سیستم پیشرفته کمکراننده وارد خودروهای نیسان میشود
نیسان از سال مالی ۲۰۲۷ یا نهایتاً اوایل ۲۰۲۸، از نسل جدید سامانههای کمکرانندهی (ADAS) خود در خودروهای جدیدش استفاده خواهد کرد. این سیستم با همکاری استارتاپ بریتانیایی Wayve توسعه داده میشود.
استارتاپ Wayve که نام نسبتاً جدیدی در دنیای فناوری خودرو بهحساب میآید، تا امروز سرمایهگذاریهای مهمی از طرف غولهای تکنولوژی مانند انویدیا، مایکروسافت، سافتبنک و اوبر جذب کرده است. سامانهی جدید که تحت برند ProPilot معرفی شد، از چندین جهت نسبتبه نمونههای مشابه در بازار برتری دارد.
بر اساس اعلام نیسان، سیستم ProPilot در سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه میرسد و از نوع «سطح ۲» خواهد بود. این یعنی سیستم میتواند اکثر وظایف رانندگی ازجمله فرماندادن، ترمزگیری و کنترل مسیر را انجام دهد، اما همچنان به نظارت راننده نیاز دارد.
آنچه فناوری Wayve را متمایز میکند، رویکرد خودیادگیر آن است. برخلاف بسیاری از سیستمهای کنونی که بر پایهی قوانین و نقشههای دقیق HD کار میکنند، این سیستم از هوش مصنوعی تطبیقپذیر و بدون وابستگی به نقشه بهره میبرد. سیستم مذکور با استفاده از دوربینها و رادارهای معمولی میتواند در لحظه تصمیمگیری کند و تجربهی رانندگی را بهمرور ارتقاء دهد. این موضوع باعث شد خودروسازان نگاه ویژهای به آن داشته باشند، زیرا باوجود کارایی بالا، هزینهی توسعهی پایینی دارد.
جالبتر اینکه Wayve قصد دارد فناوری هوش مصنوعی خود را در اختیار سایر شرکتهای خودروسازی و فناوری نیز قرار دهد. این سیستم به سختافزار خاصی وابستگی ندارد و اگرچه نسخهی فعلی ProPilot با تراشهی Orin انویدیا کار میکند، طبق اعلام مدیرعامل Wayve فناوری این استارتاپ با هر پردازندهی گرافیکی قابل اجرا است.