ولوو مسئولیت تصادفات خودروهای هوشمند خود را بر عهده می‌گیرد

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
ولوو از دیرباز به عنوان یکی از پیشروان امنیت خودرو زبان‌زد عام و خاص بوده است. حال این شرکت پس از تشریح نحوه‌ی عملکرد سیستم خود، برای اطمینان دادن به مشتریان خود مسئولیت تصادفاتی که خودرو ولوو در آن مقصر بوده است را به عهده می‌گیرد. برای اطلاع از جزئیات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فرض کنید هنگام پارک کردن ولوو خود در پارکینگ، با سایر خودروهای پارک شده برخورد کنید. اگر سیستم ناوبری خودکار خودرو شما فعال بوده باشد، ولوو مسئولیت و خسارت تصادف را بر عهده می‌گیرد. به همین سادگی.

 سفیر سوئد در واشنگتن اعلام کرد که ولوو مسئولیت تصادفاتی را که خودرو‌های این شرکت مقصر بوده است را بر عهده می‌گیرد. پیش‌تر نیز گوگل و مرسدس بنز اعلام کرده بودند که پس از عرضه‌ی خودرو‌های خود-ران خود، در صورت تصادف مسئولیت آن و خسارات به وجود آمده را بر عهده خواهند گرفت. ولوو اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ پس از عرضه‌ی خودرو‌هایی با سیستم ناوبری خودکار، حوادث و خسارات ناشی از تصادفات این خودروها صفر خواهد بود. این ادعا نشان از اعتماد به نفس بالای این شرکت سوئدی از تکنولوژی‌‌های در حال توسعه خود دارد. 

سیستم کنترل خودکار ولوو

پیش‌ از ورود تکنولوژی‌های پیشرفته ناوبری خودکار، هیچ شرکت خودروسازی خود را درگیر مسائل بیمه‌ای نمی‌کرد. با این که همواره شکایات متعددی از این شرکت‌ها در خصوص تصادفات شده‌ بود، اما هیچ‌گاه خودروسازی با آغوش باز از این مساله استقبال نکرده بود. ظاهرا با ظهور تکنولوژی‌های کنترلی نوین، آینده‌ی خودروسازی دچار دگرگونی‌ اساسی خواهد شد.

پیش‌تر ولوو راهنمای نحوه‌ی فعال‌‌سازی و عملکرد سیستم ناوبری خودکار خود را منتشر کرده بود. ولوو در ویدیویی به طور کامل نحوه‌ی فعال‌سازی این سیستم که تمامی مدل‌های ۲۰۱۶ XC90 به آن مجهز خواهند بود، را منتشر کرده است. برای فعال سازی سیستم هدایت خودکار کافی است مقصد خود را در سیستم ناوبری وارد کنید و پس از آماده شدن سیستم و چشمک زدن شیفتر‌های دنده‌‌ی پشت فرمان، آن‌ها را به طور همزمان فشار دهید تا خودرو وارد حالت خود-ران شود.

سیستم کنترل خودکار ولوو

در همین حین نمایشگر خودرو تصویری زنده از وضعیت جاده، ترافیک پیش‌رو، خودرو‌های اطراف و زمان باقی مانده را نمایش می‌دهد. هنگامی که زمان باقی مانده به مقصد کمتر از یک دقیقه باشد، راننده می‌تواند با فشردن همزمان شیفتر‌های کنترل خودرو را بدست بگیرد. 

سیستم کنترل خودکار ولوو

این سیستم در صورت بروز مشکل و یا شرایط خاصی در جاده که به کنترل راننده احتیاج داشته باشید، با آلارم راننده را مطلع می‌کند و از وی در خواست می‌کند تا کنترل را بر عهده بگیرد. در صورتی که راننده از این امر امتناع کند، سیستم هدایت خودکار، خودرو را به کنار جاده هدایت کرده و سپس آن را متوقف می‌کند. اما با توجه به مانور زیاد ولوو بر جنبه‌ی رانندگی خودکار سیستم خود، ظاهرا شرایط مذکور بسیار نادر خواهد بود.

سیستم کنترل خودکار ولوو

سیستم‌های خودکار حال حاضر مشکلات زیادی دارند؛ یکی از این مشکلات نیاز به توجه راننده در تمام مدت رانندگی است تا در صورت وقوع مشکل و اخطار خودرو، وی کنترل خودرو را بر عهده بگیرد. به عنوان مثال در سیستم ناوبری خودکار مرسدس بنز اس کلاس در بزرگراه‌ها، هر ۱۶ ثانیه راننده باید غربیلک را لمس کند. خودرو‌های آئودی نیز در حال حاضر توانایی رانندگی خودکار با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در محیط‌هایی که سیستم ناوبری آن اطلاع کامل از مسیر دارند، را دارد. اما این سیستم نیز همانند نمونه‌ی به کار رفته در مرسدس بنز به توجه راننده در زمان‌های خاص نیاز دارد.

ولوو تلاش زیادی برای توسعه‌ی سیستم هدایت خودکار خود کرده است تا این سیستم بتواند بدون دخالت راننده در تمامی شرایط خودرو را به خوبی کنترل کند. در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، اما طراحی و توسعه سیستم ناوبری خودکار در جاده‌هایی که مملو از اتفاقات غیر مترقبه است، امری بسیار دشوار و سخت است. این سیستم‌ها را قبول داشته باشیم یا نه، آینده صنعت خودرو در همین زمینه خواهد بود. امیدواریم صنعت خودروی داخلی نیز سرمایه‌گذاری خود را بر سیستم‌های کنترلی هوشمند آغاز کند تا بیش از این از تکنولوژی به روز جهان عقب نیافتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات