ماسک از تولید انبوه روبوتاکسی تسلا تا سال ۲۰۲۴ خبر داد

جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در جریان اعلام گزارش درآمد سه‌ماهه اول شرکت خود گفت تسلا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ روبوتاکسی را به تولید انبوه برساند.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا روز چهارشنبه در جریان اعلام گزارش درآمد سه‌ماهه اول این شرکت در سال ۲۰۲۲ گفت:

تسلا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ روبوتاکسی اختصاصی بدون فرمان یا پدال را به بازار عرضه کند.

این یعنی تسلا تنها دو سال برای توسعه، آزمایش، تأیید، تولید انبوه و راه‌اندازی تجاری سرویس روبوتاکسی‌ تحت قوانین نظارتی که ایالت به ایالت متفاوت هستند، زمان دارد.

به گزارش تک‌کرانچ، ماسک گفت روبوتاکسی اختصاصی کاملاً برای حرکت خودکار بهینه شده است، به این معنی که فرمان یا پدال نخواهد داشت. وی همچنین افزود نوآوری‌های دیگری نیز وجود دارند که به نظر او بسیار هیجان انگیز هستند. مدیرعامل تسلا ادامه داد:

به نظر من [روبوتاکسی] واقعاً محرک بزرگی برای رشد تسلا خواهد بود.

در اوایل ماه جاری طی افتتاحیه‌ی کارخانه‌ی گیگافکتوری آستین تسلا، ماسک چند نمونه‌ از محصولات آینده که از حوزه‌ی تجارت خودروهای سواری آن خارج می‌شوند و بخش عمده‌ای از سود امروز شرکت را به همراه دارند، معرفی کرد. در میان این محصولات روبوتاکسی و آپتیموس (Optimus)، کانسپت ربات انسان‌نمای تسلا، به چشم می‌خورند.

روبوتاکسی تسلا، آن را در رقابت با شرکت‌هایی قرار می‌دهد که سال‌ها فناوری خودروهای خودران را برای توسعه چنین وسیله‌ی نقلیه‌ای صرف کرده‌اند؛‌ از جمله آن‌ها می‌توان Waymo ،Argo AI ،Aurora، زیرمجموعه‌های خودران جنرال موتورز، Cruise ،Motional و Zoox را نام برد.

این موضوع همچنین سوالی را در ذهن ما شکل می‌دهد؛ آیا تسلا قصد دارد استراتژی فعلی خود را به نفع خودروهای تمام خودکار کنار بگذارد یا این که هر دو را به موازات هم پیش خواهد برد؟

ماسک سال‌ها به روبوتاکسی اشاره می‌کرد، اما نه به‌عنوان محصولی مستقل، در عوض او بارها قول داده بود وسایل نقلیه تسلا را که امروزه مردم دراختیار دارند، ازطریق سیستم پیشرفته‌ای به نام نرم‌افزار Full Self-Driving که در حال حاضر ۱۲ هزار دلار قیمت دارد، به روبوتاکسی تبدیل کند.

خودروهای تسلا به صورت استاندارد با سیستم کمک راننده‌ای با نام Autopilot عرضه می‌شوند. مالکان می‌توانند نرم‌افزار «Full Self-Driving» یا FSD، نرم‌افزاری که ماسک بارها قول داده است روزی قابلیت‌های رانندگی خودکار کامل را ارائه دهد، را خریداری کنند. FSD به تنهایی قادر به راندن خودرو نیست. نرم‌افزار مذکور همچنان به راننده‌ای انسانی برای توجه و کنترل نیاز دارد.

وی همچنین گفت با توجه به هزینه‌های بالای وسایل نقلیه‌ی تسلا، این محصولات برای بسیاری از مردم غیرقابل دسترس هستند و معرفی روبوتاکسی راهی است که افراد بیشتری بتوانند از خودروهای شرکت استفاده کنند. وی همچنین ادعا کرد هزینه‌ی سفر با روبوتاکسی کمتر از سرویس‌های حمل‌ونقل فعلی خواهد بود.

باید به این مسئله اشاره کرد که وی هنوز توضیح نداده تسلا چه حسگرهایی را برای این وسیله نقلیه در نظر می‌گیرد و آیا فقط از دوربین استفاده می‌کند یا لایدار و رادار که استاندارد صنعتی هستند نیز به کمک روبوتاکسی خواهند آمد. خودروهای تمام خودکار و اتوپایلت تسلا تنها به دوربین‌ها و رویکرد مبتنی بر دید متکی هستند، درحالی‌که بیشتر شرکت‌ها از ترکیبی از دوربین‌ها، رادار و لایدار استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات