شوک به ایلان ماسک؛ خودروساز چینی BYD جایگاه تسلا را تصاحب کرد

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
خودروی BYD Seal
BYD با عرضه‌ی خودروهای الکتریکی پرتعداد در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته، به سلطنت تسلا در بازار پایان داد.
تبلیغات

شرکت چینی BYD جایگاه تسلا را به‌عنوان برترین تولیدکننده‌ی خودرو برقی در کل دنیا (ازلحاظ حجم تولید) تصاحب کرد. براساس گزارشی از فایننشال تایمز، BYD در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۳ موفق شده است ۵۲۶ هزار دستگاه خودرو تمام‌برقی تحویل دهد و برای اولین‌بار از تسلا پیشی بگیرد. در همین بازه‌ی زمانی، تسلا ۴۸۴ هزار خودرو تمام‌برقی تحویل داده است.

BYD که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد، به‌سرعت رشد کرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروهای الکتریکی در چین تبدیل شد. ازجمله دلایل رشد نجومی این شرکت، تقاضای بسیار زیاد در بازار داخلی این کشور است؛ جایی که از ۱۰ خودرو برقی پرفروش، ۶ دستگاه از آن‌ها ساخته‌ی BYD هستند.

بی‌وای‌دی با عرضه‌ی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه موفق شده است تا بیش از ۳۵ درصد بازار چین را ازآنِ خود کند.

درمقابل، تسلا برای رقابت با خودروسازهای چینی در سال گذشته مجبور شد قیمت محصولاتش را کاهش چشمگیری دهد. به‌گفته‌ی تحلیلگران، این یکی از دلایلی است که مصرف‌کنندگان چینی را به‌سمت خودروهای ارزان‌تر ساخت داخل سوق داد.

در طول سال ۲۰۲۳، فروش کلی خودروهای تسلا در سطح جهان، به ۱٫۸۱ میلیون خودرو برقی رسید. BYD در همین مدت ۱٫۵۸ میلیون خودرو برقی را تحویل مشتریان داده است؛ با‌این‌حال، با احتساب مدل‌های پلاگین‌هیبریدی، فروش کلی شرکت چینی از ۳ میلیون خودرو نیز عبور می‌کند.

به‌عقیده‌ی صاحب‌نظران، ظهور خودروسازان چینی ازجمله BYD را می‌توان نتیجه‌ی کنترل این کشور بر زنجیره‌ی تأمین خودروهای برقی و هزینه‌های تولید کمتر دانست. BYD اکنون با هدف رشد بیشتر در بازار بین‌المللی، به بازار اروپا چشم دوخته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات