عصر جدید حمل‌و‌نقل؛ خودرو پرنده هیوندای برای عرضه عمومی آماده می‌شود

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 با در باز
مدل مفهومی eVTOL هیوندای برای خدمت در خطوط تاکسی هوایی با حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت و قابلیت طی ۵۰ کیلومتر مسیر با هربار شارژ معرفی شد.
تبلیغات

هیوندای مدل مفهومی وسیله نقلیه پرنده برقی (eVTOL) خود را با نام S-A2 در خلال نمایشگاه CES 2024 رونمایی کرد. براساس اطلاعیه رسمی هیوندای، شاخه Supernal که در هیوندای موتور روی پروژه‌های وسایل نقلیه هوایی پیشرفته کار می‌کند، هدایت این پروژه را برعهده دارد.

هیوندای می‌گوید که وسیله نقلیه eVTOL جدیدش با امکان حمل چهار سرنشین تا سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۶) آماده بهره‌برداری می‌شود. آخرین باری که هیوندای وسیله‌نقلیه برقی با قابلیت برخاستن و نشستن عمودی (وسایل نقلیه کلاس eVTOL) معرفی کرد به نمایشگاه CES 2020 برمی‌گردد که شرکت کره‌ای ادعا کرد به‌زودی این وسایل نقلیه به خطوط تاکسی هوایی اوبر اضافه می‌شوند.

مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 در جایگاه فرود
مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 از نمای پشت
مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 از نمای چپ در روز
مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 از نمای راست

درحال‌حاضر، شبکه تاکسی هوایی اوبر به استارت‌آپ دیگری فروخته شده است و صنعت تاکسیرانی هوایی هنوز با مشکلات راه‌اندازی خدمات تجاری خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و هیوندای نیز محصول مفهومی جدیدی معرفی کرده است.

بخش طراحی و تولید eVTOL هیوندای، Supernal، می‌گوید که مدل مفهومی S-A2 را برپایه مدل S-A1 ساخته است، درحالی که مدل جدید می‌تواند با سرعتی بیشتر از ۱۹۰ کیلومتر برساعت حرکت کند و به ارتفاع ۱٬۵۰۰ پایی برسد. باتری موجود روی این خودرو پرنده انرژی لازم را برای سفرهای ۴۰ تا ۶۵ کیلومتری فراهم می‌کند.

مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 نمای پشت روی استیج
پروانه مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2

سوپرنال می‌گوید خودرو پرنده‌اش اندازه ماشین ظرفشویی بی سروصدا است؛ اما طبیعتاً قیمت خودرو پرنده بسیار بیشتر از قیمت ماشین ظرفشویی خواهد بود. میزان صدای تولیدی ماشین پرنده هیوندای در مراحل برخاستن (تیک‌آف) و فرود عمودی ۶۵ دسی‌بل و در زمان حرکت افقی ۵۴ دسی‌بل برآورد می‌شود. درمقایسه‌با هلیکوپتر که به‌طور میانگین صدایی بین ۹۶ تا ۱۰۷ دسی‌بل دارد، کاهش قابل توجهی در آلودگی صوتی و همچنین آلایندگی دیده ‌می‌شود که به‌لطف موتور الکتریکی ممکن شده است.

مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 نمای راست روی استیج

شکل ظاهری مدل مفهومی سوپرنال با وجود ۸ پروانه شیب‌دار و کابین تخم‌مرغی شکل، شباهت بسیاری به سایر نمونه‌های اولیه تاکسی هوایی ازجمله نمونه‌های تولید‌شده توسط Joby Aviation، Wisk Aero و Archer Aviation دارد.

سوپرنال می‌گوید بیشتر تمرکز خود را روی باتری صرف می‌کند تا ظرفیت ارتقاء به سلول‌های سبک‌تر را داشته باشد. یکی از چالش‌های اساسی پرواز الکتریکی، نسبت قدرت به وزن است. هرچه باتری بزرگ‌تر باشد، سنگین‌تر می‌شود و به قدرت بیشتری برای جبران نیاز پیدا می‌کند. به‌همین دلیل برنامه اصلی eVTOLها سفرهای کوتاه درون شهری خواهد بود.

هیوندای تنها شرکتی نیست که سودای تولید و عرضه هواپیماهای مخصوص رفت‌وآمد درون شهری را داشته باشد. شرکت‌ استلانتیس (مالک جیپ، کرایسلر و دوج) برای تولید انبوه تاکسی هوایی برای Archer Aviation تعهد دارد و خطوط هوایی یونایتد و دلتا نیز مانند بوئینگ و ناسا در این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدل مفهومی eVTOL سوپرنال هیوندای مدل S-A2 از روبه رو روی استیج

با اینکه درمیان عموم استفاده از لفظ «ماشین پرنده» برای این قبیل وسایل‌نقلیه هوایی رایج است و از گذشته یکی از آرزوهای بسیاری از مردم بوده است؛ اما بعد از مطالعات فراوان، متخصصان نام eVTOL، سفر هوایی شهری، سفر هوایی پیشرفته و تاکسی هوایی را برای توصیف این دسته از هواپیماهای کوچک انتخاب کردند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات