پردازنده خودرو اپل ۴ برابر تراشه M2 Ultra قدرت داشت

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نسل بعدی کارپلی اپل که در wwdc22 به نمایش در آمد
توسعه‌ی پردازنده‌ی اختصاصی و بسیار قدرتمند اپل برای خودرو برقی این شرکت، قبل‌ از لغو پروژه تقریباً کامل شده بود.
تبلیغات

خودرو اپل به‌ واقعیت تبدیل نشد اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند این شرکت بیش‌ از ۱۰ سال زمان و میلیاردها دلار سرمایه روی پروژه‌ی تایتان (Titan) صرف کرده است.

سازنده‌ی گوشی آیفون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای خودرو برقی خود داشت که ازجمله می‌توان به سیستم رانندگی خودکار پیشرفته اشاره کرد. اپل برای تحقق چنین قابلیتی تراشه‌ی قدرتمندی معادل چهار M2 Ultra را توسعه داد.

مارک گرمن با انتشار پستی در بلومبرگ گفت تیم طراحی تراشه‌ی اپل قبل‌ از لغو پروژه‌ی خودرو برقی این شرکت، به‌سختی درگیر ساخت پردازنده‌ی موردنیاز این محصول بوده است. ظاهراً غول کوپرتینویی تلاش‌های زیادی برای واحد هوش مصنوعی پروژه‌ی تایتان انجام داد و قدرت محاسباتی‌اش قرار بود از تراشه‌ی سفارشی این شرکت تأمین شود.

تراشه‌ی خودرو اپل قدرتی معادل چهار سیستم-روی-چیپ M2 Ultra دارد. هر واحد M2 Ultra از ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است و از سی پی یو ۲۴ هسته‌ای، گرافیک حداکثر ۷۶ هسته‌ای و موتور عصبی اختصاصی ۳۲ هسته‌ای بهره می‌برد. M2 Ultra درحال حاضر روی مک استودیو و مک پرو اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ی جالب اینکه گرمن اشاره می‌کند مراحل توسعه‌ی تراشه‌ی جدید برای خودرو اپل، قبل‌ از لغوشدن این پروژه تقریباً به‌ پایان رسیده بود. از آنجا که برخی مهندسان تیم خودرو اپل اکنون به تیم‌های دیگر در این شرکت پیوسته‌اند، می‌توان انتظار داشت تراشه‌ی جدید در پروژه‌های آینده‌ مجدداً استفاده شود.

پایان پروژه‌ی خودرو اپل

اپل کار روی خودرو برقی را از سال ۲۰۱۴ و به سرپرستی تیم کوک آغاز کرد. طی ۱۰ سال گذشته این شرکت ایده‌ها و نمونه‌های اولیه‌ی مختلفی را آزمایش کرد و طبق برخی گزارش‌ها حتی سعی داشت برای تولید اولین نسل خودرو خود با مرسدس بنز، فورد، فولکس‌واگن، مک‌لارن و تسلا مذاکره کند.

با توجه به چالش‌های متعددی که در مسیر ساخت خودروی کاملاً خودران وجود دارد، اپل با تجدیدنظر سعی کرد جاه‌طلبی‌هایش را کمی کاهش دهد.

در نهایت تولید خودرو خودران حتی برای برند بزرگی مثل اپل بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسید و همین موضوع باعث شد پروژه‌ی تایتان پس‌ از حدود ۱۰ سال و با صرف سالانه حدود یک میلیارد دلار سرمایه، لغو شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات