خودروهای هوشمند کمترین دخالت را در ایجاد تصادفات رانندگی دارند

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
امنیت مهم‌ترین فاکتوری است که حیات خودروهای هوشمند به آن وابسته است و بسیاری هنوز امنیت را در خودورهای هوشمند و خودران آنچنان که باید قابل اطمینان نمی‌دانند. حال گزارش منتشر شده توسط دپارتمان وسایل نقلیه‌ی موتوری ایالات کالیفرنیا نشان از این دارد که خودروهای هوشمند به مراتب در مقایسه با انسان‌ها کم خطرتر بوده و اشتباهات کمتری را مرتکب می‌شوند.
تبلیغات

کمپانی‌های پیش رو در عرصه‌ی فناوری ایده‌ی استفاده از خودروهای هوشمند را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌کنند. بسیاری از کمپانی‌های خودروساز نیز به جمع این گروه پیوسته و تحقیقات گسترده ای را در این رابطه انجام می‌دهند، بطوریکه براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد حضور خودروهای خودران در خیابان‌ها باشیم. دیگر نیازی به کنترل خودرو باقی نمانده و الگوریتم‌های توسعه یافته برای این خودورها کنترل همه چیز را در دست خواهند داشت. اما تا زمانی که عموم کاربران از امنیت این خودروها اطمینان حاصل نکنند، این حوزه با موفقیت روبرو نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد افق‌های روشنی در انتظار خودروهای هوشمند است، چراکه گزارش‌ منتشر شده در مورد میزان تصادفات خودروهای هوشمند مورد آزمایش کمپانی‌ها حقایق جالب توجهی را در این مورد نشان می‌‌دهد.

تفاوت در عادت رانندگی عوامل انسانی و الگوریتم‌های خودروهای هوشمند، اصلی‌ترین دلیل تصادف است

ابتدای سال جاری میلادی گوگل با انتشار گزارشی در وبلاگ خود خبر از این داد که در طول ۶ سال توسعه‌ی خودرو هوشمند خود ۱۱ بار تصادف کرده که در همه‌ی موارد دلیل اصلی تصادف عوامل انسانی بوده است. البته شاید این موضوع به ظاهر نشان دهنده‌ی موفقیت خودروهای هوشمند باشد، اما نکته‌‌ای که در این بین مطرح می‌شود، هماهنگی دو سبک رانندگی در خیابان‌ها است که شامل رانندگی انسان‌ها در کنار الگوریتم‌های هوشمند خودروهای خودران می‌شود. بسیاری معتقدند که خودروهای هوشمند بیش از انداره محتاط هستند. برای مثال رانندگان در سر پیچ‌ها کوتاه‌ترین مسیر را برای عبور انتخاب کرده و در مواجهه با برخی موانع عکس العمل سریعی نشان داده و مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند، حال آنکه خودروهای هوشمند بصورت مکرر ترمزگیری کرده و از این‌رو با توجه به عادت رانندگان به بودن در خیابان‌هایی که عوامل انسانی حرف اول را در آن می‌زنند و چنین مدل رانندگی غیرمرسوم است، وقوع حوادثی نظیر تصادف محتمل‌تر می‌کند.

در کنار محتاط بودن رانندگی خودروهای هوشمند باید ریسک پذیری عوامل انسانی را نیز در زمان رانندگی در نظر داشت؛ با در کنار هم قرار دادن این دو سبک از رانندگی به نظر می‌رسد خودروهای هوشمند همیشه در انتظار وقوع حادثه‌ی رانندگی هستند. در همین رساتا گوگل در نظر دارد تا خودروهای هوشمند خود را به گونه‌ای آموزش دهد تا سبک رانندگی این خودروها بیش از پیش به نحوه‌ی رانندگی عوامل انسانی نزدیک‌تر شود.

