خودرو آفرود برقی با قیمت منطقی؛ ریویان R2 نفس را در سینه تسلا حبس کرد

جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ریویان R2 از نمای سه‌چهارم جلو
ریویان با هدف تسهیل دسترسی مردم به خودروهای برقی باکیفیت، از R2 رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت ریویان از R2، جدیدترین خودرو برقی خود، رونمایی کرد؛ به‌عنوان یک شاسی‌بلند (SUV) با قیمتی نسبتاً مناسب، این شرکت امید دارد که R2 نسبت به مدل‌های شیک‌تر اما گران‌تر R1T و R1S، جذابیت بیشتری برای عموم مردم داشته باشد.

ریویان R2 در مدل‌های تک‌موتوره، دو موتوره و سه موتوره عرضه خواهد شد؛ نسخه‌ی سه موتوره بردی معادل ۴۸۳ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را ارائه می‌دهد و می‌تواند در عرض ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر‌بر‌ساعت (۶۰ مایل‌بر‌ساعت) برسد.

خودرو جدید ریویان از سلول‌های باتری استوانه‌ای جدید ۴۶۹۵ استفاده می‌کند که ۱۵ میلی‌متر بلندتر از سلول‌های ۴۶۸۰ تسلا هستند. ریویان هم‌چنین یک کامپیوتر قدرتمندتر به همراه مجموعه‌ای از حسگرها شامل ۱۱ دوربین و ۵ رادار را برای «بهبود چشم‌گیر قابلیت‌های خودران» وعده داده است.

نمای پشت از بالای ریویان R2 درحال حرکت در جاده

درگاه شارژ ریویان R2 از نوع NACS تسلا است و برخلاف مدل‌های R1T و R1S که درگاه شارژ در قسمت جلو قرار داشت، درگاه‌ شارژ R2 برای دسترسی بهتر به سوپرشارژ‌های تسلا، در عقب خودرو قرار گرفته است. به‌گفته‌ی ریویان، باتری‌ R2 با شارژ سریع در کمتر از ۳۰ دقیقه از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

از نظر ابعاد، طول R2 برابر با ۴۷۱٫۴ سانتی‌متر (۱۸۵٫۶ اینچ)، عرض آن بدون احتساب آینه‌ها ۱۹۰٫۵ سانتی‌متر (۷۵ اینچ) و با احتساب آینه‌ها ۲۱۴٫۴ سانتی‌متر (۸۴.٫۴ اینچ) و ارتفاع آن ۱۶۹٫۹ سانتی‌متر (۶۶٫۹ اینچ) است. فاصله بین دو محور این خودرو به ۲۹۳٫۵ سانتی‌متر (۱۱۵٫۶ اینچ) می‌رسد.

نمای جلوی کابین ریویان R2

خودرو جدید ریویان دارای یک محفظه‌ی بار بزرگ در قسمت جلو (Frunk) است که ریویان آن را «جادار» توصیف می‌کند و می‌توان یک چمدان دستی به همراه یک کوله‌پشتی یا حداکثر ۶ کیسه‌ی خرید را در آن جای داد. R2 هم‌چنین مطابق با شعار «حفظ روحیه‌ی ماجراجویی»‌، دارای یک سیستم نصب دوچرخه است که به درگاه‌های لوازم جانبی عقب متصل می‌شود.

نمایی از فضای داخل کابین ریویان R2 از صندوق پشتی به جلو

فضای داخلی R2 با مدل‌های سری R1 تفاوت‌هایی دارد؛ ریویان در پاسخ به انتقاداتی درباره‌ی نبود محفظه‌ی داشبورد در R1T و R1S، این‌بار دو محفظه‌ در R2 به کار برده و فرمان بزرگ این خودرو ‌نیز دارای دو چرخ اسکرول بزرگ با بازخورد لامسه‌ای پویا است.

فرمان ریویان R2

علاوه بر صندلی‌های عقب، صندلی‌های جلو‌ R2 نیز برای فراهم‌شدن امکان خوابیدن در کابین، تاشو هستند. فضای داخلی خودرو ساده‌تر شده و این‌بار به‌جای پشتیبانی از کارپلی اپل یا اندروید اتو، از سیستم اطلاعات-سرگرمی خود ریویان استفاده می‌کند. ‌

همانند مدل‌های R1، یک چراغ‌قوه‌ نیز درون درِ خودرو تعبیه شده است؛ اما این‌بار خبری از اسپیکری که در مدل‌های پیشین بود، نیست.

ریویان R3X از نمای جلو در طبیعت ایستاده
Rivian R3X
ریویان R3X از نمای کناری در طبیعت ایستاده
Rivian R3
ریویان R3 از نمای سه‌چهارم جلو ایستاده در طبیعت
Rivian R3
ریویان R3 از نمای سه‌چهارم عقب ایستاده در طبیعت
Rivian R3

ریویان هم‌چنین از R3، یک خودرو شاسی‌بلند کامپکت اسپرت‌تر و نسخه‌ی قدرتمندتر آن یعنی R3X رونمایی کرد که قیمتی حتی پایین‌تر از R2 خواهند داشت (رزرو این خودروها بعداً آغاز خواهد شد).

آر‌.جی اسکارینج، مدیرعامل ریویان، گفت: «این خودروها آینده‌ی ما را رقم می‌زنند. با محصولات سری R1، اکنون در موقعیتی هستیم که این فناوری را برای افراد بیشتری دردسترس قرار دهیم.»

سه خودروی ریویان R2 و R3 و R3X ایستاده در کنار هم در طبیعت
سه خودرو ریویان R2 و R3 و R3X

تولید R2 تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد؛ اما با شروع تولید انبوه، قیمت پایه‌ی ۴۵ هزار دلاری‌اش آن را به گزینه‌ای ارزان‌تر از میانگین قیمت خودروهای درون‌سوز در ایالات متحده بدل می‌کند.

نمای کناری از ریویان R2 همراه با وسیله‌ی جانبی چادر روی سقف آن در طبیعت
نمای جلو از دو چراغ‌های جلو ریویان R2 در تاریکی
ریویان R2 از نمای جلو درحال حرکت در جاده‌ی خاکی
نمای شیشه‌ی پشتی ریویان R2 از نزدیک
نمای پشتی از ریویان R2 درحال آفرود
ریویان R2 - محظه‌ی استراحت‌گاه دست بین دو صندلی جلو
ریویان R2 از نمای کناری درحال حرکت در جاده
ریویان R2  از نمای جلو - غروب دو شخص در حال حرکت به سمت آن

به شرطی که R2 بتواند واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ۷٬۵۰۰ دلاری دولت برای خودروهای برقی شود، قیمت آن برای مشتریان از این هم وسوسه‌کننده‌تر می‌شود. خریداران علاقه‌مند می‌توانند از همین امروز با پرداخت ۱۰۰ دلار R2 را رزرو کنند؛ انتظار می‌رود تحویل خودروها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

ریویان با وجود رونمایی از برنامه‌های تولید خودرو‌های نسل بعد، با چالشی حیاتی روبه‌رو است؛ ضرر این شرکت در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ به ۱٫۵۸ میلیارد دلار و در کل سال به ۵٫۴ میلیارد دلار رسید. درهمین حین، ریویان از تعدیل ۱۰ درصدی نیرو و تعطیلی کارخانه‌ی ایلینوی برای ارتقای خط تولید سری R1 خبر داد و به‌زودی کارخانه‌ی ۵ میلیارد دلاری خود در جورجیا را افتتاح می‌کند.

ریویان برای بقای خود، به تولید مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و مناسب برای طیف گسترده‌تری از جامعه نیاز دارد؛ درحال حاضر، وانت R1T این شرکت با قیمت پایه‌ی ‌۷۰ هزار دلار و شاسی‌بلند R1S با قیمت پایه‌ی ۷۶ هزار دلار عرضه می‌شوند.

بدیهی است که R2 به تنهایی نمی‌تواند ریویان را نجات دهد؛ اما قطعاً نقش مهمی در سرپا نگه داشتن این شرکت نوپای سازنده‌ی خودروهای برقی ایفا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات