شرکت ایتالیایی آرس دیزاین، با تغییرات ظاهری و فنی در مرسدس AMG G63، شاسیبلندی اسپرت با نام X-Raid معرفی کرده است. علاوه بر تغییرات عمده در بدنهی G63، تیم مهندسی آرس با اضافه کردن ۲۰۰ اسب بخار قدرت و کاهش وزن آن تا ۲۰۰ کیلوگرم با استفاده از فیبرکربن، محصولی کاملا متفاوت ارائه کردهاند.
در طی ۴۰ سالی که G کلاس مرسدس در بازار است، تغییرات آن محدود بوده و تقریبا ظاهر آن دستنخورده باقی مانده است. البته این موضوع لزوما بد نیست. نمای مکعبی با زاویههای تیز G کلاس همیشه جذابیت داشته است؛ ولی احتمالا هنوز هم افرادی پس از گذشت چهار دهه، به دنبال ظاهر جدیدی از مرسدس هستند.
تاریخ به ما میگوید انتظار برای تغییرات طراحی در G کلاس و ظاهر مدرنتر از طرف مرسدس بیهوده است که به همین دلیل، تیم مهندسی آرس پیشقدم شده است. متخصصان این شرکت ایتالیایی، با استفاده از فیبر کربن و آلومینیوم، کاملا بدنهی G63 را دستخوش تغییر کردهاند و نمای مدرنتری به آن دادهاند.
زاویههای تیز در سقف و کابین مرسدس تغییری نکرده است؛ اما در دیگر بخشهای بدنه، زاویهها صافتر و ملایمتر کار شدهاند. X-Raid از رینگهای سفارشی آرس با اندازهی ۲۲ اینچ استفاده میکند. متخصصات آرس، کاملا جانب احتیاط را رعایت کردهاند تا G کلاس به محدودهی GL وارد نشود و با نصب میلههای محافظتی در جلو و چراغهای زیبا در سقف، نمای یک خودروی تمامعیار آفرود را به G کلاس دادهاند. برخلاف ظاهر سنتی G کلاس که یادآور یک شاسیبلند نظامی است که در مسیرهای خارج جاده بهآرامی به گشت و گذار میپردازد، محصول آرس بیشتر نمای یک خودروی شاسیبلند اسپرت را دارد که آمادهی مسابقه دادن در مسیرهای خارج جاده است.
شاید در نگاه اول با دیدن X-Raid، انتظار دوگانگی بین طرفداران سنتی G کلاس مرسدس و نمای جدید محصول آرس را داشته باشیم. ولی بدون شک در هر دو طرف این دو گروه، کسانی هستند که در مورد پیشرانهی هشت سیلندر V شکل توئین توربوی ۵.۵ لیتری آن که حالا ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، به توافق خواهند رسید. تیم مهندسی آرس، حداکثر سرعت این محصول جدید را ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده؛ ولی متأسفانه زمان صفر تا ۱۰۰ آن را مشخص نکرده است.
طراحی کابین مرسدس G کلاس در حد بسیار خوبی قرار دارد؛ ولی وقتی که بدنه و قوای فنی یک خودرو کاملا دگرگون میشود، بهتر است با بازطراحی فضای داخلی، کار را صد درصد تکمیل کرد. تیم طراحی آرس با همین رویکرد به سراغ کابین X-Raid رفته که حاصل آن، روکشهای چرم ناپا، طراحی پنل فرمان جدید، دو صندلی لوکس در عقب و یک فرمان اسپرت است. به لطف ارتفاع بیشتر بخش جلویی کابین، داشبورد و کنسول مرکزی جدید، نمای یکپارچهتر و ملایمتری پیدا کردهاند.
شرکت آرس دیزاین توسط مدیرعامل سابق لوتوس، دنی بهار تأسیس شده است. این شرکت ایتالیایی اخیرا کارخانهی خود را به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در شهر مودنا واقع در کشور ایتالیا، ارتقاء داده است تا محصولاتی چون X-Raid و مدلهای سفارشی بر اساس لندرور دیفندر، مرسدسبنز ویانو (Viano) و بنتلی مولسان (Mulsanne) را تولید کند. با توجه به افزایش فضای کارخانهی آرس، احتمالا در آینده، محصولات بیشتر و جدیدتری از این شرکت ایتالیایی خواهیم دید.
نظر شما در مورد X-Raid چیست؟ آیا آرس دیزاین، واقعا با مدرن کردن طراحی مرسدس G کلاس، نمای بهتری به آن داده یا محصول آنها مصداق «آب به غربال پیمودن» است؟
نظرات