فروش خودروهای پورشه به این دلایل در حال سقوط است
بیشک پورشه یکی از برندهای قدرتمند گروه فولکسواگن محسوب میشود؛ اما درحالحاضر با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکند. این خودروساز طی ۱۵ سال گذشته با موفقیت وارد بخشهای جدیدی شد و مدلها و موتورهای جدیدی را معرفی کرد که چند دهه قبل غیرقابل تصور بودند. پورشه بهلطف کیفیت، عملکرد و بازاریابی خوب، موفق شد فروش جهانی خود را در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تقریباً سهبرابر کند. برندهایی مانند تسلا احتمالاً در مدت کمتری با سرعت بیشتری رشد کردهاند، اما خودروهای آن قیمت کمتری نسبت به خودروهای پورشه دارند.
دستاورد قابل توجه پورشه از نظر فروش آن اجازه داد با اطمینان و موفقیت نسبی وارد بخش خودروهای الکتریکی شود. پورشه تایکان امروزه یکی از پرفروشترین خودروهای برقی لوکس بهشمار میرود و نمونهای عالی از این است که الکتریکیشدن لزوماً به وجههی برند سازندهی خودروهای اسپرت آسیب نمیزند. بههرحال، مشکلات جدیدی در مسیر پورشه ایجاد شد.
پورشه سال گذشته پس از ۱۶ سال رشد متوالی، با فروش جهانی ۳۲۰٬۲۰۰ خودرو به رکورد فروش سالانهی جدیدی دست یافت. اکنون بهنظر میرسد این روند بهزودی به پایان میرسد. براساس دادههای منتشرشده، تحویل جهانی خودروهای پورشه بین ژانویه تا سپتامبر (دی ۱۴۰۲ تا مهر ۱۴۰۳) به ۲۲۶٬۰۰۰ دستگاه رسیده که تقریباً ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
براساس اعلام Motor1، پورشه دلیل اصلی کاهش فروش خودروهایش را به تقاضای پایینتر در چین نسبت داد که ۲۹ درصد کاهش یافته است.
درمورد مدلها، دو بخش با مشکل جدی دستوپنجه نرم میکنند و به این خودروساز ضربه میزنند. اول، پورشه تایکان در بازاری که رشد تقاضای آن از بین رفته، بهویژه در اروپا و ایالات متحده با کاهش شدید فروش مواجه شده است.
پورشه تایکان در چین که با اختلاف زیادی بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان محسوب میشود، با رقابت فزایندهای مواجه شده است. برای بدترشدن اوضاع، تایکان در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ رونمایی شد و این یعنی حدود پنج سال قدمت دارد.
مشکل نگرانکنندهتر دیگر، به مدل پورشه ماکان مربوط میشود. با ورود نسل دوم که فقط بهصورت الکتریکی عرضه میشود، پرفروشترین خودروی پورشه سعی دارد از فروش مدل بنزینی خود عبور کند. پورشه نسل اول ماکان را از برخی بازارهای کلیدی حذف کرد تا بهطور کامل روی مدل جدید تمرکز کند. بدینترتیب درحالحاضر مدل بنزینی ماکان از وبسایتهای پورشه در آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و اتریش حذف شده است.
نسل جدید ماکان بهطور متوسط ۲۲ درصد گرانتر از نسل قبلی بهفروش میرسد که این افزایش قیمت عمدتاً به تغییر سیستم انتقال قدرت از بنزینی به برقی ارتباط دارد. وضعیت مورد اشاره با افزایش ترس و احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی در اروپا بدتر شده و همچنین نسل جدید ماکان هنوز در همهجا رونمایی نشده است و بنابراین تغییر مدل نیز بهفروش ضربه میزند.
بهطور خلاصه، آمارها نشان میدهند که پورشه بهدلیل تمرکز بر خودروهای برقی خود در شرایطی که تقاضا برای محصولات مذکور کاهش یافته است، دیگر در روند روبهرشد حرکت نمیکند. آیا این روند منفی میتواند بر سایر برندهای لوکس شناختهشدهای که بهسمت دنیای خودروهای الکتریکی حرکت میکنند نیز تأثیر بگذارد؟