مدیرعامل رم: پیکاپ Ramcharger همان «وانت ایدئالی» است که همه به‌دنبالش بودند!

سه‌شنبه 7 اسفند 1403 - 18:45
مطالعه 5 دقیقه
پیکاپ رم‌چارجر 1500 روی جاده
مدیرعامل رم اعتقاد دارد وانت برقی Ramcharger در دنیایی که به‌سرعت در حال تغییر است، نیاز همه را برآورده می‌کند.
تبلیغات

رم نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) رم‌چارجر (Ramcharger) برقی را رونمایی کرد. این وانت برقی توسعه‌یافته از موتور ۳٫۵ لیتری V6 پنتاستار استفاده می‌کند که تنها برای شارژ باتری به کار می‌رود؛ درحالی‌که نیروی محرکه‌ی اصلی برعهده‌ی دو موتور الکتریکی است.

در زمان رونمایی اطلاعات اولیه‌‌ی رم‌چارجر منتشر شد؛ اما حالا رم آماده است تا جزئیات بیشتری از این وانت فول‌سایز را به اشتراک بگذارد. مدیرعامل رم، تیم کونیسکیس، نیز هیجان زیادی درباره‌ی آن دارد. او در نشست خبری درباره‌ی رم‌چارجر گفت: «فکر می‌کنم این خودرو به سلاح مخفی در صنعت تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، می‌خواستیم هرچه زودتر آن را معرفی کنیم.»

هنوز تاریخ دقیق عرضه‌ی رم‌چارجر مشخص نشده است؛ اما انتظار می‌رود که در نیمه‌ی دوم سال جاری به‌صورت رسمی با نام «رم رم‌چارجر ۲۰۲۶» عرضه شود؛ اگرچه کونیسکیس اذعان می‌کند که اکثر مردم آن را صرفاً رم‌چارجر می‌نامند.

رم‌چارجر هنگام ورود به بازار، قدرتش اندکی کمتر از میزان اعلام‌شده‌ی اولیه خواهد بود. درحالی‌که پیش‌تر توان ۶۶۳ اسب‌بخار اعلام شده بود، اکنون این رقم به ۶۴۷ اسب‌بخار کاهش یافته است. همچنین، گشتاور آن از ۸۳۳ به ۸۲۷ نیوتن‌متر کاهش یافته است. بااین‌حال، همچنان توان کافی برای رسیدن به سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتربرساعت درحدود ۴٫۵ ثانیه را دارد.

کاهش قدرت رم‌چارجر برای افزایش کارایی انجام شده است. رم ادعا می‌کند که رم‌چارجر می‌تواند با استفاده از ظرفیت کامل باتری و سوخت، تا ۱٬۱۱۰ کیلومتر مسافت طی کند. این وانت از مخزن ۲۷ گالنی و باتری ۹۱٫۸ کیلووات‌ساعتی (با ظرفیت قابل استفاده‌ی ۶۹٫۷ کیلووات‌ساعت) استفاده می‌کند که در میان شاسی عریض‌تر STLA Frame جای گرفته است.

در رم‌چارجر، بخش میانی شاسی هشت اینچ عریض‌تر شده که باعث افزایش وزن آن شده است. با ۳٬۴۰۵ کیلوگرم وزن، این خودرو سنگین‌ترین مدل نیم‌تنی رم محسوب می‌شود. داگ کیلیان، مدیر توسعه‌ی رم، سه حالت رانندگی Electric+ و E-Save و Eco رم‌چارجر را معرفی کرد:

  • ۱. در حالت Electric+، موتور بنزینی خاموش می‌ماند تا زمانی که باتری کاملاً تخلیه شود. هنگامی که این اتفاق بیفتد (حدود ۲۲۷ کیلومتر در شرایط رانندگی عادی)، موتور روشن می‌شود و ژنراتور را تغذیه می‌کند که برق موردنیاز برای موتورهای جلو و عقب را فراهم می‌سازد. این ژنراتور می‌تواند مقدار کمی برق به باتری اضافه کند؛ اما نمی‌تواند آن را کاملاً شارژ کند.
  • ۲. در حالت E-Save، موتور روشن می‌ماند تا سطح شارژ باتری را در همان وضعیت حفظ کند. این گزینه زمانی مفید است که بخواهید ذخیره‌ی باتری را برای بعداً نگه دارید. برای مثال، هنگام ورود به مناطقی که فقط خودروهای بدون آلایندگی مجاز به تردد هستند. اگر سطح شارژ باتری کمتر از ۵۰ رصد باشد، موتور بنزینی آن را تا این حد شارژ خواهد کرد.
  • ۳. در حالت Eco، مصرف انرژی و قدرت خروجی کمتر می‌شود و برخی امکانات رفاهی مانند بخاری و تهویه‌ی مطبوع با شدت کمتری کار خواهند کرد.
داخل کابین خودرو رم رم‌چارجر ۲۰۲۶
داخل کابین عقب خودرو رم رم‌چارجر ۲۰۲۶
نمای کناری خودرو رم رم‌چارجر ۲۰۲۶ با جزئیات
جزئیات سیستم برقی و موتور خودرو رم رم‌چارجر ۲۰۲۶

نکته‌ی مهم این‌که موتور احتراقی رم‌چارجر هیچ‌گونه ارتباط مکانیکی با چرخ‌ها ندارد و صرفاً وظیفه‌ی تولید برق را برعهده دارد. بااین‌حال، در مواقعی که نیاز به حداکثر قدرت باشد، موتور روشن خواهد شد تا باتری را هم‌زمان با تأمین برق برای موتورهای جلو و عقب شارژ کند.

هنوز قیمت رسمی رم‌چارجر اعلام نشده است؛ اما کونیسکیس می‌گوید که این مدل قیمتی مشابه با نسخه‌های بنزینی رم ۱۵۰۰ با قابلیت‌های مشابه خواهد داشت. ازآنجاکه این وانت حدود ۱۰۰ اسب‌بخار قوی‌تر از نسخه‌ی مجهز به موتور Hurricane I-6 است، می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه‌ی آن در محدوده‌ی ۷۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ دلار باشد.

با استفاده‌ی روزمره‌ی کاملاً برقی بدون نیاز به مراجعه به پمپ‌بنزین و درعین‌حال، توان یدک‌کشی تا ۶٫۳۶ پوند، بدون نگرانی از پیداکردن ایستگاه شارژ، رم‌چارجر می‌تواند تجربه‌ای ایدئال را برای خریداران فراهم کند. کونیسکیس معتقد است که رم‌ چارجر بهترین ترکیب از فناوری برقی و راحتی خودروهای بنزینی را ارائه می‌دهد.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات