مالیات بر معاملات خودرو و موتورسیکلت وارداتی افزایش یافت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سهشنبه یکم بهمن قوه مقننه در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده ماده ۳۲ این لایحه را پس از بررسی تصویب کردند. براساس این ماده نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنای ماشینهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال به شرح زیر است:
تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی دو درصد به ماخذ مذکور در تبصره یک ماده ۳۰ این قانون برای سال تولید ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا ۶ سال پس از سال تولید سالانه ۱۰ درصد همان ماخذ کاهش مییابد و برای سالهای ششم به بعد ۴۰ درصد ماخذ یاد شده است.براساس تبصره ۱ این ماده ثبت سند، انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان مقرر میکند. مراجع مذکور در صورت تخلف از این حکم ملزم به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده هستند.براساس تبصره ۲ این ماده اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا مونتاژکننده داخلی یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال بهصورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده میشود.براساس تبصره ۳ این لایحه نقل و انتقال انواع خودروها و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمیشود.
پرداخت هزینههای مربوط به نقل و انتقال خودرو برای ثبت سند در محضرخانه و انجام، اجباری است. با این شرایط، تغییر مالکیت خودروی وارداتی دست دوم که قیمتی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد، ۱۰ میلیون تومان هزینه مالیاتی خواهد داشت که البته، علاوهبر مخارج مربوط به محضر و تعویض پلاک محاسبه میشود. بخش اصلی این مخارج معمولا توسط فروشنده پرداخت میشود؛ درحالیکه مالیات و عوارض در حدود ۵۰ درصد کل قیمت خودرو، پیشتر به هنگام واردات توسط گمرکات و دیگر نهادها گرفته شده است.
حتی با درنظر گرفتن قیمت مدلهای دست دوم وارداتی در کشورهای همسایه با نرخ ارز آزاد، معمولا ارزش خودروهای موجود در بازار ایران، ۵ تا ۱۰ برابر گرانتر است. مثلا یک مرسدس بنز کلاس S مدل S350 ساخت ۲۰۱۲ که در کشورهای ارمنستان و آذربایجان به قیمت ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار معامله میشود، بهدلیل عوارض ورودی و مالیات گمرکی و همچنین توقف واردات طی سالهای اخیر، با پلاک ملی در بازار ایران حدود ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان قیمت دارد. چنین محصولی به هنگام تغییر مالکیت و ثبت محضری، ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان مالیات اضافی تحمیل خواهد کرد.