تاکسی‌های رباتیک گوگل خودشان را به یک وانت کوبیدند؛ ادامه جنجال «ویمو»

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
خودرو خودران ویمو گوگل / waymo google
پیش‌بینی اشتباه سیستم نرم‌افزاری، باعث شد دو دستگاه از خودروهای خودران ویمو، با فاصله‌ی چند دقیقه به یک وانت برخورد کنند.
تبلیغات

اواخر سال ۲۰۲۳ دو تاکسی رباتیک ویمو (متعلق به آلفابت؛ شرکت مادر گوگل) در شهر فینیکس به‌طور اتفاقی با فاصله‌ی چند دقیقه به یک وانت بکسل‌شده برخورد کردند. این حادثه که به‌لطف خالی بودن تاکسی‌ها تنها خسارت جزئی به‌بار آورد، به صادر شدن فراخوان نرم‌افزاری برای خودروهای ویمو انجامید.

ویمو در بیانیه‌ای توضیح داد که ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، در سناریویی غیرمعمول، یکی از خودرو های خودرانش با یک وانت که به شکل روبه‌عقب بکسل‌شده و درحال حرکت بود، برخورد کرد؛ به‌گفته‌ی ویمو، وانت مورد بحث به صورت مورب بین خطوط حرکت می‌کرد و حتی پس از برخورد اول، متوقف نشد؛ این امر باعث شد تا تنها چند دقیقه بعد، خودرویی دیگر از ویمو به آن برخورد کند.

ویمو بلافاصله حادثه را بررسی و نتیجه‌گیری کرد نرم‌افزار این شرکت که برای پیش‌بینی حرکات خودرو‌های اطراف طراحی شده، به‌دلیل جهت‌گیری عجیب وانت بکسل‌شده و خودرو بکسل‌کننده، مسیر آن‌ها را اشتباه پیش‌بینی کرده است.

در ادامه، ویمو اصلاحیه‌ای برای نرم‌افزار خودران خود توسعه داد و کل ناوگان را بین ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳‌ و ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۹ آذر تا ۲۲ دی) به‌روزرسانی کرد. ویمو همچنین قبل از ارائه‌ی گزارش فراخوان داوطلبانه، مقامات را مطلع کرد و با سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) وارد گفت‌و‌گو شد.

حادثه‌ی ویمو پس از اتفاق جدی‌تر مرتبط با کروز، رقیبی در صنعت خودروهای خودران، رخ داد؛ سال گذشته، یک تاکسی رباتیک کروز به‌طور اتفاقی فردی را که با خودرو دیگری تصادف کرده بود، چندین متر روی زمین کشاند که منجر به تعلیق مجوز و توقف تمامی فعالیت‌های این شرکت شد.

در همین حال، ویمو به تازگی از برنامه‌های خود برای آغاز آزمایش تاکسی‌های رباتیک کاملاً بدون راننده و بدون اپراتورهای ایمنی انسانی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های فینیکس خبر داده است. خودرو‌های خودران این شرکت تا به امروز بیش از ۱۰ میلیون مایل را پیموده‌اند و بیش از یک میلیون سفر را ثبت کرده‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات