آنچه نسل دوم پلت‌فرم QNX به خودروها می‌افزاید: صفحه‌نمایش 1080p، شبکه LTE و تماس‌ ویدئویی

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
QNX، شاید بیشتر به واسطه بلک‌بری 10 و سیستم‌عامل PlayBook شناخته شده باشد. اما این شرکت، سال‌ها است که یک نرم‌افزار با قابلیت یکپارچه شدن با خودرو را می‌سازد که در سیستم ناوبری بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نمایشگاه CES امسال، QNX از نسخه دوم پلت‌فرم خود بر روی بنتلی کونتیننتال جی‌تی (Bentley Continental GT) پرده‌برداری کرده و تعدادی از ویژگی‌های خارق‌العاده و رابط‌کاربری آن را به نمایش گذاشت که ممکن است در خودروهای آینده مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ستاره پلت‌فرم‌های خودرو، یک صفحه‌نمایش خمیده 17 اینچی 1080p است که برای پشتیبانی از مالتی‌تاچ 512 نقطه‌ای، از DPL شرکت «تگزاس اینسترومنتس» استفاده می‌کند. باید از DPLها، به خاطر ردگیری انگشتان، قبل از تماس با صفحه‌نمایش و ارائه سرویس‌های مختلف با توجه به حالتی که سیستم در آن قرار دارد، واقعاً تشکر کرد.

پلت‌فرم خودرو، یکی از اولین محصولاتی بود که از پردازنده‌های OMAP 5‌ متعلق به TI استفاده کرد. چیپ‌ستی که در انتظار بدست آوردن یک فرصت و جایگاه خوب بود. یکی از ویژگی‌های این پلت‌فرم، دسترسی دائمی به شبکه 4G LTE است که به کاربر امکان می‌دهد همیشه به دیتا دسترسی داشته و بتواند به دریافت و ارسال داده‌ها بپردازد. حتی اگر با سرعت در حال حرکت در یک بزرگراه باشد.

علاوه بر عملکرد‌های استاندارد موقعیت‌یابی، کنترل شرایط آب‌و‌هوایی و تماس‌های صوتی، پلت‌فرم QNX، از تماس‌های ویدئوی با رزولوشن بالا و پهنای باند وسیع هم پشتیبانی می‌کند. در خودروی آزمایشی میزبان QNX (کونتیننتال جی‌تی)، دو دوربین درون خودرو تعبیه شده بود که به راننده و مسافر آن امکان می‌داد در کنفرانس ویدئویی دوطرفه با صدای استریو شرکت کنند. البته تماس‌های ویدئویی تنها زمانی قابل اجرا هستند که وضعیت در حالت پارک (P) باشد. هرگونه تغییری در وضعیت، خواه حالت خلاص (N)، خواه حالت‌های دیگر، تماس ویدئویی را به تماس صوتی تبدیل می‌نماید. کیفیت تماس‌های ویدئویی و صوتی انجام شده در خودروی آزمایشی نمایشگاه، فوق‌العاده بود.

بر اساس گفته‌های QNX، این سیستم با تمام صداهای قابل تشخیص برای انسان سازگار است و بر اساس آزمایش‌های انجام شده صداها بسیار عالی پخش می‌شدند.

تا زمانی که از تلفن‌هوشمند خود برای تعامل با این پلت‌فرم استفاده نکرده‌اید، به خارق‌العاده بودن این پلت‌فرم پی نخواهید برد و خوشبختانه QNX از این ویژگی نیز پشتیبانی می‌کند. شرکت، یک اپلیکیشن مبتنی بر HTML 5 طراحی کرده که به کاربران امکان می‌دهد کارهایی مانند بالاوپایین کردن پنجره‌ها، قفل‌کردن و بازکردن‌ درب‌های خودرو، روشن‌کردن خودرو و مانیتورینگ عیب‌یابی خودرو را به کمک تلفن‌هوشمند خود انجام دهند. این اپلیکیشن، مبتنی بر سیستم‌عامل خاصی نیست ولی در CES، بر روی سیستم‌عامل بلک‌بری 10 آزمایش شد.

در هنگام استفاده از اپلیکیشن، خودرو، ارتباط بین تــلفن‌هوشمــند و پلت‌فرم را به صـورت ایمن (Secure) برقرار می‌کند. علاوه بر موارد فوق، پلت‌فرم جدید QNX، به کاربر امکان می‌دهد، وب‌گردی خود را از طریق کنسول و صفحه‌نمایش ۱۷ اینچی خودرو انجام دهد. سیستم‌ از دستورات صوتی کاربر هم پیروی می‌کند که البته آزمایش آن در محیط پر سروصدای نمایشگاه امکان‌پذیر نبود.

QNX، فعلاً در حال فروش نسخه دوم پلت‌فرم خود به تولیدکنندگان خودرو است. از این رو رانندگی با خودرویی که از این پلت‌فرم بهره می‌برد ممکن است کمی زمان ببرد.

نسخه دوم پلت‌فرم QNX، به ما نشان می‌دهد که رابط‌کاربری خودروهای آینده ممکن است به چه شکل باشند و ما چگونه با خودروی خود تعامل خواهیم داشت.

جهت مشاهده کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات