آیا آئودی از طرح مفهومی خودروی پیل سوختی در نمایشگاه دیتروییت رونمایی می‌کند؟

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
با توسعه‌ی خودروهای الکتریکی که از باتری تغذیه می‌کنند زمینه برای ساخت سایر منابع الکتریکی هم مساعدتر شده است. کمپانی آئودی یکی از پیشتازان ساخت خودروهایی با منبع پیل سوختی است. احتمالا این کمپانی در آینده‌ی نزدیک از طرح مفهومی خودروی پیل سوختی خود رونمایی می‌کند.
تبلیغات

طرح مفهومی آئودی ای ترون کواترو (e-tron quttro) که امسال در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، در واقع تنها بخش کوچکی از برنامه‌های مفصلی بود که آئودی همواره درباره‌ی خودروهای الکتریکی به آنها علاقه نشان داده است. این خودرو در واقع طرحی از خودرویی به شمار می‌رود که قرار است تا سال ۲۰۱۸ ساخته شود. بر اساس پیش‌بینی آئودی، تا سال ۲۰۲۵ خودروهای الکتریکی بیش از یک‌چهارم بازار امریکای این کمپانی را به دست می‌آورند.

اما ممکن است این کمپانی خودروساز آلمانی بخواهد تغییراتی را در روند بازارش ایجاد کند. آئودی در ژانویه ۲۰۱۶ در دیتروییت یک خودروی پیل سوختی را برای اولین بار معرفی خواهد کرد. بنا بر گزارش‌های رسیده این خودرو احتمالا با نام اچ ترون کواترو (h-tron quttro) شناخته شده و این طرح مفهومی نوین دارای همان شکل بدنه‌ی ای ترون کواترو خواهد بود اما به جای باتری در آن از پیل سوختی استفاده خواهد شد. این اتفاق به این معنی است که اچ ترون کواترو احتمالا یک پیش‌نمایی از آئودی Q6 خواهد بود. آئودی Q6 یک کراس‌اوور کوپه است و به عنوان رقیبی از طرف آئودی برای بی ام دبلیو X6 و مرسدس بنز جی ال سی کوپه خواهد بود؛ دو خودرویی که دارای همه‌ی کاستی‌های یک خودروی شاسی‌باند هستند و از طرفی ایده‌های ترسیم شده برایشان آنطور که باید عملی نشده است. گفته می‌شود در کنار انواع پیشرانه‌های درونسوز، رانشگر باتری الکتریکی هم در میان گزینه‌های انتخاب خریداران قرار داده می‌شود و در این میان ممکن است آئودی نسخه‌های پیل‌ سوختی را هم به عنوان گزینه‌ی دیگری پیشنهاد دهد.

آئودی در زمینه‌ی پیل سوختی یک تازه‌کار صرف نیست و پیش از این در نمایشگاه اتومبیل لس‌انجلس سال ۲۰۱۴ از یک طرح مفهومی خودروی پیل سوختی با نام آ۷ اچ ترون کواترو (A7 h-tron Quattro) رونمایی کرده بود. این خودرو از پیشرانه‌های مجزا برای گردش هر یک از محورها استفاده می‌کرد و همچنین یک بسته‌ی باتری یون لیتیمی داشت که با اتصال به یک منبع برق خارجی ذخیره‌ی پیل سوختی را تقویت می‌کرد. اگر اچ ترون کواترو در دیتروییت معرفی شود، مقایسه‌ی عملکرد آن با خودروهای الکتریکی مشابهش بسیار جالب خواهد بود. ای ترون کواترو از یه پیشرانه‌ی الکتریکی استفاده‌ می‌کند که با هم چهار تایر خودرو را به حرکت در می‌آورند و در حالت عادی توان ۴۲۹ اسب بخاری تولید می‌کنند و در بیشترین حالت هم توان آن به ۴۹۶ اسب بخار خواهد رسید. زمان صفرتا۱۰۰ خودرو ۴.۶ ثانیه و سرعت بیشینه هم به ۲۰۹ کیلومتر برساعت است.

در حالی که خودروهای باتری الکتریکی در پنج سال اخیر به جایگاه خوبی رسیده‌اند، خودروهای پیل سوختی هنوز در آغاز راه خود هستند. هیوندایی فروش توسان پیل سوختی خود را در سال اخیر در کالیفرنیا آغاز کرد و کمپانی تویوتا هم در ماه اکتبر خودروی میرایی (Mirai) سال ۲۰۱۶ را ارائه داد. سال آینده هم کمپانی هوندا با ارائه‌ی خودروی پیل سوختی کلاریتی این روند را ادامه خواهد داد. این در حالی است که برای پشتیبانی سوخت این خودروها باید شبکه‌ای از ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در کشورها ایجاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات