص نیست چه زمانی رونمایی خواهد شد؛ اما این کانسپت تصویری روشن از آینده‌ی LFA ارائه می‌دهد؛ چه با باتری، چه بدون آن.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات