مرسدس بنز با قرضدادن موتورهای AMG به سایر خودروسازان، جریان درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کرده است. موتور V12 در پاگانی Utopia، موتور V8 در چندین مدل آستون مارتین و یک موتور چهار سیلندر در لوتوس Emira، همگی از مثالهای این موضوع هستند.
میدانستید که چندین ابرخودرو نیز تکنولوژی پلاگین هیبرید خود را از مرسدس بنز قرض می گیرند؛ اما مرسدس بنز یا AMG ازنظر فنی این فناوری را توسعه ندادهاند.
به گزارش Motor1، مرسدسبنز از سال ۲۰۲۱ مالک شرکت Yasa بوده و موتورهای Yasa روی هر دو ابرخودرو لامبورگینی رِوُئلتو با موتور V12 و تمراریو با موتور V8 نصب شدهاند. موتور احتراق داخلی این دو مدل را گروه فولکس واگن توسعه داده؛ اما دو موتور الکتریکی نصبشده در محور جلویی آنها را Yasa طراحی کرده است. نکتهی عجب این است که مرسدس بنز هنوز خودرویی با سیستمهای توسعهدادهشدهی Yasa نمیفروشد.
مرسدس بنز و تیونر اختصاصیاش یعنی AMG، در حال کار روی پلتفرمی اختصاصی با نام AMG.EA است. این شرکت بنا دارد تا روی پلتفرم جدیدش جایگزینی برای سدان اسپرت AMG GT Four-Door Coupe و شاسیبلند جدید بسازد.
ناگفته نماند که مرسدس بنز پیشتر از فناوری الکتروموتورهای Yasa در مدل مفهومی 2023 Vision One-Eleven استفاده کرده بود. گفته میشود این الکتروموتورها یکسوم وزن و یکسوم اندازه موتور الکتریکی معمولی را دارد؛ درحالیکه گشتاوری بهاندازهی دو برابر آن تولید میکند.
مدل مفهومی جگوار C-X75 در سال ۲۰۱۰ از چهار موتور الکتریکی Yasa استفاده کرد. چند سال بعد، نمونهای الکتریکی از خودروهای شرکتکننده در مسابقات لمانز با نام Drayson’s B12/69EV رکورد سرعت زمینی خودروهای الکتریکی در این مسابقات را برای خودروهای سبکتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم شکست. Lola-Drayson’s B12/69EV در RAF Elvington در یورکشایر انگلستان، با سرعت ۳۲۶٫۴ کیلومتربرساعت، رکورد ۲۸۰ کیلومتربرساعت پیشین را جابجا کرد.
موتور Yasa فقط ۱۷ کیلوگرم وزن دارد و در خودروهای لامبورگینی حداکثر توان ۱۴۸ اسببخار و ۳۰۰ نیوتنمتر را ارائه میکند. موتور Yasa فقط ۷ سانتیمتر ضخامت و ۳۰ سانتیمتر قطر دارد. این موتور خنکشونده با روغن تا ۱۰ هزار دوربردقیقه دور میگیرد. در لامبورگینی تمراریو، یک موتور سوم تولیدشدهی Yasa در عقب نصب شده است. لامبورگینی رِوُئلتو نیز یک موتور الکتریکی نصبشده در عقب دارد که Mahle آن را تولید میکند.
دو مدل لامبورگینی که ذکر کردیم، اولین خودرو های جادهای نیستند که از موتورهای Yasa استفاده میکنند. کونیگزگ رگرا که در سال ۲۰۱۶ کونیگزگ معرفی کرد، از این موتور الکتریکی بهره میبرد. فراری SF90 استراداله و 296 GTB نیز چند سال بعد از این پیشرانهی الکتریکی استفاده کردند.