جی‌ام‌سی آکدیا ۲۰۱۷ معرفی شد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
جی‌ام‌سی در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ از نسل جدید شاسی بلند فول سایز خود رونمایی کرد. آکِدیا (Acadia) در بخش ابعاد کاهش اندازه را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت‌های آمریکایی از دیرباز علاقه‌ی وافری به تولید محصولات با حداکثر اندازه‌ی ممکن، را داشتند. همبرگر‌های بزرگ مک‌میل و فورد F-150 مثالی از این قاعده هستند. این موضوع در صنعت خودروسازی ایالات متحده کرد بیشتری پیدا می‌کند. اما ظاهرا این روند در چند سال اخیر در حال تغییر است و شرکت‌های خودروسازی ایالات متحده تصمیم بر جلوگیری از تولید محصولاتی با اندازه‌های افراطی گرفته‌اند. جی‌ام‌سی نیز در همین راستا اقدام به کاهش اندازه‌ی آکدیا گرفته و نسل جدید شاسی بلند فول سایز محبوب خود را در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته است.

2017 gmc acadia

هنوز مشخص نیست که چگونه سران جنرال موتورز با میل درونی خود در تولید خودرو‌ها‌ی بزرگ مبارزه کرده‌اند و آکدیا را تحت رژیم لاغری قرار داده‌اند. اما نتیجه‌ی این اقدام فوق‌العاده شده است و این خودرو ۳۱۷ کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده است. مهندسان جی‌ام‌سی در این رابطه اظهار کردند که با استفاده از آلیاژ‌های جدید‌تر و مستحکم‌تر، امکان کاهش ضخامت شاسی و پنل‌های بدنه را در بخش‌های خاصی پیدا کرده‌اند.

2017 gmc acadia

فاصله‌ی محور‌ها در نسل جدید آکدیا ۱۶ سانتی‌متر و طول کلی خودرو ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافته‌اند. عرض این خودرو نیز ۹ سانتی‌متر کاهش اندازه را تجربه کرده است. کاهش ابعاد خودرو در این حد با حفظ عملکرد کلی، امری بسیار پیچیده است و نیاز به قدرت مهندسی بالا دارد. جی‌ام‌سی تلاش زیادی جهت حفظ فضای داخلی در کنار کاهش ابعاد بدنه کرده است؛ با این حال در تمامی بخش‌های کابین اعم از فضای پاها و شانه‌ها، فضای سرنشینان کاهش یافته است. فضای پا و سر در بخش سرنشینان ردیف دوم نیز وضعیت مشابهی با ردیف اول دارد. تغییر عمده در بخش فضای بار آکدیا به وجود آمده است و در حالتی که صندلی‌های ردیف دوم و سوم خوابیده شده‌اند، فضای این بخش از ۳۲۸۵ به ۲۲۳۷ لیتر رسیده است. علی‌رغم کاهش فضای داخلی، جی‌ام‌سی در تمامی بخش‌های خودرو اقدام به تعبیه‌ی امکانات رفاهی متعدد کرده است تا سرنشینان حداقل در این زمینه کمبودی را حس نکنند. پورت‌های شارژ یو‌اس‌بی در هر سه ردیف، مکان مخصوص برای سرنشینان ردیف دوم جهت قرار دادن وسایل و خروجی تهویه‌ی مطبوع در تمامی ردیف‌ها، بخشی از امکانات گسترده‌ی تعبیه شده در سرتاسر آکدیا است.

2017 gmc acadia

کاهش وزن آکدیا باعث شده است تا مهندسان جی‌ام‌سی بتوانند از پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۲.۵ لیتری نیز در این خودرو بهره ببرند. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۴ اسب بخار را دارد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندری ۳.۶ لیتری بهینه شده نسبت به نمونه‌ی مصرفی در نسل قبلی آکدیا، نیز در دسترس است. طبق تخمین‌های اولیه، این پیشرانه ۳۱۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار خواهد گذاشت. جنرال موتورز در خصوص مصرف سوخت آکدیا اعلام کرد نمونه‌ی چهار سیلندر این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر رد شهر ۱۰.۷ و در بزرگراه‌ها ۸.۴ لیتر سوخت احتیاج خواهد داشت. نمونه‌ی ۶ سیلندر نیز مصرفی برابر ۱۳.۹ و ۹.۴ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر و بزرگراه خواهد داشت که تکنولوژی مدیریت فعال سوخت با غیرفعال کردن تعدادی از سیلندر‌ها به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی خواهد کرد.

2017 gmc acadia

نیروی تولیدی هر دو پیشرانه‌ی مذکور توسط جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد. نمونه‌ی چهارچرخ محرک خودرو نیز قابل سفارش است که سیستم کلاچ دو‌قلوی جنرال موتورز به کار رفته در آن، قابلیت تقسیم گشتاور را در محور عقب دارد. امکان تنظیم حالت‌های مختلف رانندگی اعم از اسپرت، آفرود، برف و یدک‌کش نیز برای انواع آکدیا وجود دارد.

با توجه به مصرف خانوادگی جی‌ام‌سی آکدیا، این خودرو به سیستم‌های ایمنی متنوعی مجهز شده است. سیستم ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص افراد پیاده‌رو، دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای کمکی پارک و هشدار نقاط کور خودرو، کنترل خودکار سوبالای چراغ‌های جلو و سیستم هشدار صندلی‌های عقب جهت هشدار به راننده از آزاد گذاشتن اشیای سنگین بدون محافظ در این بخش، از جمله تکنولوژی‌های ایمنی سرنشینان به کار رفته در آکدیا است.

2017 gmc acadia

جی‌ام‌سی با ارائه‌ی آکدیا نشان داد که همانند سایر رقبای خود اعم از فورد و لندروور در راستای کاهش وزن محصولات تولیدی حرکت می‌کند. با این که اقدام اخیر جی‌ام‌سی در کاهش ابعاد خودرو باعث کاهش فضای سرنشینان شده است، اما مصرف سوخت بهینه‌تر و عملکرد حرکتی بهتر، نقاط قوت تعیین کننده‌ای هستند که در حال حاضر از معیار‌های اصلی خریداران نیز به شمار می‌روند. با توجه به تغییرات رخ داده در آکِدیا، می‌توان پیش‌بینی کرد که بیوک اِنکلیو و شورولت تراورس که از پلتفرم مشابهی با آکدیا بهره می‌برند، راه یکسانی با شاسی بلند فول سایز جی‌ام‌سی را طی خواهند کرد.

2017 gmc acadia

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Detroit Auto Show 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات