احتمالاً یکی از واضحترین موارد در نسل فعلی صنعت خودروسازی، محبوبیت بیچون و چرای خودروهای شاسیبلند و کراساور است. تمام شرکتهای خودروسازی دنیا، از کیا کرهای تا ایتالیاییهای باوقار چون آلفارومئو، مازراتی و حتی لامبورگینی، همه بهدنبال عرضهی خودروی شاسیبلند هستند. با توجه به تقاضای بالای خودروهای این کلاس، احتمالاً هر روز مدلهای بیشتر و متنوعتری از آنها رونمایی خواهد شد.
با رونمایی از شاسیبلند لوکس و اسپرت لامبورگینی اوروس (Urus) که بسیاری آن را در کلاس جدید سوپرشاسیبلند قرار میدهند، طراحان وبسایت جنینگز موتور دست بهکار شدهاند و نسخهی شاسیبلند از ۸ خودروی اسپرت پرطرفدار و شناختهشده را طراحی کردهاند.
شاید بعضی از این رندرها منطقی به نظر نیایند؛ ولی اصلاً تعجب نخواهیم کرد که نسخهی شاسیبلند از خودروهای اسپرت و محبوب معرفی شود.
فورد موستانگ
واقعا تماشای موستانگ افسانهای و ظاهر جذاب آن در طرح شاسیبلندی که گویا از فورد ادج (Edge) الهام گرفته شده است، دردناک است. شاید بهتر باشد که از طراحی شاسیبلند اکسپلورر (Explorer) الهام گرفته شود یا بهترین گزینه این باشد که موستانگ را به حال خودش بگذاریم و آن را درگیر بازار شاسیبلندها نکنیم؟
به هرحال این پونیکار (Pony Car) آمریکایی، یکی از اسطورههای تاریخ صنعت خودروسازی بوده و اکنون، پرفروشترین خودروی اسپرت جهان است؛ بهتر است اجازه بدهیم که این خودروی افسانهای در کلاس خود بدرخشد. مسلماً مقامات فورد اهمیت این مدل را درک میکنند.
آلفارومئو 4C
جملهی معروفی است که میگوید: «تا وقتی که مالک یک مدل از آلفارومئو نباشید، طرفدار واقعی دنیای خودرو نیستید.» شرکت ایتالیایی و اصیل آلفارومئو اخیراً شاسیبلند استلویو (Stelvio) را رونمایی کرد؛ اما طراحان جنینگز موتور، شاسیبلندی اسپرتتر را در نظر گرفتهاند. نمیتوان زیبایی مدل اسپرت و کامپکت 4C را کتمان کرد و شاید بتوان گفت که طرح ارائهشده از مدل شاسیبلند آن هم چندان بد بهنظر نمیرسد. شاید دلیل این مورد، شباهت این رندر به مینی کوپر (Mini Cooper) باشد؛ شاید هم بتوان گفت که نشانههایی از استلویو در این طرح پیدا است. بههر حال آلفارومئو چه اسپرت و چه شاسیبلند همیشه خاص خواهد بود.
مکلارن 720S
بیدرنگ میتوان گفت که سوپراسپرت مکلارن 720S یکی از خودروهای بازار است که در ابتدا اصلا توجه جلب نمیکرد؛ اما حالا با نمایش خیرهکننده فنی و در برابر پرقدرتترین سوپراسپرتها و حتی ابرخودروها، 720S بریتانیایی کاملا جایگاه خودش را پیدا کرده است. مکلارن تا حالا مدل شاسیبلندی نداشته است و صادقانه باید گفت که امیدواریم اولین شاسیبلند آنها حداقل در طراحی نمای جلو، به این رندر شباهتی نداشته باشد. طرح رکابهای این رندر تا حدودی جذاب است، ولی چراغهای جلوی آن برای یک کراساور پرقدرت اصلاً مناسب نیست.
بیامو i8
علاوه بر شاسیبلند، خودروهای هیبرید هم بازار داغی دارند که ترکیب این دو مورد را میتوان در رندر شاسیبلند بیامو i8 مشاهده کرد. بدون شک زبان طراحی موجود در خانوادهی i این شرکت آلمانی و بهخصوص مدل i8 خاص و انقلابی بوده است. شاید بد نباشد که بگوییم بهتر است بیامو شاسیبلند i8 را دقیقا بهمانند همین رندر بسازد؛ چرا این طرح با داشتن جزئیات زیبا در درب کاپوت و رکابها، از تمام شاسیبلندها و کراساورهای فعلی بیامو بهتر است. البته شاید بهتر باشد که بخش عقب آن کمی ارتفاع کمتری داشته باشد، ولی چراغهای جلوی باریک i8 در کنار جلوپنجرهی جذاب بیامو کاملا در هماهنگی کامل هستند.
شورولت کامارو ZL1
شورولت کامارو ZL1 یکی از سریعترین و هیجانانگیزترین خودروهای اسپرت بازار است؛ نسخهی 1LE آن با رکورد ۷ دقیقه و ۱۶.۰۴ ثانیه در پیست نوربرگرینگ، سریعترین کامارو موجود است که در پیست جهنم سبز دور زده است. مدل شاسیبلند کامارو به اندازهای که موستانگ شاسیبلند بدقواره بود، زیبا و جذاب است. ابعاد بدنه و ارتفاع آن مناسب است و نمای خشن جلوی آن، نوید یک کراساور پرقدرت میدهد. اگر پیشرانهی شاسیبلند کامارو هم هشت سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری با قدرت ۶۵۰ اسب بخار باشد، همه چیز تکمیل خواهد بود.
فراری 488
وفتی یک لیست از خودروهای اسپرت داریم، در صورت نبودن یک مدل از فراری در آن هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس از سخنان هیجانانگیز سرجیو مارکیونه، مدیر عامل فراری در نمایشگاه خودروی فرانکفورت انتظارات زیادی برای اولین شاسیبلند این شرکت ایتالیایی به وجود آمده است. مقامات فراری در تلاش هستند برای رقابت با رقیب دیرینهی خود لامبورگینی، اولین شاسیبلند خود را عرضه کنند. لامبورگینی اوروس با طراحی زیبا و پیشرانهی پرقدرت توجه بسیاری را از کارشناسان و علاقمندان دنیای خودرو را به خود جلب کرده است. با اینکه برای معرفی شاسیبلند فراری باید چند سال دیگر منتظر بمانیم؛ ولی امیدواریم طراحی آن هیچ شباهتی به این رندر نداشته باشد. فقط با نگاهی کوتاه میتوان به ناپختگی و شلخته بودن این رندر پی برد.
استون مارتین ونتیج V12
عاشقان دنیای خودرو، همیشه خودروهای اسپرت بریتانیایی و بهخصوص سری ونتیج استون مارتین را ستایش کردهاند. مدلهای ونتیج (Vantage) و پیشرانهی ۱۲سیلندر آنها زیبایی خاصی به همراه دارند. استون مارتین هم مانند دیگر شرکت بریتانیایی مکلارن، هنوز به قلمرو خودروهای شاسیبلند ورود پیدا نکرده است. البته در سال ۲۰۱۵ مدل مفهومی DBX به نمایش درآمد؛ مدل چهاردر این خودروی لوکس تا دو سال آینده رونمایی میشود. این روزها حتی رولزرویس نیز در حال تولید خودروی شاسیبلند است و اصلاً بعید نیست جنتلمن جذاب هم شاسیبلند طراحی کند؛ فقط امیدواریم که شباهتی به رندر ناهماهنگ طراحان جنینگز موتور نداشته باشد.
هوندا NSX
نسل جدید هوندا NSX یک خودروی اسپرت و البته هیبرید تمامعیار است. به لطف پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری و سه موتور برقی، NSX جدید حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. ولی رندر طراحان جنینگز موتور همانند دیگر رندهای آنها از سوپراسپرتهای موتور میانی مانند فراری و مکلارن، کاملا ناپخته و ناهماهنگ است. دماغهی کوتاه طراحیشده برای NSX واقعا کل طراحی را زیر سؤال میبرد. بدون توجه به شاسیبلند بودن NSX، تغییر موقعیت پیشرانه به جلو، طراحی آن را بهشدت دستخوش تغییر میکند که نشان میدهد الهام طرحی بدنهی زیبا برای کراساورها و شاسیبلندها از روی سوپراسپرتهای موتور میانی کار آسانی نیست.
بهنظر شما کدام رندر از همه جذابتر است؟ کدام یک از خودروهای فوق نسخهی شاسیبلند خواهد داشت؟