ورود خودروهای هوشمندی که تنها از طریق الگوریتم‌های توسعه یافته قادر به حرکت در بزرگراه‌ها و جاده‌ها هستند، موفقیت بزرگی برای صنعت فناوری و خودروسازی است؛ اما در صورتی که کمپانی‌ها بتوانند خودروهای هوشمند خود را وارد خیابان‌های مملو از جمعیت و شلوغ کنند، به هدف اصلی خود دست یافته‌اند و دستیابی به چنین قابلیتی را باید به عنوان یک موفقیت بزرگ بیان کرد. در حال حاضر صنعت خودروسازی و فناوری به چنین جایگاهی دست نیافته‌اند، اما با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فناوری و خودروهای هوشمند، انتظار می‌رود در آینده‌ی نه چندان دور شاهد دست یافتن به چنین اهدافی باشیم که این روزها به نظر پیچیده می‌رسند.

به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی خودروهای هوشمند، فاصله‌ی کمی تا دستیابی به فرم ایده‌آل از خودروهای خودران باقی مانده است که البته این مقدار باقی مانده نیازمند کار مهندسی پیشرفته، تدوین قوانین برای عبور و مرور و جا انداختن مفهوم خودروهای خودران در اجتماع است.

ایالات کالیفرنیا را باید در امر استفاده از فناوری‌های روز پیشرو سایر نقاط جهان خواند. هم‌اکنون نهاد رسیدگی به قوانین وسایل نقلیه‌ی عمومی در این ایالت در حال تدوین قوانینی برای خودروهای هوشمند است.

این نهاد اخیرا گزارشی را منتشر کرده که گویای تعداد تصادفاتی است که یک طرف آن خودروهای هوشمند قرار دارند. اطلاعات ارائه شده گویای مواردی است که از سپتامبر ماه گذشته‌ی میلادی تا به امروز روی داده‌اند. در این گزارش بخش بزرگی از حوادث ایجاد شده مربوط به خودروهای گوگل است، بطوریکه ۸ مورد از ۹ تصادف صورت گرفته مربوط به خودروهای هوشمند غول جستجو است. تنها مورد باقی مانده مربوط به دلفی اتوماتیک است.

با نگاهی به این گزارش می‌توان به روشنی دید که ادعای گوگل در رابطه با وقوع تصادفات در اثر اشتباهات عوامل انسانی درست به نظر می‌رسد. البته این برداشت ظاهری است و عمده دلیل ایجاد تصادف بین خودروهای هوشمند و سایر خودروها را باید در طرز رانندگی مفتوت خودروهای هوشمند و منش محتاطانه‌ی این خودروها خواند.

براساس گزارش منتشر بسیاری از تصادفاتی که خودروی هوشمند گوگل در آن درگیر بوده، در سرعت‌های بسیار پایین روی داده است. در اغلب موارد نیز خودروی لکسوس هوشمند گوگل از عقب توسط سایر خودروها مورد اصابت قرار گرفته است.

گوکل در ماه می اعلام کرد که بیش از ۲۰ خودروی هوشمندش در هفته بیش از ۱۶٫۰۰۰ کیلومتر طی می‌کنند. در طول ۶ سال اخیر خودروهای این کمپانی بیش از یک میلیون کیلومتر مسیر طی کرده‌اند که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

در گزارش نهاد قانون گذاری وسایل نقلیه‌ی کالیفرنیا، نام بیش از ده کمپانی به عنوان شرکت‌هایی که در حال کار روی خودروهای هوشمند هستند ذکر شده که شامل فولکس‌واگن، مرسدس بنز، گوگل، دلفی اتوموتیو، تسلا موتورز، بوش، نیسان، کروز اتومیشن، بی ام و و هوندا می‌شود.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که اخیرا سران اپل نیز گفتگوهایی را با این نهاد آغاز کرده‌اند که همی امر شایعات در خصوص ورود اپل به حوزه‌ی تولید خودروهای هوشمند را شدت بخشیده است.

نظر شما در خصوص خودروهای هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات