پورشه و ۲۵ نکته ای که درباره ان نمی دانستید

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
مطالعه 10 دقیقه
شرکت‌های معدودی در صنعت خودروسازی وجود دارند که نامشان همانند پورشه با کارایی مترادف باشد. برای آنکه با نکات جالب توجهی از تاریخ این شرکت آشنا شوید، در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

احتمالا از این موضوع آگاه هستید که پورشه بیشتر از هر کمپانی دیگری در سطح دنیا در مسابقات مختلف به موفقیت دست یافته است. اما آیا می‌دانستید که مدل ۹۱۱ افسانه‌ای این شرکت در ابتدا قرار بود تا ۹۰۱ نامگذاری شود؟ یا اینکه پورشه در برهه‌ای از زمان تراکتوری را با هدف کشت قهوه طراحی کرده‌ است؟ یا در نهایت اینکه فردیناند پورشه اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی خودرویی را با چهار چرخ متحرک توسعه داده بود؟ در این مقاله قصد داریم که شما را با نکاتی جذاب در مورد این خودروساز آلمانی آشنا کنیم.

۱. فردیناند پورشه سال ۱۸۹۹ نخستین خودروی هیبریدی الکتریکی را توسعه داد

1 1dbe2

خودروی لونر – پورشه؛ "سمپر ویووس" در حقیقت نخستین خودروی الکتریکی است که در آن یک پیشرانه‌ی درون‌سوز به عنوان ژنراتور به کار گرفته شده است.

۲. فردیناند پورشه برای نخستین‌بار ثابت کرد خودروهای کوچک‌تر نسبت به خوروهای بزرگ با توان بیش‌تر عملکرد بهتری در مسابقات دارند

2 3303f

فردیناند پورشه به درخواست یک فیلم‌ساز ثروتمند به نام ساشا، خودرویی را به همین نام برای شرکت خودروسازی اتریشی Austro – Daimler توسعه داد. این خودرو نسبت به رقبای خود ابعاد کوچکتری داشت اما با این حال در ۴۳ مسابقه از جمله رقابت افسانه‌ای Targa Florio در سال ۱۹۲۲ پیروز شد.

۳. فردیناند پورشه بعدها خودروهای مسابقه‌ای موفق Grand Prix را برای شرکت Auto Union طراحی کرد

3 8c682

شرکت Auto Union P (پورشه) از خودرویی افسانه‌ای با یک پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر نصب شده در وسط رونمایی کرد. این خودرو به همراه هانس استاک و تازیو ناوولاری؛ دو تن از بهترین رانندگان آن دوران به خودرویی شکست‌ناپذیر بدل شده بود.

۴. نخستین بیتل شرکت فولکس واگن در ویلای شخصی فردیناند پورشه ساخته شد

4 1e3fa

۵. فردیناند مرسدس بنز T80، سریع‌ترین خودروی تاریخ را طراحی کرد

5 b1dda

سال ۱۹۳۹ مرسدس بنز T80 با هدف رسیدن به سرعت تقریبی ۷۵۰ کیلومتر در ساعت و شکستن رکورد سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی، طراحی شد. اما این خودرو هیچگاه قادر به رسیدن به این رکورد نشد و در حقیقت دستیابی به سرعت ۷۵۰ کیلومتر در ساعت، پس از گذشت ۲۵ سال ممکن شد.

۶. فردیناند پورشه موفق به توسعه‌ی یک خودروی فرمول ۱ با چهار چرخ متحرک شد.

6 e4df2

خودروی پورشه ۳۶۰ سیسیتالیا، ۳۸۵ اسب بخار قدرت داشت و قادر به دستیابی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت بود، اما به دلیل نبود منابع مالی کافی و اعمال تغییراتی در قوانین، این خودرو هیچ‌گاه وارد مسابقات نشد.

۷. تصویر اسب بکار رفته در نماد پورشه مشابه نماد فراری است

7 ecf58

استفاده از تصویر اسب در نماد پورشه منطقی است، چرا که در نماد شهر اشتوتگارت‌؛ زادگاه پورشه نیز از این تصویر استفاده شده است. اما دلیل استفاده‌ی فراری از تصویر اسب متفاوت است؛ در جریان جنگ جهانی اول یک خلبان تک‌خال ایتالیایی، هواپیمایی را در اشتوتگارت منهدم کرده و طبق توصیه‌ی مادر این خلبان به فراری، این شرکت از تصویر اسب به نشان خوش‌یمنی استفاده می‌کند.

۸. پیشرانه‌ی نخستین خودروهای اسپورت پورشه در وسط آن‌ها قرار داشت

8 d33ed

تصور عموم بر این است که پیشرانه‌ی پورشه ۳۵۶ در قسمت عقب آن قرار داشت، اما در حقیقت در نمونه‌ی اولیه‌ی این خودرو، جهت تعادل بهتر آن، پیشرانه در پشت راننده و در مقابل محور عقب قرار داشت. این خودرو برای نخستین‌بار در جریان رقابت تپه‌نوردی در اینسبروک پیروز شد.

۹. حدود دو سال مدل‌های ۳۵۶ در یک کارخانه‌ی چوپ‌بری در شهر گموند اتریش تولید شدند

9 e912a

در حقیقت خودروهای مدل ۳۵۶  نسبت به نمونه‌های تولید شده‌ی بعدی بهتر بودند چرا که بدنه‌ی آن‌ها به جای فلز از جنس آلومینیوم ساخته می‌شد، بنابراین وزن کمتری داشتند.

۱۰. نیروی پلیس هلند در گذشته از پورشه ۳۵۶ استفاده می‌کرد

10 952dc

پورشه پس از گذشت یک سال از توقف تولید ۳۵۶، تعداد ۱۰ دستگاه از آن را برای پلیس هلند تولید کرد. خودرویی را که در تصویر مشاهده می‌کنید، متعلق به جری ساینفلد است.

۱۱. بدنه‌ی بسیاری از خودروهای ابتدایی پورشه توسط ریکارو ساخته شده‌اند

رویتر کاروسری ورک از تولیدکنندگان بدنه‌ و نمای داخلی خودروها بود و طبق یک قرارداد با پورشه، بدنه‌ی خودروهای ۳۵۶ را تولید می‌کرد. اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی پورشه بخش تولید بدنه‌ی این کمپانی را تصاحب کرد و بخش باقیمانده از این کمپانی نیز نام خود را به ریکارو تغییر داد.

۱۲. اوایل قرار بود که پورشه ۹۱۱، پورشه ۹۰۱ نامگذاری شود

12 08953

در ابتدا قرار بود پورشه ۹۱۱، یکی از خاطره‌انگیزترین نام‌ها در صنعت خودرو، پورشه ۹۰۱ نامگذاری شود، اما پژو مانع این کار شد، چرا که روند نامگذاری مرسوم این شرکت به صورت فرمت عدد – ۰ – عدد بود. به عنوان نمونه ۲۰۶.

۱۳. پورشه ۹۱۷ نسبت به خودروهای مسابقه‌ای کنونی برتری داشت

13 92e1b

با توجه به نوع مسابقات، پورشه ۹۱۷ تولید شده در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، می‌توانست قدرتی بالغ بر ۱۱۰۰ اسب بخار و سرعتی در حدود 385 کیلومتر در ساعت داشته باشد.

۱۴. ۲۵ دستگاه نخست از خودروی مسابقه‌ای ۹۱۷، "Secretary Car" لقب گرفته‌اند

14 b3bce

در آخرین لحظات مونتاژ خودرو ۹۱۷، برای تولید نمونه‌های کافی جهت جلب رضایت بازرسان FIA برای کسب مجوز شرکت در مسابقات، تمام کارکنان پورشه مشغول کار بودند، حتی منشی‌های این شرکت نیز در تولید این اتومبیل‌ها نقش داشتند.

۱۵. سال ۱۹۷۲، Porsche Design نخستین ساعت کرونوگراف مشکی دنیا را تولید کرد

15 0e54c

در طراحی صفحه‌ی نخستین ساعت مشکی دنیا از نمایشگر سرعت خودروها الهام گرفته شده و ظاهر آن بسیار زیبا و جذاب است.

۱۶. عملکرد پورشه با مجاز شدن استفاده از توربو در مسابقات فرمول ۱، خارق‌العاده بود

16 9041d

قهرمانی مک‌لارن در سه دوره‌ از مسابقات، نتیجه‌ی مستقیم استفاده از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با حجم ۱.۵ لیتر و قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار است. این موضوع چه در سال ۱۹۸۴ و چه در سال ۲۰۱۴، کم ارزش نیست.

۱۷. خودروهای مسابقه‌ای پورشه حدود ۲۴۰۰۰ عنوان قهرمانی کسب کردند

17 b3f9f

هیچ شرکتی قادر به شکستن رکورد پورشه با ۲۴ هزار عنوان قهرمانی در سراسر دنیا نخواهد بود.

۱۸. پورشه سابقه‌ی طراحی تراکتور را داشته است

18 71252

سابقه‌ی پورشه در حوزه‌ی ساخت تراکتور از لامبورگینی نیز درخشان‌تر است. این شرکت حتی تراکتوری بنزین‌سوز را نیز برای کشت قهوه تولید کرده است. چرا که بوی گازوئیل در طعم قهوه اثرگذار است.

۱۹. پورشه یکی از بهترین تولیدکنندگان لیفت‌تراک در کل دنیا است

19 bd2fa

از اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی، پورشه به صورت پیوسته جوایزی را برای طراحی لیفت‌تراک‌های Linde Material Handling کسب می‌کند.

۲۰. پورشه کابین خلبان هواپیمای ایرباس A300 را طراحی کرد

20 384ef

پورشه برای نخستین‌ بار از نمایشگرهای دیجیتال به جای نمایشگرهای عقربه‌ای و آنالوگ در کابین‌های خلبان استفاده کرده است.

۲۱. پورشه ۹۵۹ پیشرفته‌ترین سوپرخودروی نسل خود بود

21 ecad8

959 با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت یکی از بهترین خودروهای دهه‌ی ۸۰ میلادی است. این خودرو همچنین برنده‌ی رقابت‌های ۲۴ ساعته‌ی لمانز در کلاس خود شد.

۲۲. پورشه ۹۵۹ در رقابت‌های رالی داکار پیروز شد

22 6c3ac

پورشه ۹۵۹ در رقابت‌هایی که بر روی سخت‌ترین سطوح دنیا انجام می‌شود، بر تعدادی از بهترین تراک‌هایی (خودروهای باری شاسی بلند) که برای این رقابت‌ها آماده شده‌اند، چیره شده است. به نظر نمی‌رسد که هیچکدام از سوپرخودروهای کنونی قادر به انجام این کار باشند.

۲۳. مدل ۱۹۸۶ پورشه ۹۴۴ نخستین خودروی فروخته شده در آمریکا است که از ایربگ بهره می‌برد

23 2eb07

پورشه در دوره‌ای ایربگ را برای سرنشین جلو درنظر گرفت که بسیاری از خودروسازها حتی ایربگ سمت راننده را نیز به صورت آپشن و با دریافت هزینه‌ی بیشتر به خودروهای خود اضافه می‌کردند.

۲۴. برخی موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون از پیشرانه‌های پورشه بهره می‌برند

24 11186

موتورسیکلت Harley V-Rod از یک پیشرانه‌ی ۶۰ درجه با میل‌سوپاپ بالاسری دوتایی بهره می‌برد؛ این پیشرانه‌ی پیشرفته توسط پورشه و منحصرا برای بخش موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای هارلی دیویدسون توسعه داده شده است.

۲۵. پورشه سابقه‌ی طراحی کباب‌پز را نیز دارد!

25 e0145
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات