پژوهشگاه ارتباطات: ایران ۵ تا ۱۰ سال دیگر به فناوری تولید خودروی خودران می‌رسد

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
به ‌گفته‌ی رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایران ۵ تا ۱۰ سال دیگر به فناوری کامل خودروی خودران خواهد رسید.
تبلیغات

نشست خبری پنجاهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز به‌صورت مجازی برگزار شد. فعالیت‌های مراکز تحقیقات پژوهشگاه ارتباطات طی سال‌ها باعث رشد بسیاری از فناوری‌های و تکنولوژی‌ها در کشور شده است. به‌تازگی مراکز هوش مصنوعی، آموزش اقتصاد دیجیتال و مطالعات راهبردی هم در این پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.

به گزارش زومیت، وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات می‌گوید مرکز بیش از ۱۲۰ نفر عضو و بیش از ۲۰۰ پژوهشگر دارد. یزدانیان در مورد پروژه‌هایی که هم‌اکنون در پژوهشگاه در حال انجام هستند، به ورود و مطالعه در حوزه‌ی اینترنت اشیاء، بلاک‌چین، حکمرانی در عصر دیجیتال،‌ اقتصاد دیجیتال، رایانش ابری، بیگ ‌دیتا، راهکارهای مقابله با قاچاق و سرقت گوشی تلفن ‌همراه، موتور جست‌وجو، خودروی خودران، احصای طیف‌های فرکانسی مورد نیاز برای نسل پنجم ارتباطات سیار، فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ای و تلاش برای تغییر در ساختار رگولاتوری در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اشاره می‌کند.

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات

وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

یزدانیان با اشاره به ضرورت ایجاد تغییرات و شکل ساختاریافته‌‌تر رگولاتوری، از مطالعه‌ی مدل‌های رگولاتوری در اروپا، ژاپن، استرالیا، آمریکا و کشورهای دیگر توسط پژوهشگاه یاد می‌کند. به ‌گفته‌ی او، این بررسی‌ها نشان می‌دهد مدل رگولاتوری با توجه به داده‌هایی که روی سرویس‌های جدید ارائه می‌شود، باید تغییر کند. یزدانیان تصریح کرد:

در حوزه‌ی موبایل و ثابت برخی ملاحظات را بررسی می‌کنیم. یکی از پیشنهاد‌های پژوهشگاه این بود که رگولاتوری FMC (سرویس‌های ترکیبی از خدمات ثابت و سیار) هرچه سریع‌تر در سازمان تنظیم انجام شود. همچنین با انجام مطالعه‌ای متوجه شدیم که از جریان داده تا محتوا، چندین رگولاتور وجود دارد که فعالیت را برای فعالان VOD سخت می‌کند. پس باید یک رگولاتور مرکزی وجود داشته باشد که تمام موضوعات بخش را در نظر بگیرد.مقاله‌ی مرتبط:تولید خودروی هوشمند و ارزان‌قیمت در ایران

از خودرو هوشمند به خودرو خودران

رئیس پژوهشگاه ارتباطات در مورد توسعه‌ی فناوری خودرو خودران که یکی از اولویت‌های این مرکز است، می‌گوید توافق‌هایی با شرکت سایپا صورت گرفته؛ اما رسیدن به فناوری کامل آن ممکن است ۵ تا ۱۰ سال به طول بینجامد. یزدانیان توضیح داد:

در قدم اول استفاده از ماژول‌های هوشمند در خودروهای فعلی قرار دارد. یعنی خودرو ما از یک خودرو مکانیکی تبدیل به خودرو الکترونیکی می‌شود. در قدم بعد اندک اندک به آن ماژول‌های الکترونیکی دیگر اضافه می‌شود تا خودروی تمام الکترونیکی داشته باشیم. البته این خودرو تمام الکترونیکی همچنان از هوش راننده استفاده می‌کند. سپس ماژول‌هایی که با هوش راننده کار می‌کنند حذف می‌شود و در نهایت می‌توان یک خودرو هوشمند کامل داشت.

یزدانیان مهم‌ترین زیرساخت ارتباطی خودرو خودران را توسعه 5G عنوان کرد که مقدمات آن آغاز شده است و باید توسعه یابد. به ‌گفته‌ی او، طرح پایلوت خودروی هوشمند با همکاری ستاد حمل‌و‌نقل هوشمند معاونت علمی، از جزیره کیش شروع می‌شود.

حکمرانی ایران در فضای مجازی

وحید یزدانیان در مورد مطالعات پژوهشگاه برای حکمرانی فضای مجازی به زومیت گفت: «ابتدا باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که چه منظوری از این حکمرانی داریم.» یزدانیان اشاره کرد که در دنیا، سه مفهوم شامل «حکمرانی بر فضای مجازی»، «حکمرانی در فضای مجازی» و «حکمرانی ازطریق فضای مجازی» وجود دارد و ایران باید بداند که در کدام ‌یک قصد دارد وارد شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات اضافه کرد: «کشورهای مختلف هر کدام یکی از این مفاهیم را انتخاب کردند و برای آن برنامه دارند؛ اما در کشور ما در این زمینه تنوع دیدگاه وجود دارد و در زمان‌های مختلف دچار انتخاب‌های متعدد شده‌ایم. این موضوع به کشور لطمه می‌زند. انتخاب یکی از این مفاهیم، نیازمند بررسی‌های کارشناسی است و این موضوع در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شود.»

به‌ گفته‌ی یزدانیان، پروژه‌ی مطالعاتی حکمرانی سه ماه است که آغاز شده و نتایج آن، یک ماه و نیم  دیگر در قالب سند منتشر می‌شود. همچنین اکنون کرسی حکمرانی فضای مجازی پژوهشگاه ارتباطات با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و سند تحویل دیجیتال نیز با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تدوین شده است و به‌عنوان پروژه مطالعاتی در زمینه‌ی حکمرانی بررسی می‌شود.

آغاز مطالعات فناوری 6G

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات با همکاری دانشگاه‌های کشور خبر داد. به‌ گفته‌ی او، مقدمات فاز مطالعاتی و آزمایشی 6G از فروردین‌ماه آغاز می‌شود. یزدانیان خاطرنشان می‌کند که دانش طراحی و توسعه 6G اختلاف اندکی با 5G دارد.

وی  در مورد نگرانی‌ها بابت مضرات تکنولوژی‌های جدید همچون 5G و توسعه اینترنت اشیا می‌گوید:

ما نمی‌توانیم به بهانه‌ی مطالعات و مضرات احتمالی، روند توسعه را متوقف کنیم. البته ما معتقدیم که امنیت مردم باید حفظ شود. بر این اساس پروژه‌های مفصلی در خصوص امواج الکترومغناطیسی انجام داده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که تابش مستمر هر نوع موج الکترومغناطیسی در فاصله‌ی یک متری به مدت طولانی ممکن است برای سلامتی مضر باشد؛ اما تابش معمولی امواج و فاصله‌ای که افراد از تجهیزات شبکه دارند، به هیچ عنوان خطرزا نیست.

یزدانیان تأکید کرد که مضر بودن فناوری 5G برای سلامت عمومی و برای خدماتی مانند حمل‌و‌نقل و هواپیما به اثبات نرسیده است؛ اما پژوهشگاه ارتباطات در حال انجام مطالعات راهبردی در این زمینه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات