طرح مفهومی پورشه 928 با پیشرانه برقی منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دو طراح مستقل طرح مفهومی خودروی الکتریکی پورشه ۹۲۸ را مبتنی بر پلتفرم تایکان و با الهام از برخی ویژگی‌های طراحی مدرن پورشه ارائه کرده‌اند که بسیار جذاب به نظر می‌رسد.
تبلیغات

پورشه ۹۲۸ در سال ۱۹۷۷ با سبک طراحی آینده‌‌نگرانه، کابین لوکس چهار سرنشین، عملکرد عالی و هندلینگ قابل پیش‌بینی، جهان را متحیر کرد. به گزارش Carscoops، این خودرو در ابتدا با هدف جانشینی مدل افسانه‌ای پورشه ۹۱۱ طراحی شد؛ ولی فروش آن هرگز نتیجه نگرفت و در طی ۱۸ سال تولید، در مجموع ۶۱ هزار دستگاه از کارخانه خارج شدند. پورشه ۹۲۸ در سال ۱۹۹۵ کار خود را به پایان رساند؛ درحالی‌که پورشه ۹۱۱ همچنان قوی و پرطرفدار باقی مانده است.

نمای جلو پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe

اما پورشه ۹۲۸ دارای پایگاه هواداران وفاداری مخصوص به خود است. در میان آن‌ها، گیلرم ناپ طراح برزیلی خودرو که مجذوب شکل زیبای ۹۲۸ شده بود، تصمیم گرفت مهارت‌های خود را آزمایش کند و با کمک جوآو شندل، متخصص CGI، نسخه مدرن این گرندتور را در قالب طرح گرافیکی ایجاد کند.

امروزه مدل پیشرانه عقب ۹۱۱ با انواع بی‌شمار خود هنوز عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت ساخته‌شده را در اختیار دارد و هر نسل بهتر و بهتر می‌‌شود؛ اما نمی‌توانیم حدس بزنیم که با رفتن به دوران خودروهای الکتریکی، چه اتفاقی در مجموعه محصولات پورشه خواهد افتاد. صحبت از خودروهای کاملاً برقی شد و در این میان پورشه تایکان ۲۰۲۰ نمونه خوبی از مهندسی خودرو است؛ بنابراین برای گیلرم استفاده از پلتفرم J1 به عنوان پایه‌ای برای مطالعه طراحی مستقل خود کاملاً واضح بود.

نمای جانبی پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe نقره ای رنگ

تصور مدرن پورشه ۹۲۸ به عنوان کوپه گرندتور الکتریکی، تغییرات چشم‌گیری در شکل مشخصه‌ی آن ایجاد نکرد. این خودروی مفهومی دیجیتال به طرح پیشرانه جلو و محرک عقب و نسبت‌های طراحی مدل اصلی وفادار مانده است. از این گذشته، پورشه ۹۲۸ که توسط ولفگانگ موبیوس و زیر نظر تونی لاپین، مدیر طراحی پورشه ساخته شد، اولین مدل پیشرانه جلوی این خودروساز به شمار می‌رفت که در دست توسعه بودY اگرچه در سطح ابتدایی ۹۲۴ به بازار رسید.

گیلرم پس از تماشای فیلم Risky Business تام کروز، عاشق پورشه ۹۲۸ شد. او می‌گوید حجم بدنه پرچم‌دار پورشه مشابه فولکس‌‌واگن SP2 مدل سال ۱۹۷۲ است که برای بازار برزیل طراحی شده بود.

نمای عقب پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe

همان‌طور که درباره‌ی تمام خودروهای مدرن وجود دارد، اندازه فرضی پورشه ۹۲۸ نیز رشد کرده و به‌طور طبیعی مجهز به رینگ‌‌های دارای قطر بزرگ است. کاپوت بزرگ، گل‌گیرهای جعبه‌ای، خط سقفی شیب‌دار و طرح ستون B توسط طراح حفظ شده و در عین حال عضلانی کردن بدنه به کمک تعدادی از جزئیات، ظاهر آن را زیباتر از قبل کرده است.

چراغ‌های جلو در کنار کاپوت تخت قرار گرفته‌اند و بر گل‌گیرهای پهن تأکید دارند. شکل گرد آن‌ها یادآور چراغ‌های پاپ‌آپ پورشه ۹۲۸ اصلی است و طرح گرافیکی LED چهارنقطه‌ای چراغ‌ها از آخرین روند طراحی پورشه پیروی می‌کند.

ورودی بزرگ و سیاه روی سپر جلو بیشتر پوشانده شده است؛ زیرا خودروی کاملاً الکتریکی به سیستم خنک‌کننده نیاز ندارد. با این حال، طراح از ظاهر اسپرت شبیه به مدل‌‌های پورشه GT بهره می‌برد و جلوی خودرو را با کمک اسپلیتر به شکل زیباتری به تصویر می‌کشد و آن را اسپرت‌تر از قبل می‌کند.

در حال حرکت به عقب متوجه می‌شویم پورشه ۹۲۸ بدون شیشه عقب بزرگ و شیشه‌های جانبی مثلثی‌شکل پنجره‌های عقب خیلی برجسته نیست. چراغ‌های عقب با موقعیت بالا و بسیار باریک‌تر هستند و از الگوی گرافیکی کاملاً LED با حروف پورشه مشابه تایکان بهره می‌برند. همچنین اسپویلر و سپر بزرگی در عقب وجود دارد و حتی اگر طراح به شکل اصلی سه سطحی عقب تأکید نکند، باز هم قسمت پایین باعث یادآوری طرحی شبیه جگوار F تایپ می‌شود.

از لوله‌‌های اگزوز چهارگانه موجود در دیفیوزر چشم‌پوشی کنید؛ زیرا چنین چیزی در خودروهای برقی وجود ندارد. این طراح سعی کرده است از پلتفرم پورشه پانامرا استفاده کند؛ اما برای گرندتور ۲ + ۲ بسیار بزرگ به نظر می‌رسد و به همین دلیل به معماری الکتریکی J1 تایکان تغییر پیدا کرده است.

در داخل کابین، فرمان زیبا و چشم‌نوازی بینندگان را به سمت خود جلب می‌کند که با تزئینات آلومینیومی مدرن شده است. داشبورد پر از صفحه‌نمایش است و شامل نمایشگر دیجیتال جلوداشبورد، صفحه‌نمایش لمسی مرکزی، صفحه‌نمایش لمسی روی کنسول مرکزی و نمایشگر مخصوص سرنشین جلو می‌شود. به نظر می‌رسد که تنها بخش آنالوگ، ساعت سنتی در بالای داشبورد است؛ زیرا تمام دکمه‌ها و حتی قفل درها به لمس حساس هستند. ما از تلاش این طراح قدردانی می‌کنیم؛ اما باید بگوییم که طرح پورشه تایکان را ترجیح می‌دهیم.

کابین و داشبورد پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe

تصاویر بیشتری از کابین نداریم؛ اما با توجه به موقعیت دو صندلی جلو، فضای کافی در عقب برای دو کودک یا مقدار زیادی چمدان در عقب وجود دارد. با توجه به ماهیت کاملاً برقی آن، فضای دوم مخصوص نگه‌داری بار و چمدان نیز در جلو وجود دارد که باعث می‌شود پورشه ۹۲۸ برقی برای سفرهای طولانی‌تر، بیشتر از قبل کاربردی باشد.

آیا دوست دارید مدلی کاملاً برقی از پورشه ۹۲۸ را مبتنی بر تایکان ببینید؟ با قضاوت از کتاب «Porsche Unseen» که سال گذشته منتشر شد، تعجب نخواهیم کرد اگر متخصصان پورشه در آینده این ایده را عملی کنند.

چراغ جلو پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
فرمان پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
رینگ چرخ پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
چراغ عقب پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
طرح چراغ جلو پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
چراغ عقب LED پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
نمای جانبی پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
کابین و داشبورد پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
نمای عقب پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
نمای جانبی پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe نقره ای رنگ
نمای جلو پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe
نمای سه چهارم عقب پورشه 928 برقی / Porsche 928 Coupe

توجه: این مطالعه طراحی مستقل توسط گیلرم ناپ و جوآو شندل ارائه شده است و مربوط به پورشه نیست و آن را تأیید نمی‌کند.

اطلاعاتی درباره طراح

گیلرم ناپ، طراح حرفه‌ای خودرو اهل برزیل است که برای استودیوهای طراحی فولکس‌واگن در پوتسدام (آلمان)، ولفسبورگ (آلمان) و سائو پائولو (برزیل) کار می‌کرد و عمدتا برای بازارهای آمریکای جنوبی خودرو طراحی می‌کند. او فضای داخلی خودرو فاکس را طراحی و به طراحی بیرونی نیووس (Nivus) کمک کرد و خودروهای مفهومی گل GT مدل ۲۰۱۶ و پیک‌آپ تاروک مدل ۲۰۱۸ را قلم زد و پروژه‌های زیادی مانند Gol، پولو، Virtus و T-Cross را برای خط تولید توسعه داد. گیلرم همچنین دارای تجربه طراحی محصول در لوازم خانگی الکترولوکس است. اخیراً او شرکت مشاوره طراحی خود به نام «Gak Design» را تأسیس کرده است که به استارتاپ‌ها کمک می‌کند و کانال یوتیوب خود با نام «O Design» را راه‌اندازی کرده است که روند طراحی مدل‌های مفهومی خود را در آن به نمایش می‌گذارد.

طراحی سه‌بعدی و رندرهای سه‌بعدی چشم‌گیر این خودروها توسط جوآو شندل، طراح صنعتی و متخصص CGI اهل سائو پائولو برزیل ایجاد شده است که از طرفداران بزرگ پورشه به شمار می‌رود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات