موستانگ در برابر کامارو، رقابتی بی‌پایان

دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
مطالعه 9 دقیقه
از دیرباز فورد موستانگ و شورولت کامارو همواره رقابت نفس‌گیری داشتند و هر کدام جهت تصاحب سهم بیشتری از بازار در تکاپو بودند. با عرضه‌ی نسل جدید کامارو، رقابت بین محبوب‌ترین خودروهای ماسل مجددا از سر گرفته شده است. جهت مقایسه‌ی عمیق موستانگ جی‌تی ۲۰۱۶ در برابر کامارو اس‌اس ۲۰۱۶ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 زمانی که صحبت از خودرو‌های عضلانی آمریکا به میان بیاید ناخودآگاه چند محصول در ذهن تداعی می‌شود؛ فورد موستانگ، شورولت کامارو و داج چلنجر. البته نباید از پونتیاک GTO‌ و پلیموت GTX فراموش کرد. اما با توجه به روند فعلی شرکت‌های خودروسازی ایالات متحده، تنها موستانگ، کامارو و چارجر هم‌چنان راه خود را ادامه می‌دهند و به عنوان خودرو‌های عضلانی خود را معرفی می‌کنند. اما اگر بخواهیم به این رده از خودرو‌های دقیق‌تر بنگریم، خواهیم دید که همواره موستانگ و کامارو به عنوان بهترین نمونه‌های موجود خودنمایی کرده‌اند. از زمان تولد کامارو در سال ۱۹۶۶ رقابتی نفس‌گیر بین خودرو‌های ماسل غول‌های خودروسازی ایالات متحده شکل گرفته که در هر نسل جذاب‌تر دنبال می‌شود. این رقابت با معرفی نسل ششم کامارو دوباره از سر گرفته شد. با توجه به عرضه‌ی زودتر نسل ششم موستانگ، این خودرو توانست در طول غیبت کامارو لقب پرفروش‌ترین خودروی اسپرت سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص دهد. اما با معرفی و عرضه‌ی نسل جدید کامارو به همراه بهینه‌سازی‌های متنوع، موستانگ فشار زیادی را از سوی رقیب پرآوازه‌ی خود متحمل شده است. کامارو ۲۰۱۶ تنها با یک هدف به بازار عرضه شده است؛ نابودی موستانگ.

موستانگ در برابر کامارو

موستانگ جی‌تی ۲۰۱۶ تفاوت‌ خاصی با نمونه‌ی ۲۰۱۵ خود ندارد. با این حال موستانگ جی‌تی یکی از بهترین خودرو‌های اسپرت حال حاضر  جهان است. زیر کاپوت کشیده‌ی این خودرو پیشرانه‌ی ۵ لیتری ۸ سیلندر به نام شغال و با توان خروجی ۴۳۵ اسب بخار و ۴۰۰ پوند فوت گشتاور تعبیه شده است. همانطور که همواره در موستانگ مقدر شده، جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی وظیفه‌ی انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را در این خودرو بر عهده دارد. لیست سلاح‌های موستانگ برای رقابت با کامارو به اینجا ختم نمی‌شود. بسته‌ی پرفورمنس مخصوص نمونه‌ی جی‌تی موستانگ، امکانات ویژه‌ای اعم از ترمز‌های برمبو در جلو، دیفرانسیل لغزش محدود با نسبت ۳.۷۳:۱، فنر‌های سفت‌تر در سیستم تعلیق جلو، رینگ‌های ۱۹ اینچی و لاستیک‌های پی‌زرو پیرلی را به همراه دارد.

موستانگ در برابر کامارو

نسل جدید کامارو یا بهینه‌سازی‌های زیادی عرضه شده است. این خودرو به واسطه‌ی بهره گرفتن از پلتفرم آلفا جنرال موتورز و رژیم‌های لاغری خاص، اکنون با ۱۶۶۶ کیلوگرم سبک‌ترین عضو خودرو‌های ماسل به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که موستانگ وزنی برابر با ۱۷۳۵ کیلوگرم دارد. برتری کامارو اس اس تنها به وزن کم‌تر ختم نمی‌شود و پیشرانه‌ی این خودرو نیز توان بیشتری در اختیار راننده قرار می‌دهد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری به عاریت گرفته شده از کوروت توانایی تولید ۴۵۵ اسب بخار در کنار ۴۵۵ پوند فوت گشتاور را دارد. در بخش انتقال قدرت، کامارو از مشخصات مشابهی با موستانگ بهره می‌برد و جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی این خودرو وظیفه‌ی انتقال توان به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. لاستیک‌های به کار رفته در نسل جدید کامارو نمونه‌ی اف‌ ۱ برند گودیر هستند تا از قدرت بالای پیشرانه به خوبی بهره برداری شود.

