جنرال موتورز ۴۶۱٬۸۳۹ دستگاه کامیونت و شاسیبلند دیزلی را بهدلیل مشکل گیربکس فراخوان کرده است. این مشکل میتواند باعث قفلشدن چرخهای عقب شود.
به گزارش Motor1، مشکل گیربکس تمامی مدلهای شورولت سیلورادو و جیامسی سیرا از سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۲، شامل مدلهای ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ را تحتتأثیر قرار میدهد. این فراخوان شامل شورولت سابربن و تاهو و جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید مدل ۲۰۲۱ نیز میشود.
سایش بیشازحد شیر کنترل در این گیربکسها میتواند به تعویض دندههای شدید منجر شود. طبق اسناد ثبتشده در اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحده (NHTSA)، این میتواند به وضعیتی منجر شود که در آن، تعویض دنده شدتدار چرخهای عقب را قفل کند.
یکی از مهندسان GM برای اولین بار در اواخر خردادماه پساز اطلاع از حادثهای مربوط به یک دستگاه جیامسی سیرا ۲۵۰۰ مدل ۲۰۲۱ که در حال یدککشی تریلر بود، این مشکل بالقوه را گزارش کرد. تحقیقات اولیه خودروساز نشان داد که قفلشدن احتمالی بهاندازهای طولانی نخواهد بود که باعث ازدستدادن کنترل خودرو شود؛ اما تجزیهوتحلیلهای بعدی در نهایت خلاف این را نشان داد.
تا اواسط شهریور، جنرال موتورز گزارش ۱٬۸۸۸ مورد قفلشدن احتمالی مرتبط با این مشکل را ثبت کرده است. در میان این گزارشها، برخی به خسارت اموال ناشی از لغزش خودروها در جاده مربوط بودند. سه گزارش از جراحات جزئی مرتبط با قفلشدن وجود دارد؛ اما هیچکدام بهدلیل برخورد رخ نداده است.
راهحل جنرال موتورز شامل تعویض شیرهای معیوب نیست. در عوض، GM با افزودن بهروزرسانی نرمافزاری، گیربکس را برای سایش بیشازحد شیر و تعویض دندههای نامتعارف نظارت میکند.
ازنظر تئوری، بهروزرسانی جنرال موتورز حدود ۱۰٬۰۰۰ مایل قبلاز قفلشدن احتمالی چرخهای عقب، چراغ چک موتور را روشن و عملکرد گیربکس را تا دندهی پنجم محدود میکند.
اکثر نیممیلیون خودرو تحتتأثیر خرابی گیربکس کامیونتها و پیکاپها هستند. تنها ۱٬۵۰۲ دستگاه اسکالید و ۵٬۱۸۲ دستگاه یوکان و ۶٬۳۸۳ دستگاه سابربن و تاهو شامل این فراخوان میشوند.