وام بدون بهره ایلان ماسک برای سایبرتراک؛ وانت جنجالی در انبار خاک میخورد
با وجود هیاهوی اولیه، تسلا اکنون برای فروش سایبرتراک با چالش جدی مواجه شده و استراتژی بازاریابی تازهای در پیش گرفته است.
تسلا در اقدامی غیرمنتظره، طرح فروش با وام بدون بهره را برای وانت برقی خود ارائه کرده؛ طرحی که تا اواسط تیر معتبر خواهد بود. این پیشنهاد مشروط به خرید پکیج ۸۰۰۰ دلاری Full Self-Driving (FSD) خواهد بود؛ سامانهای که برخلاف نامش، نیازمند نظارت کامل راننده است.
شکاف عمیق میان وعدههای اولیه و واقعیت تولید سایبرتراک، عامل اصلی سردی خریداران عنوان میشود. از قیمت پایهی ۳۹٬۹۰۰ دلاری که در سال ۲۰۱۹ وعده داده شده بود خبری نیست. مدل تکدیفرانسیل هنوز عرضه نشده، اما قرار است با قیمت ۶۰٬۹۹۰ دلار وارد بازار شود. نسخهی دو دیفرانسیل ۷۹٬۹۹۰ دلار قیمت دارد و مدل پرچمدار Cyberbeast با قیمت چشمگیر ۹۹٬۹۹۰ دلار فروخته میشود.
مشخصات فنی وانت عقبگرد داشتهاند. دامنهی حرکتی مدل AWD (تمامچرخمحرک) ۵۴۷ کیلومتر اعلام شده که بسیار پایینتر از وعدهی بیش از ۸۰۰ کیلومتری است. ظرفیت یدککشی به حدود پنج تن میرسد. همهی این عوامل در کنار ابعاد بزرگ سایبرتراک و طراحی بحثبرانگیزش، دستبهدست هم دادهاند تا فروش خودرو به سختی پیش برود.
تسلا تاکنون تنها حدود ۴۰٬۰۰۰ دستگاه سایبرتراک تحویل داده، در حالیکه ظرفیت سالانهی کارخانهی تگزاس برای تولید این خودرو ۲۵۰٬۰۰۰ دستگاه در نظر گرفته شده بود. آمار سهماههی نخست ۲۰۲۵ نشان میدهد که فروش سایبرتراک، به همراه مدل S و مدل X، تنها به ۱۲٬۸۸۱ دستگاه رسیده است.
نتیجهی کاهش تقاضا، انباشت سایبرتراک در انبارهای سراسر ایالات متحده بوده است. اکنون بیش از ۳٬۷۰۰ دستگاه سایبرتراک به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، در انبارها باقی ماندهاند.
ارائهی وام بدون بهره تلاشی است برای ترغیب خریداران مردد؛ اما الزام به خرید سامانهی FSD، این مشوق را تا حدی بیاثر کرده؛ بسیاری از منتقدان معتقدند که سیستم رانندگی خودکار تسلا همچنان فاقد ایمنی و استقلال کافی است و بیشتر جنبهی بازاریابی دارد تا کاربردی واقعی.