موستانگ در برابر کامارو

رقابت با نسبت نیرو به وزن بهتر کامارو اس‌اس امری دشوار است

توانایی بالاتر پیشرانه‌ی کامارو اس اس منجر به شتاب و عملکرد بهتر آن نیز شده است. موستانگ جی‌تی در دنده‌ی ۲ و در مدت زمان ۴.۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی طی  مسیر ۴۰۰ متر را در ۱۲.۹ ثانیه و با سرعت ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت دارد. با این که رکورد‌های ثبت شده توسط موستانگ نشان از عملکرد فو‌ق‌العاده‌ی آن دارد، اما رقابت با نسبت نیرو به وزن بهتر کامارو اس‌اس امری دشوار خواهد بود. کامارو به لطف بهینه‌سازی‌های صورت گرفته تنها به ۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز خواهد داشت و مسیر ۴۰۰ متر را تنها در ۱۲.۴ ثانیه و با سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت طی خواهد کرد.

موستانگ در برابر کامارو

برتری‌های کامارو در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری نیز ادامه پیدا می‌کند. این خودرو به واسطه‌ی سیستم تعلیق پیشرفته‌ی خود توانایی تحمل ۰.۸۵ جی فشار جانبی را دارد. فرمان کامارو دقت بالایی دارد و به واسطه‌ی ترمز‌ها برمبو می‌توانید با خیال راحت پدال گاز را تا انتها فشار دهید. هم‌چنین نمودار مناسب گشتاور کامارو به شما اجازه می‌دهد که بتوانید تمام یک دور پیست را تنها با دنده ۲ طی کنید و اقدام به انجام حرکات نمایشی بپردازید. سیستم کنترل تراکشن در کامارو رفتار بسیار پیشرفته‌ای دارد و نیازی به خاموش کردن آن هنگام زمان‌گیری‌های سریع نیست. با این حال در نظر داشته باشید برای آتش‌بازی‌ با این خودرو پیش‌ شرط آن خاموش بودن همین سیستم است. در نهایت باید بدانید که کامارو خودرویی با فرمان‌پذیری فوق‌العاده است و انجام حرکات نمایشی با آن به سادگی صورت می‌پذیرد.

هدف موستانگ ارایه‌ی لذت رانندگی مشابه خودرو‌های کلاسیک دهه‌ی ۷۰ است

در طرف مقابل رانندگی با موستانگ نیاز به مهارت بیشتری دارد.  این خودرو توانایی تحمل ۰.۸۲ جی شتاب جانبی را دارد. با این که اعداد و ارقام موستانگ در این بخش بسیار خوب هستند، اما گفته‌ی کیم رینولدز راننده‌ی آزمایشی فورد مبنی بر حس رانندگی مشابه موستانگ با نمونه‌های کلاسیک خود، به خوبی نشانگر حس رانندگی با این خودرو است. فورد از فرمول ۴۰ سال پیش در نسل جدید موستانگ بهره برده تا بتواند علاقه‌مندان واقعی به خودرو‌های کلاسیک را با همان حس رانندگی به سوی خود بازگرداند. این مساله بدین معنی است که فرمان موستانگ حس سنگین‌تری نسبت به کامارو دارد و خودرو در شتاب‌های جانبی زوایای رول زیادی می‌گیرد. هم‌چنین طراحی پیشرانه‌ی موستانگ به نحوی بوده است که نیاز زیادی به تغییر دنده دارد. هرزگردی و چرخاندن انتهای موستانگ به راحتی آغاز می‌شود اما در نظر داشته باشید که نگه داشتن این خودرو در این حالت امری بسیار سخت است. به وضوح می‌توان حس کرد که هدف فورد از نسل جدید موستانگ چیست؛ ارایه‌ی لذت رانندگی مشابه خودرو‌های کلاسیک دهه‌ی ۷۰.

موستانگ در برابر کامارو

حس رانندگی خشن با موستانگ به معنی فضای داخلی با حال و هوای مشابه نیست. پنل‌های در و داشبورد از موادی باکیفیت تولید شده‌اند و صندلی‌های ریکارو علاوه بر ارایه‌ی سواری راحت، سرنشینان را در مانور‌ها نیز به خوبی در بر‌می‌گیرد. موستانگ هنگام حرکت در بزرگراه‌ها به طور اعجاب‌آوری راحت و آرام است. صدای پیشرانه در دور موتور‌های پایین آرام و دلنشین است و صدای باد نیز در این خودرو به خوبی کنترل شده است. سیستم تعلیق نرم موستانگ ضربات جاده را تا حدود خوبی جذب می‌کند. کلید‌های کنترلی مشابه با کابین هواپیما، استفاده‌ی گسترده از آلومینیوم در کنار چرم، سیستم اطلاعاتی و سرگرمی سینک ۳ و صندوق بار بزرگ موستانگ را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انجام مسافرت‌های طولانی تبدیل کرده است. 

البته لحظه‌ای که اقدام به فشردن پدال گاز تا انتها بکنید، ناگهان موستانگ روی دیگر خود را نشان خواهد داد و غرش پیشرانه جو موجود را به کلی تغییر خواهد داد. رفتار آرام موستانگ در دور موتور‌های پایین هیچ شباهتی به عملکرد آن در دور موتور‌های بالا و هنگام گذر از پیچ‌های تند ندارد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، ورود به پیچ‌ها با سرعت بالا نیازمند تمرکز بالایی جهت کنترل خودرو است و خودرو در مانور‌ها حسی مانند قایق دارد. ضریب دنده‌های جعبه دنده‌ی موستانگ به یکدیگر نزدیک هستند تا راننده به صورت مداوم نیاز به تعویض دنده داشته باشد. این عمل باعث شده‌ است تا پیشرانه همواره در دور موتور مدنظر باقی بماند و سرنشنیان بتوانند از صدای آن نهایت لذت را ببرند.

موستانگ در برابر کامارو

کامارو در قابلیت‌های حرکتی توانایی پشت سر گذاشتن موستانگ در هر بخشی را دارد

برچسب (SS (Super Sport کامارو به خوبی نمایانگر ذات این خودرو است و رفتار خودرو همواره راننده را وادار به افزایش سرعت و رانندگی سریع می‌کند. فرمان دقیق کامارو هنگام عبور از پیچ‌های تند عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و جعبه دنده‌ی این خودرو نیز حس و حال مشابهی با کوروت ارایه می‌دهد. کادیلاک در ATS-V تلاش زیادی برای ارایه‌ی حس مشابهی با کامارو اس‌اس کرد، اما هیچ وقت موفق به انجام این امر نشد. شورولت کامارو به واقع خودرویی مسابقه‌ای است. صدای پیشرانه‌ی این خودرو در سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و دنده‌ی ۲ فوق‌العاده است، در حالی که موستانگ برای رسیدن به این سرعت نیاز به تغییر دنده به ۳ را دارد. با این حال سیستم تعلیق کامارو در بزرگراه‌ها و محیط‌های شهری لرزش بیشتری را نسبت به موستانگ، به کابین منتقل می‌کند. هم‌چنین کابین این خودرو به خوبی موستانگ در برابر صدا عایق‌بندی نشده و در جاده‌ها می‌توان زوزه‌ی باد را حس کرد. یکی از مشکلات اصلی نسل جدید کامارو فضای دید راننده است که به واقع باعث بروز مشکلاتی حین رانندگی در محیط‌های شلوغ می‌شود. در موستانگ راننده در ارتفاع بالاتری نسبت به کامارو قرار دارد. اما آیا فضای دید برای افرادی که قصد خرید ماسل را دارند، اهمیت دارد؟ 

موستانگ در برابر کامارو

کابین کامارو نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت زیادی را تجربه کرده است. غربیلک فرمان، دسته دنده و داشبورد همگی از کیفیت بالایی برخوردارند. نمایشگر نیز در مکانی ایده‌آل نصب شده و به راحتی انجام عملیات‌های مختلف از طریق آن ممکن است. پشتیبانی از پلتفرم کارپلی یکی دیگر از نقاط قوت سیستم چندرسانه‌ای کامارو است. خروجی‌های تهویه مطبوع در این خودرو به زیبایی هر چه بیشتر طراحی شده‌اند؛ البته پیش‌تر شاهد این سبک در کابین خودرو‌های مک‌لارن بودیم.

موستانگ در برابر کامارو

انتخاب بهترین خودروی ماسل از میان موستانگ و کامارو امری سخت است. هر دو خودرو از بدنه‌ای زیبا، کابین راحت، ارگونومی خوب و پیشرانه‌‌ای توانمند بهره می‌برند. اما اگر اولویت شما خودرو‌ی سریع‌تر است، کامارو را در نظر بگیرید. این خودرو در قابلیت‌های حرکتی توانایی پشت سر گذاشتن موستانگ را در هر بخشی دارد. اگر می‌خواخید خودرو‌های اسپرت بسیار گران را شرمسار کنید یا لاستیک‌های خود را طی حرکات نمایشی به دود تبدیل کنید، شورولت راه‌حل را در اختیار شما قرار داده است؛ کامارو اس‌اس.

درست است که عبور از پیچ‌ها با موستانگ امری سخت است، امااین خودرو لذت رانندگی بالایی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. موستانگ خودرویی ایده‌‌آل برای سفر‌های طولانی است و در مواقع نیاز نیز غرش پیشرانه‌ی آن به همراه تعویض دنده‌های متوالی مانند فیلم سریع و خشن، آدرنالین را به خوبی در بدن شما تولید خواهد کرد.

موستانک در برابر کامارو

انتخاب شما کدام خودرو خواهد بود. کامارو یا موستانگ؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات