10 خودروی مفهومی که نفس شما را به شماره می‌اندازند!

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تصور، خیال‌پردازی و پروراندن اید‌ه‌های گاه احمقانه یکی از مهمترین وظایف یک طراح صنعتی به خصوص در وادی خودروسازی است. هر طراحی از اتودهای اولیه کار خود را آغاز می‌کند و آن‌ها را می‌پروراند و اگر بخت و اقبال یارش باشد، می‌تواند از این تفکرات خام اولیه، محصولی جذاب و چشمگیر در جاده‌ها و خیابان‌ها یا گوشه کلکسیون‌های میلیون دلاری بسازد. البته ایده‌هایی که به تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌انجامند را می‌توان موفق‌ترین‌ها دانست و مواردی که تنها به ساخت نمونه کانسپت (مفهومی) ختم می‌شوند نیز تولیداتی خاص است که نظر بسیاری از علاقمندان را به خود جلب می‌نماید. بیایید با هم به 10 خودروی کانسپی که نفس انسان را به شماره می‌اندازد، نگاهی بیاندازیم.
تبلیغات

10 – 1960 پلی‌موث ایکس‌ان‌آر

این خودروی کانسپت توسط طراح خودرویی به نام سر ویرجیل اگزنر اتود زده شده که حاصل نبوغ ذاتی این طراح بوده و از ظاهر عجیب و غریبی بهره می‌برد. XNR ظاهری بنیادین، نامتقارن و بی‌نظیر دارد و بر بستر شاسی یک خودروی پلی‌موث والیانت ساخته شده است. درب موتور سمت راننده حالت محدب و ملاقه مانندی دارد که نهایتاً به یک شیشه‌ی جلوی منحنی ختم می‌شود.

1960-Plymouth-XNR-1
1960-Plymouth-XNR-2

9 – BMW اکتیو تورر کانسپت

بیایید نیم‌نگاهی به خودروی چندمنظوره‌ی کانسپت آتی ب.ام.و بیاندازیم که از سامانه‌ی ای‌درایو (eDrive) هیبریدی تازه‌ی این کمپانی بهره می‌برد. بنا به ادعای این شرکت آلمانی، اکتیو تورر کانسپت برای خودرو سواران برتر و خریداران ویژه که به دنبال بالاترین سطح راحتی هستند ساخته شده است.

BMW-Active-Tourer-Concept-1
BMW-Active-Tourer-Concept-2

8 – فراری آلیانته کانسپت

فراری آلیانته کانسپت خودرویی است که دانیل سوریانو، ماگنوس گرتوو و آرون کوما اتودهای اولیه آن را زده‌اند و دانیل سوریانو رندر نهایی آن را گرفته است. تمامی این طراحان دانش‌آموخته‌ی IED (موسسه آموزشی طراحی اروپا) واقع در تورینو‌ی ایتالیا هستند. جالب اینکه کمپانی خودروسازی فراری برای شرکت در مسابقات جهان طراحی سال 2011 این اتومبیل خود را معرفی کرده بود. تازه، همگی افراد این تیم نیز در وب سایت رسمی فراری به عنوان طراحان اصلی معرفی شده‌اند.

Ferarri-Aliante-Concept-1
Ferarri-Aliante-Concept-2

7 – لامبورگینی آنکونیان کانسپت

اسلاوچی تانوسکی ‌کوشیده تا خودروی لامبورگینی رونتون را متحول کرده و آن را با ظاهری متفاوت، جنگنده و منحصر به فرد عرضه نماید. ماحصل نهایی کار، لامبورگینی آنکونیان کانسپت است که خودرویی بین بیت‌مبیل (خودروی شخصیت بتمن) و لامبورگینی رونتون است که نشانه‌ای بارز از نبوغ این طراح تراز اول را با خود دارد.

Lamborghini-Ankonian-Concept-1
Lamborghini-Ankonian-Concept-2

6 – لکسوس LF-CC هیبریدی کانسپت

لکسوس LF-CC هیبریدی کانسپت، دارای بدنه‌ای مستحکم و جلو پنجره‌ای نرم و لطیف است. مدل جدید این خودروی کانسپت بر اساس ساختار و چهارچوب‌های اصلی سری ال‌اف-سی‌سی الکسوس پایه‌گذاری شده است، که در جلو از پروژکتورهای LED بهر می‌برد و نمایی متفاوت از این اتومبیل را به ذهن متبادر می‌سازد. در داخل اتاق نیز از HMI یا فناوری رابط انسانی لکسوس استفاده شده است. از این گذشته در طراحی داشبرد این خودرو نیز از قالب جدید این کمپانی استفاده شده است.

Lexus-LF-CC-Hybrid-Concept-1
Lexus-LF-CC-Hybrid-Concept-2

5 – لکسوس LF-LC هیبریدی کانسپت

لکسوس از نسل جدید خودروهای کانسپت هیبریدی سری LF-LC خود پرده‌برداری کرده است. مهمترین تغییری که در ظاهر خارجی این خودرو خودنمایی می‌کند، رنگ آبی ملایمی است که بنابر ادعای این کمپانی از رنگ‌بندی سنگ عقیقی (اوپال) که در نقاط دورافتاده‌ی استرالیا یافت می‌شود برداشت شده است. سامانه‌ی اصلی این کانسپت هیبریدی «سیستم پیشرانه‌ی پیشرفته‌ی هیبریدی لکسوس» است که در آن از سیکل‌های موتوری اتکینسون استفاده می‌شود؛ و از باتری‌های پرقدرت پیشرفته‌ای بهره برداری شده است. در این سامانه، ماشین می‌تواند انرژی بسیار زیادی را از یک سری باتری کوچک استخراج کرده و به کار گیرد. این سیستم همکنون در برخی از خودروهای هیبریدی لکسوس به کار گرفته شده است. جالب اینکه توان خروجی این کانسپت هیبریدی لکسوس بیشتر می‌باشد. لکسوس LF-LC هیبریدی کانسپت را می‌توان پیش نمایش از خودروهای اسپرت آینده دانست.

Lexus-LF-LC-Hybrid-Concept-1
Lexus-LF-LC-Hybrid-Concept-2

4 – مک‌لارن پی‌وان کانسپت

مک‌لارن پی‌وان کانسپت می‌کوشد تا جای پای نمونه‌ی موفق پیشین بگذرد، خودروی مفهومی جدیدی که در نمایشگاه خودروی پاریس امسال (2012) معرفی شد. این خودرو نمونه‌ی پیشرفته‌تری است که می‌کوشد خود را به خوبی اثبات کند. گر چه هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای عرضه‌ی این ابر خودروی مک‌لارن اظهار نشده است، انتظار می‌رود مک‌لارن پی‌وان کانسپت تنها به تعداد محدودی تولید شود.

McLaren-P1-Concept-1
McLaren-P1-Concept-2

3 – مرسدس بنز استایل کوپه کانسپت

بنا به گفته‌های گردون واگن، رئیس بخش طراحی شرکت مرسدس بنز، این کانسپت جدید را «معیار تازه‌ای در طراحی پیشرو در بخش اجرایی و ساخت کوپه‌های کوچک و جمع و جور» می‌داند. از این گذشته وی می‌افزاید که تناسب، سطح سیال و خطوط شخصیتی که در این خودرو وجود دارد از «طراحی پویای» آن نشاءت گرفته است. اما این کانسپت نه تنها معیار تازه‌ای برای طراحی است، بلکه از نظر فناوری‌های به کار رفته نیز پا را از استانداردهای رایج فراتر گذارده است.

Mercedes-Benz-Style-Coupe-Concept-1
Mercedes-Benz-Style-Coupe-Concept-2

2 – SF1 مرسدس بنز

اس‌اف‌وان مرسدس بنز ماحصل طراحی استیل دریک است که دارای ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به خانواده مرسدس بنز دارد. این خودرو دارای سقفی گرد، لبه‌های مخروطی، خروجی اگزوز دوگانه، جلو پنجره‌ای زیبا و لوگوی تغییر یافته‌ی بی‌نظیر بنز است که پیشتر هرگز نمونه‌ی آن را ندیده‌اید! شاید این خودرو فاقد روح طراحی مرسدس بنز باشد و شباهتی به برادران و خواهران دیگرش نداشته باشد، اما با این حال در طراحی جلوپنجره خصلتی مرسدس بنزی دارد، و می‌توان آن را یکی از برادران ناتنی خانواده مرسدس بنز به شمار آورد!

SF1-Mercedes-Benz-1
SF1-Mercedes-Benz-2

1 – ایکس‌کا‌ایکس جگوار کانسپت

طراحی ایکس‌کا‌ایکس جگوار کانسپت، کاری از حسین المصوی است. طراحی نوآورانه‌ی این خودروی مفهومی، تلاشی است برای زنده کردن طراحی‌های باشکوه و خاطره‌انگیز سری ماشین‌های جگوار با آن ظاهر تازه و آیرودینامیکی‌شان. از این گذشته در تهیه بدنه‌ی داخلی و خارجی ایکس‌کا‌ایکس تمهیدات لازم برای اجزای الکتریکی و سامانه‌ی قدرت نیز در نظر گرفته شده است.

XKX-Jaguar-Concept-1
XKX-Jaguar-Concept-2
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات