خودروساز بزرگ چین سیستم خودران پیشرفته‌تر از تسلا را آزمایش می‌کند

چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
خودرو الکتریکی BYD دولفین ۲۰۲۳ رنگ آبی در جاده بارانی
شرکت چینی BYD مجوز آزمایش رانندگی خودکار سطح سه را در جاده‌های چین دریافت کرد؛ البته به‌صورت مشروط.
تبلیغات

به‌گزارش رویترز، شرکت BYD، غول خودروهای برقی چینی، اعلام کرد مجوز آزمایش مشروط برای رانندگی خودکار سطح ۳ را در جاده‌های پرسرعت دریافت کرده است.

فناوری خودران چندین سطح دارد و در‌حال‌حاضر اکثر شرکت‌ها مشغول استفاده از سطح ۲ هستند. در پایین‌ترین سطح (سطح یک) وسیله‌ی نقلیه یک واحد سیستم خودکار برای کمک به راننده دارد و راننده‌ی انسانی اجزای رانندگی را کنترل می‌کند.

سطح ۲ به‌معنای سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده یا ADAS است. خودرو می‌تواند هم فرمان و هم شتاب یا کاهش سرعت را کنترل کند. در سطح ۲ که اکنون خودروهای تسلا در این سطح هستند، به انسان هوشیار روی صندلی خودرو برای دراختیار گرفتن کنترل خودرو نیاز است.

وسایل نقلیه‌ی سطح ۳ قابلیت «تشخیص محیط» دارند و می‌توانند تصمیماتی مانند سبقت از خودرو بگیرند؛ اما آن‌ها هنوز به راننده‌ی هوشیار و آماده‌ی کنترل نیاز دارند. این همان سطحی است که BYD مجوز آن را در چین گرفته است.

تفاوت اصلی بین سطح ۳ و سطح ۴ مداخله‌ی وسایل نقلیه درصورت بروز مشکل یا نقص سیستم است. خودروهای سطح ۴ معمولاً به تعامل انسانی نیازی ندارند؛ اما هنوز گزینه‌ی کنترل دستی موجود است.

سطح ۵ اتوماسیون کامل است و هیچ نیازی به توجه انسان ندارد. این خودروها حتی فرمان یا پدال ترمز یا گاز ندارند.

در اوایل ماه دسامبر (آذر)، گروه BMW اعلام کرد که مجوز تست سطح ۳ خودران در جاده‌های پرسرعت شانگهای را دریافت کرده است؛ در‌حالی‌که مرسدس بنز اعلام کرد که آزمایش سطح ۳ را در بزرگراه‌های تعیین‌شده در سال جاری انجام خواهد داد.

IM Motors، شرکت خودروسازی چینی، اعلام کرده است که برای آزمایش خودروهای سطح ۳ به وزارت صنعت چین درخواست داده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات