فولکس واگن ربات شارژر خودروی الکتریکی را در دو ویدئو به نمایش گذاشت
فولکس واگن (Volkswagen) پروتوتایپ رباتی که میتواند خودروهای الکتریکی را شارژ کند، تولید کرده است. این ربات که نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد، همچنان مراحل تولید را میگذراند و فولکس واگن امیدوار است بتواند در آیندهای نهچندان دور مراحل تولید را تکمیل کند.
براساس گزارش ورج، خودروساز آلمانی از ایدهی تولید ربات برای شارژ خودروی الکتریکی بهشدت استقبال کرده و علاقهی فولکس واگن به این ایده بهحدی زیاد است که پروتوتایپ محصول تقریباً هیچ تفاوتی با مدل مفهومی آن که در ۲۰۱۹ نشان داده شد ندارد. این ربات دارای چشمهای دیجیتال با توانایی چشمک زدن است و سروصدایی شبیه شخصیت R2-D2 جنگ ستارگان ایجاد میکند.
کارکرد ربات فولکس واگن که برخلاف انتظار نام جذاب یا ویژهای ندارد، نسبتاً ساده است. براساس گفتهی آلمانیها، وقتی خودروی الکتریکی را در گاراژ پارک میکنید، شما یا خودرو میتوانید درخواست بدهید که باتری آن پر شود. پس از ثبت درخواست، ربات فولکس واگن از پایانهای که روی آن قرار گرفته است جدا میشود، یکی از دهها باتریِ دردسترس را برمیدارد و خودروی شما را شارژ میکند.
ربات باتری را به خودرو وصل میکند و به ایستگاه بازمیگردد و منتظر ثبت درخواستهای بعدی میماند. وقتی فرایند شارژ خودرو به اتمام رسید یا راننده به داخل خودرو بازگشت، ربات باتری را جمع میکند و آن را به قفسههای شارژ برمیگرداند. فولکس واگن میگوید این ربات در زمانیکه ببیند خودروها یا افراد دیگر مشغول حرکت هستند، متوقف میشود و به آنها اجازهی عبور از مسیر میدهد.
ایدهی تولید رباتی که بتواند خودروی الکتریکی را بهصورت خودکار شارژ کند، جذابیت خاصی دارد. اما چنین رباتهایی به چند دلیل ممکن است در انجام کار خود با مشکل مواجه شوند که فولکس واگن به این مشکلات اشارهای نکرد و همین موضوع نشان میدهد که فعلا برنامههای خاصی برای رفع آنها ندارد.
نکتهی اول این است که ربات شارژر و خودرو باید به یک شبکهی واحد متصل شده باشند (شبکهای که در صنعت با نام V2X شناخته میشود) و اگر خودرو به همان شبکه متصل نشود، امکان برقراری ارتباط با ربات نخواهد داشت. در حال حاضر بهطور دقیق مشخص نیست فولکس واگن میخواهد از چه استانداردی برای شارژ خودروها استفاده کند.
فولکس واگن از این ربات بهعنوان پروتوتایپ یاد میکند و این یعنی موفق شده است نسخهای از آن بسازد که کار میکند؛ اما فعلا نحوهی کارکرد ربات را در عمل نشان نداده است. این شرکت ویدئوهایی منتشر کرده تا به ما امکان بدهد نگاهی اولیه به کارکرد ربات بیاندازیم و یک سری عکس ببینیم.
شارژ خودکار خودروها ایدهای است که فولکس واگن از مدتها پیش روی آن کار میکند و البته در این زمینه تنها نیست؛ اما یکی از بزرگترین شرکتهایی محسوب میشود که فعالانه درحال کار روی این ایده است تا آن را به مرحلهی عملیاتی برساند.
فولکس واگن از مدتی پیش فرایند تولید شبکهی شارژ سریع را در ایالات متحدهی آمریکا ازطریق Electrify America آغاز کرده است. فولکس واگن تلاشهای خود در این زمینه را در اروپا ازطریق Ionity انجام میدهد. بدین ترتیب محصولاتی نظیر این ربات، بیشتر در نقش مکمل برای شبکهی شارژ سریع اصلی فولکس واگن ظاهر میشوند.
در نظر داشته باشید شبکههای شارژ سریع برای استفادهی معمول نیستند. اکثر دارندگان خودروی الکتریکی بخش اعظم شارژ خودرو را در خانه یا پارکینگ ویژه انجام میدهند و سادهتر کردن انجام این کار، هدفی ارزشمندی برای فولکس واگن محسوب میشود. ربات شارژر احتمالاً راهکار نهایی نخواهد بود؛ حتی اگر درنهایت بهخوبی و طبق برنامه کار کند.
فولکس واگن از مدتی پیش آزمایش ایدهی متفاوت را در برخی از بخشهای چین و وولفسبورگ آلمان آغاز کرده است. در این آزمایش، باتریها درون ستونی ویژه که همچون ایستگاههای مرسومتر شارژ به نظر میرسد قرار میگیرند. این موضوع باعث میشود که ستون بتواند خودروی الکتریکی را با سرعت بالا شارژ کند. این ایده برای مواقعی که شبکهی برق محلی نمیتواند با سرعت بالا خودروها را شارژ کند، مفید به نظر میرسد.
فولکس واگن در اوایل سال جاری میلادی قصد دارد بهصورت گسترده، راهکار جدید را که با نام «ایستگاههای شارژ سریع منعطف» خطاب میکند عرضه کند. البته این ایستگاهها برخلاف ربات، چشم ندارند!