جایگزین ارزان‌تری برای خودروهای بدون راننده‌ی گوگل ابداع شد

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
متخصصان دانشگاه آکسفورد در انگلستان موفق شدند جایگزین ارزان‌قیمت‌تری برای خودروهای خودکار و بدون راننده‌ی گوگل ابداع کنند که از ابزارهای لیزری و دوربین‌های مخصوص برای مسیریابی استفاده می‌کند. این خودرو که روبوت‌کار یو‌کی (RobotCar UK) نام دارد مجهز به پویشگر (اسکنر) لیزری سه‌بعدی و دوربین‌های مخصوصی در جلوی خودرو است که می‌تواند اطلاعات دریافت شده از محیط را با داده‌ها و نقشه‌های قبلی مقایسه نماید؛ و در صورتی که خودرو احساس کند (!) قادر به دست‌گرفتن هدایت وسیله نقلیه است، از طریق تبلت آی‌پد نصب شده بر روی داشبرد و برنامه‌ی نرم‌افزاری مخصوص به راننده‌ اطلاع می‌دهد. در حال حاضر این سامانه بر روی خودروی تغییر یافته‌ی نیسان لیف (Nissan Leaf) کارگذاشته شده است و تا سرعت بیشینه‌ی 65 کیلومتر بر ساعت آزمایش شده است.
تبلیغات

هر چند که این سامانه کاملاً خودکار نیست، به اعتقاد پرفسور پائول نیومن که در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی گاردین شرکت کرده‌ بود:

به خوبی می‌تواند مسیر را رصد کرده، خطرات پیش رو را فهمیده و مخاطرات منطقی را تشخیص دهد، از این گذشته این سامانه می‌داند چه مواقعی می‌تواند هدایت وسیله نقلیه را در دست بگیرد.

برخلاف خودروهای بدون راننده‌ی گوگل، روبوت‌کار یو‌کی از سامانه‌ی GPS استفاده نمی‌کند و این ماحصل انگلیسی‌های نابغه، تنها در مناطق [و نقشه‌های] از پیش تعریف شده قابل استفاده است.

نیومن در این رابطه اذعان می‌کند که

خیابان‌های شهر ما زیاد تغییر نمی‌کنند، به همین خاطر این سامانه قادر به تشخیص سازه‌های آشنا بوده و می‌تواند به خوبی در شهر رانندگی کند.

به همین خاطر می‌توان این خودرو را برای افرادی که هر روزه بین خانه و محل کار در حرکت هستند مناسب دانست، البته شاید آنها نتوانند برای غافلگیر کردن همسر خود به بازار سری بزنند و کادوی فوق‌العاده‌ای به مناسبت سالگرد ازدواج یا جشن سپندارمذگان تهیه کنند؛ چرا که خودروی آنها به اندازه‌ی کافی هوشمند نیست!

تنها مزیت خودروی روبوت‌کار یو‌کی نسبت به نوآوری مهندسان گوگل ارزان بودن آن است. با این حال آنها در حال حاضر 5000 پوند (7760 دلار) را صرف ساخت این وسیله کرده‌اند و امیدوارند در آینده هزینه‌ی تولیدشان تا 100 پوند (155 دلار) تقلیل یابد. از سوی دیگر این مبتکران معتقدند از آنجایی که خودروی آنها فاقد روح بلندپروازی زیادی است، می‌تواند با قوانین سخت‌گیرانه‌ی رانندگی در جاده‌ها سازگاری داشته و «در حال حاضر هیچ منع قانونی برای استفاده از آن وجود ندارد». پرفسور نیومن در انتها می‌افزاید که سامانه‌ای که آنها طراحی کرده‌اند در واقع «سیستم پیشرفته‌ی کمک به راننده است» و می‌تواند در روزگاران آینده به ابزاری اساسی و کلیدی در خودروها بدل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات