یکی دیگر از مدیران پروژه تایتان اپل را به مقصد استارتاپی فعال در حوزه تاکسیهای هوایی ترک کرد
پروفایل بهروزشدهی مایکل شوکوتش در لینکدین نشان میدهد که وی سمَت معاون ارشد مهندسی در شرکت Archer Aviation را بر عهده گرفته است. آرچر شرکتی فعال در حوزه هوافضا، در حال توسعه هواپیمای تمام الکتریکی است که از قابلیت برخاستن و فرود عمودی برای ناوبری در شهرها بهره میگیرد.
شوکوتش برای اولینبار در مارس ۲۰۱۹ به تیم اپل کار یا همان پروژه تایتان ملحق شد و بهعنوان مدیر ارشد مهندسی در این تیم خدمت کرد. جالب است بدانید که وی پیش از اپل، معاون مهندسی تسلا بود.
بهطور کلی، توسعه خودروی اپل طی چند سال گذشته شاهد تغییرات مدیریتی متعددی بوده است. برای مثال، در ماه سپتامبر، معاون پروژههای تایتان، یعنی داگ فیلد، اپل را پس از سه سال فعالیت در کنار باب منسفیلد و جان جیاناندرا به مقصد فورد ترک کرد.
جان جیاناندریا، رئیس هوش مصنوعی، همچنان بر توسعه اپل کار نظارت دارد؛ اما با خروج فیلد، کوپرتینوییها اخیرا کوین لینچ، رئیس اپل واچ را برای پیشبرد جاهطلبی وسایل نقلیه خودران به خدمت گرفتهاند. تحت رهبری لینچ پروژه مذکور پیش میرود و اپل قصد دارد یک خودروی الکتریکی/خودران کاملا مستقل تولید کند.
گزارشهای قبلی از آن حکایت داشتند که اپل آزمایشگاه توسعه و تولید داخلی خودرو را احیا کرده است؛ آزمایشگاهی که گفته میشود سال ۲۰۱۶ کاملا تعطیل شد و پیشازآن، بیش از ۱۰۰۰ نفر کارمند و مهندس پروژه تایتان را در خود جای داده بود. این تلاش مجدد پس از ماهها مذاکره ناموفق با شرکتهایی نظیر هیوندای و نیسان و بیامو انجام میشود. ظاهرا اپل امیدوار بود که تولید واقعی خودرو خود را به تولیدکنندهای معتبر بسپارد؛ اما بهدلیل رقابت موجود در این صنعت موفق به این مهم نشد.
افزونبراین، سازنده گوشیهای آیفون ناوگان بزرگی از ۶۹ خودرو آزمایشی در ایالت کالیفرنیا دارد که از آن برای آزمایش سیستمهای خودران بهره میببرد. آزمایش هر وسیله نقلیه عمدتا شامل تعدادی حسگر لایدار (LiDAR) است؛ بااینحال، از تجهیزاتی مانند رادار نیز استفاده میشود. گمان میرود که این شرکت در حال برنامهریزی برای عرضه یک خودروی خودران در چهار سال آینده است؛ اما این سناریو نیز محتمل خواهد بود که اپل خودرو یادشده را در سال ۲۰۲۵ رونمایی و طبق سنت خودروسازان عرضه آن را با چندسال تأخیر عرضه کند.