کامیون‌های بدون راننده در راه جاده‌های آمریکا

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
کامیون قرمز رنگ شرکت Kodiak Robotics
شرکت کامیون‌سازی کودیاک قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ جاده‌های آمریکا را از کامیون‌های خودران جدید خود پر کند.
تبلیغات

استارتاپ مستقل کامیون‌سازی Kodiak Robotics امروز در نمایشگاه CES 2024 از یک کامیون نیمه‌خودران رونمایی کرد که به گفته‌ی دان برنت، بنیان‌گذار، آغازگر برنامه‌های این شرکت برای تجاری‌سازی کامیون بدون راننده در سال جاری است.

درون کامیون خودران نسل ششم کودیاک، دو یا سه قطعه‌ی مکانیکی قرار دارد که برای عملیات ایمن از جمله ترمز، فرمان، سنسورها و کامپیوترها حیاتی هستند. این سیستم‌های مازاد به عنوان یک پشتیبان در صورت خرابی کامیون عمل می‌کنند.

سیستم مازاد این کامیون‌ها که توسط خود شرکت کودیاک توسعه یافته و طراحی شده است، شامل سه عملگر ترمز روی فرمان سیستم و دو عدد سیستم فرمان و همچنین یک سیستم برق پشتیبان برای تمام کامپیوترها، سنسورها، محرک‌ها و دیگر سیستم‌های الکتریکی کامیون است.

کودیاک همچنین سیستم محاسباتی کامیون‌ها را خودش طراحی کرد که در هر مدل دو عدد به کاررفته است. شبکه‌ی LTE نیز در این کامیون‌های پیشرفته استفاده شده است تا کارمندان کودیاک در مراکز فرماندهی این شرکت در لنکستر تگزاس و مانتین ویو کالیفرنیا همیشه بتوانند با کامیون در تماس باشند.

کامیون قرمز رنگ شرکت کودیاک که در کنار کامیون دیگری پارک شده است
کامیون‌ کودیاک در بزرگراه‌ها به صورت خودران و در محیط‌های شهری توسط راننده عمل خواهد کرد

بهبودهای دیگری نیز در کامیون اعمال شده است، از جمله تقویت سخت‌افزاری که سنسورها را در خود جای می‌دهد و استفاده از میکروفون‌هایی برای تشخیص خودروهایی مانند آمبولانس یا دیگر صداهایی که می‌توانند خطرناک باشند. در مجموع، کامیون بدون راننده‌ی کودیاک دارای ۱۲ دوربین، چهار سنسور LiDAR و ۶ سنسور رادار است.

تعداد هسته‌‌ی پردازنده‌ها دو برابر، سرعت پردازش تراشه‌ی گرافیکی ۱٫۶ برابر، ظرفیت حافظه سه برابر و پهنای باند ۲٫۷۵ برابر بیشتر از نسل اول شده است تا کامیون جدید کودیاک بسیار هوشمندتر باشد.

آینه بغل بزرگ Kodiak برای جای دادن سنسورهای اضافی کامیون خودران
کودیاک برای جای دادن سنسورهای اضافی، آینه بغل کامیون را بازطراحی کرده است

کودیاک برای رعایت استاندارد‌های تعیین شده از سوی اداره‌ی مقررات ایمنی وسایل نقلیه موتوری آمریکا، چراغ‌های خطر بسیار روشنی را برای جدیدترین مدل کامیون‌های خود طراحی کرده که رانندگان سنتی را ملزم می‌کند تا دستگاه‌های هشدار دهنده را پس از خرابی در جاده قرار دهند. این چراغ ها برای هشدار به سایر رانندگان در مورد وجود یک کامیون در کنار جاده، در صورت تایید اداره مذکور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کودیاک به‌زودی فرآیند یکپارچه‌سازی نرم‌افزار، آزمایش و اعتبارسنجی را برای کامیون‌های جدید در جاده‌های عمومی آمریکا آغاز خواهد کرد. این شرکت قصد دارد اولین مسافت بدون راننده خود را در سال ۲۰۲۴ طی کند و برای تجاری‌سازی آن در سال ۲۰۲۵ آماده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات