رونمایی از فورد فیوژن سری جدید در نمایشگاه دیتروییت ۲۰۱۶
خودروی فیوژن (Fusion) کمپانی فورد موتور یکی از بهترین و جالبترین خودروهای موجود در این کلاس تا به حال بوده است. اما با این وجود در مدل سال ۲۰۱۷ این خودرو شاهد اعمال تغییرات نسبتا محسوسی در پیشرانه و همچنین نمای بیرونی خودرو هستیم. سیستم رانشگر این خودرو در کل دارای بهبودهایی در زمینهی پیشرانه و انتقال توان بوده است که از آن دسته میتوان به استفاده از یک توبوشارژر دوگانه با موتور شش سیلندر و سیستم رانش چهارچرخ اشاره کرد. مشخصات ذکر شده در واقع مربوط به خودروی فیوژن وی ۶ اسپورت (Fusion V6 Sport) بود که در نمایشگاه دیتروییت سال ۲۰۱۶ به نمایش در آمد.
نسل فعلی خودروهای فیوژن از سال ۲۰۱۳ به همین شکل تولید شده است. رقبای جدی این خودرو از جمله شورولت مالیبو، کیا اوپتیما، هیوندایی سوناتا و تویوتا کمری همگی در طول این سالها بهروزرسانی شدهاند یا این که در سال اخیر تغییرات کاملا اساسی در آنها اعمال شده و به نوعی مورد بازطراحی قرار گرفتهاند. بنابراین اکنون نیز نوبت کمپانی فورد بود تا با رونمایی از خودروی جدید خود بتواند کماکان به رقابت با سایر کمپانیهای رقیب برود.
از نکات خوشایندی که میتوان در سری جدید فیوژن دید این است که صفحهی مشبک جلویی به کار رفته در مدل پیشین که از خودروهای استون مارتین الهام گرفته شده بود در طراحی جدید حذف شده و یک صفحهی متناسبتر و در عین حال پهنتر و تا حدودی بزرگتر جایگزین آن شده است. هر چهار چراغ جلویی و عقب هم دچار اندکی تغییر شدهاند و در سری جدید شاهد استفاده از نورپردازی LED در این خودرو هستیم. در این میان، فیوژن وی ۶ اسپرت به خاطر داشتن سپر جلو اندکی یورشیتر به نظر میرسد و همچنین استفاده از یک صفحهی مشبک پهنتر با رنگ مشکی براق با توانایی مکش هوای بیشتر از سایر مدلهای فیوژن جدید متمایزتر و پیشتازتر شده است.
در فیوژن اسپرت از پیشرانههای اکوبوست (EcoBoost) استفاده شده است. این پیشرانه در واقع یک پیشرانهی ۲.۷ لیتری است که از پاشش سوخت مستقیم، توربوشارژر دوگانه و همچنین فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) بهره میبرد و میتواند توان قابل توجه ۳۲۵ اسب بخار با گشتاور ۴۷۴ نیوتونمتر را فراهم کند. در کنار همهی اینها رانشگر این خودرو هم از نوع رانش چهارچرخ است. فیوژنهای معمولی با حالت استاندارد رانش چرخ جلو به بازار خواهند آمد که البته در میان آنها برخی از مدلها دارای آپشن ارتقا به حالت رانش چهارچرخ خواهند بود.
از دیگر بهبودهای انجام شده در این خودرو نسبت به مدل قبلی میتوان به استفاده از تایرهای ۱۹ اینچی، یک اسپویلر در عقب، لولههای اگزور دوگانه و همچنین سیستم جذب لرزش تطبیقی اشاره کرد. منظور از سیستم لرزش تطبیقی (adaptive damping) در واقع قابلیت خودرو در ایجاد میزان جذب لرزش متناسب با مقدار مورد نیاز است. در این سیستم از فناوری تشخیص خودکار گودالها و چالههای مسیر استفاده میشود و در صورت تشخیص وجود گودال در پیش روی خودرو در یک چشم به هم زدن این سیستم فعال شده و میزان جذب متناسب با گودال را برای خودرو فراهم میکنم تا به این ترتیب کمترین مقدار تکانش و ضربه متوجه سرنشینان خودرو شود. یک خودرو با همهی این امکانات عالی در کمال شگفتی قرار است با قیمت ۳۴۳۵۰ دلار به خریداران فروخته شود که البته در این میان مبلغی به اندازهی ۸۷۵ دلار هم بابت هزینهی ارسال محموله به قیمت کلی اضافه خواهد شد.
رانشگر پایهای استاندارد فورد فیوژن ۲۰۱۷ همان سیستم به کار رفته در مدلهای پیشین بوده و شامل یک پیشرانهی چهارسیلندر ۲.۵ لیتری است. در مدلهای پیشرفتهتر از حالت استاندارد به ترتیب میتوان به پیشرانههای اکوبوست چهارسیلندر توربوشارژری با حجمهای ۱.۵ و ۲ لیتر اشاره کرد. بیشتر مدلهای فیوژن ۲۰۱۷ از جعبهدندهی شش سرعتهی خودکار استفاده میکنند که این سیستم از طریق یک اهرم دندهی چرخان (نوعی از دستهی دنده که همانند شمارهگیرهای تلفن روی یک صفحهی مدرج پیاده شده است) کنترل میشود.
فورد طرفداران خودروهای هیبریدی را هم در این میان تنها نگذاشته و فیوژن جدید در دو مدل فیوژن هیبرید و همچنین فیوژن انرژی (Fusion Energy) از نوع هیبرید پلاگین هم برای خریداران خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده است. پیشرانهی به کار رفته روی خودروهای هیبریدی هم از نوع چهارسیلندر دولیتری است، با این تفاوت که این سیستم با یک مجموعهی هیبریدی دوموتوره متصل شده و به صورت یکپارچه به عنوان سیستم انتقال توان خودرو شناخته میشود و همانند یک سیستم انتقال توان متغیر پیوسته (CVT) از نوع برقی عمل میکند.
هیبرید پلاگین هم دارای یک باتری لیتیومی ۷.۶ کیلوواتساعت بوده و انتظار میرود بتواند مسافت ۳۰ کیلومتر را تنها با استفاده از نیروی الکتریکی بپیماید. در این خودرو هر وقت که شارژ باتری تمام شود خودرو به صورت خودکار وارد حالت بنزینی خواهد شد و با داشتن یک باک پر از بنزین راننده میتواند ادامهی مسیر را تا ۸۰۰ کیلومتر با این خودرو بپیماید.
بد نیست بدانید که فورد ساخت یک سری از مدلهای ممتازتر و پرهزینهتر این خودرو را هم با عنوان پلاتینوم در دستور کار خود قرار داده است. در سری پلاتینوم میتوان به ظریفکاری همچون روکش چرمی دستکار در دور فرمان، داشبورد و حاشیهی درها اشاره کرد. همچنین در این سری از صفحهی مشبک ممتاز و البته چرخهای ۱۹ اینچی ویژه آلیاژی با فلزات گرانبهاتر نسبت به چرخهای معمولی اشاره کرد.
پیشفروش خودروهای فورد فیوژن از تابستان امسال آغاز خواهد شد و همانطور که پیشتر گفته شد مبلغ ۸۷۵ دلار هم از بابت هزینهی ارسال محموله به قیمت نهایی افزوده میشود. به هر حال قیمتهای نهایی اعلام شده برای فیوژنهای امسال به صورت زیر است:
فیوژن اس ۲۰۱۷: ۲۲۹۹۵ دلارفیوژن هیبرید ۲۰۱۷: ۲۶۰۶۰ دلارفیوژن انرژی۲۰۱۷: ۳۳۹۹۵ دلارفیوژن وی ۶ اسپرت ۲۰۱۷: ۳۴۳۵۰ دلارفیوژن پلاتینوم ۲۰۱۷: ۳۷۴۹۵ دلارفیوژن پلاتینوم هیبرید ۲۰۱۷: ۳۷۸۹۵ دلارفیوژن پلاتینوم انرژی: ۴۱۹۹۵ دلار
اطلاعات بیشتر دربارهی فورد فیوژن ۲۰۱۷ نزدیک زمان فروش این خودروها اعلام خواهد شد.
نظرات