ثبت اختراع جدید اپل سیستم تشخیص موانع Apple Car را نشان می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
اختراع جدید اپل سیستم و مکانیزمی را نشان می‌دهد که اتومبیل خودران با استفاده از حسگر لایدار می‌تواند موانع رو‌به‌رو خود را شناسایی و با استفاده از حسگرهای داشبرد لمس کاربر و داده‌های ورودی را درک کند.
تبلیغات

گفته می‌شود اپل چندین سال است که در حال توسعه‌ی پروژه‌ی تیتان یا همان خودروی خودرانش موسوم به اپل کار (Apple Car) است و اگر اخبار را دنبال کرده باشید می‌دانید که اپل بارها اقدام به ثبت اختراع جدید درباره‌ی سیستم‌ها و مکانیزم‌های خودران کرده است. یکی از ویژگی‌های پروژه‌ی تایتان این است که اپل به‌‌طرز عجیب و محرمانه‌ای این پروژه را در سکوت خبری پیش می‌برد و تصور می‌شود که فعالیت اپل به طراحی سیستم‌ها و خدمات برای وسایل نقلیه خودران معطوف شده باشد. البته جزئیاتی نیز از توسعه‌ی خودروی فیزیکی نیز منتشرشده و واضح است که اپل هنوز در حال توسعه‌ی فناوری‌های وسایل نقلیه‌ی فیزیکی است.

اختراع ثبت‌شده در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده در روز سه شنبه با عنوان « تشخص موانع» مجموعه سیستم‌هایی را برای شناسایی موانع نشان می‌دهد که می‌تواند برای وسایل نقلیه‌ی خودران بسیار حیاتی باشد. سیستم یادشده می‌تواند با استفاده از حسگر لایدار (LIDAR) موانع موجود در مسیر را تشخیص دهد. برای مثال، داده‌های لایدار می‌توانند به‌واسطه‌ی یک کنترل‌کننده‌ی خودکار اتومبیل، برای تشخیص اشیا در محیط اطراف استفاده شود و درنهایت این اطلاعات می‌تواند برای ناوبری یا برنامه‌ریزی حرکت در محیط‌های داینامیکی استفاده شود.

این سیستم می‌تواند داده‌های لایدار را گرفته و آن را روی نقشه موسوم به «دید پرنده» از یک محیط اعمال کند و از آنجا به‌وسیله‌ی فناوری یادگیری ماشین کلاس‌های مختلفی را براساس ویژگی‌های آن‌ها روی اشیاء موجود در نقشه ایجاد کند. داده‌های طبقه‌بندی اشیاء می‌تواند به‌عنوان نقابی برای ردیاب‌های شیء یا بومی‌سازی نقشه‌ها استفاده شود. تجزیه‌وتحلیل نقشه‌های دید پرنده ممکن است باعث بهبود دقت و تشخیص و ردیابی اشیا شود که به نوبه‌ی خود می‌تواند عملکرد سیستم‌های کنترل خودکار خودرو را بهبود بخشد.

خودروی خودران

افزون‌براین، اپل اختراع دیگری نیز با عنوان «دستگاه‌های مبتنی‌بر نور با آرایه‌های راهنمای نور» را به ثبت رسانده است. غول فناوری کوپرتینو در اختراع یادشده دستگاهی مبتنی‌بر نور را توصیف می‌کند که می‌تواند تصاویر یا سایر نورهای خروجی را به کاربر نشان دهد و اطلاعات ورودی کاربر را از طریق لمس جمع‌آوری کند. دستگاه مبتنی‌بر نور ممکن است شامل یک حسگر برای جمع‌آوری ورودی کاربر باشد. برای مثال، با استفاده از یک حسگر لمسی خازنی که روی سطح دستگاه مبتنی‌بر نور را پوشانده است می‌توان برای جمع‌آوری ورودی لمسی از کاربر استفاده شود.

اپل خاطرنشان می‌کند که آرایه راهنمای نور دستگاه می‌تواند از دسته‌ای از الیاف، ازجمله پلاستیک یا سایر مواد شفاف که با روکش فلزی احاطه شده‌اند، تشکیل شود. این ثبت اختراع به‌طور خاص یادآوری می‌کند که هدف آن بهبود استفاده از نمایشگر در برخی از محیط‌های چالش برانگیز است و در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه مبتنی‌بر نور می‌تواند در سیستم‌های وسیله نقلیه، مانند سیستم‌های داشبورد برای ارائه اطلاعات کاربر به سایر سرنشینان وسیله نقلیه و جمع‌آوری اطلاعات ورودی آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در تکمیل ثبت اختراع، اپل خاطرنشان می‌کند که می‌توان از چوب به‌عنوان ماده‌ای در داشبورد یا سایر سیستم‌ها استفاده کرد. الیاف چوب را می‌توان با تیمار در فرایندی موسوم به «حمام شیمیایی» برای استفاده در آرایه راهنمای نور شفاف کرد.

شایعات مربوط به پروژه تایتان طی سال‌های گذشته به‌صورت دوره‌ای منتشر شده است. این پروژه با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده؛ اما به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های خودران همچنان ادامه دارد. دیجی‌تایمز بر این باور است که اپل خودروی خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار خواهد کرد و مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل نیز معتقد است این شرکت در نهایت Apple Car را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه خواهد کرد.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات