مرسدس بنز از مدل مفهومی IAA در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
با آغاز به کار نمایشگاه خودروی فرانکفورت، خودروسازان بنام جهان از محصولات خود در این نمایشگاه رونمایی می‌کنند. ستاره‌ی درخشان صنعت خودروسازی نیز همچون همیشه شاهکار دیگری را در این نمایشگاه رونمایی کرد. مدل مفهومی جدیدی که مرسدس در این نمایشگاه از آن پرده برداشت، IAA نام دارد که ترکیبی از بدنه‌ی آئرودینامیک با قابلیت‌های هوشمند است.
تبلیغات

مرسدس بنز همچون همیشه با دستی پر در نمایشگاه خودروی فرانکفورت حاضر شده است. این خودروساز در جریان این نمایشگاه از مدل مفهومی IAA رونمایی کرد. نام این خودرو شاید در ابتدا این تصویر را در ذهن متبادر کند که مرسدس این خودرو را به افتخار نمایشگاه خودروی فرانکفورت که با عنوان Internationale Automobil Ausstellung یا IAA نام‌گذاری کرده است، اما در واقع نام اختصاری این خودرو برگرفته از عبارت Intelligent Aerodynamic Automile است که نشان دهنده‌ی قابلیت‌های هوشمند این مدل مفهومی در کنار طراحی بسیار آئرودینامیک است.

متخصصان مرسدس بنز نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این خودرو از نظر آئرودینامیک یکی از بهترین نمونه‌های توسعه یافته باشد، بطوریکه براساس محاسبات صورت گرفته ضریب درگ این خودرو تنها ۰.۱۹ است که آن را در مقایسه با خودروهایی نظیر مدل اس تسلا یا EV1 جنرال موتورز جایگاه بهتری قرار می‌دهد. البته در این بین نیابد XL1 فولکس واگن را از یاد برد که در مقایسه با IAA مرسدس وضعیت بهتری دارد.

نکته‌ی جالب توجه در مورد این خودرو امکان تغییر شکل آن برای بهبود آئرودنیامیک است، بطوریکه می‌توان این خودرو را در دو حالت Design Mode و Aero Mode مورد استفاده قرار داد. این قابلیت بصورت خودکار پس از عبور از سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت فعال می‌شود. البته می‌توان در صورت تمایل با فشار دادن کلید تعبیه شده درون کابین نیز این قابلیت را بصورت دستی فعال کرد. پس از اینکه این قابلیت فعال شد، هشت بخش مجزا در قسمت پشتی خودرو از محل خود خارج شده و طول خودرو را به اندازه‌ی ۳۰ سانتی‌متر بیشتر می‌کنند. از جمله‌ی کامپوننت‌هایی که تغییر حالت می‌دهند می‌توان به قسمت پشتی یا دم خودرو اشاره کرد که نقش تعیین کننده‌ای در بهبود وضعیت عبور هوا از قسمت پشتی دارند.

در جلوی خودرو نیز بامپرهای قرار گرفته در زیر سپر به اندازه‌ی ۲.۵ سانت به سمت جلو حرکت می‌کنند. تغییرات ایجاد شده در قسمت بامپرهای جلویی باعث هدایت باد به سمت بالا می‌شود و در نتیجه عدم ورود باد به محفظه‌ی چرخ‌ها اغتشاشات کمتری در این ناحیه ایجاد شده و خودرو بصورت روان‌تری به سمت جلو حرکت می‌کند.

ورای قابلیت‌های آئرودینامیک در این خودرو باید مرسدس IAA را یک کوپه‌ی چهارنفره‌ی زیبا عنوان کرد. طراحی این خودرو و خطوط روی بدنه را می‌توان تاحدودی به مدل CLS این خودروساز شبیه دانست. در قسمت تزئیات داخلی نیز IAA از گزینه‌های بسیار لوکسی بهره می‌برد که از جمله‌ی آن می‌توان به استفاده از چرم سفید و همچنین صفحه‌ی نمایش لمسی برای کنترل داشبورد اشاره کرد.

مهندسان مرسدس علاوه بر توجه به قابلیت‌های آئرودینامیک خودرو، از یک پیشرانه‌ی هیبریدی-گازی بهره برده‌اند که قارد است نیروی ۲۷۹ اسب بخاری را در اختیار رانندگان قرار دهد. این خودرو قادر است به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. مرسدس IAA قادر است تا با یکبار شارژ مسافتی ۶۵ کیلومتری را در Aero Mode طی کند که البته این میزان در حالت Design Mode به کمتر از ۶۱ کیلومتر می‌رسد.

Mercedes Benz concept IAA 103 876x535
Mercedes Benz concept IAA 105 876x535
Mercedes Benz concept IAA 106 876x535
Mercedes Benz concept IAA 107 876x535
Mercedes Benz concept IAA 108 876x535
Mercedes Benz Design concept 1091 876x535
Mercedes Benz Design concept 1101 876x535
Mercedes Benz Design concept 1111 876x535
Mercedes Benz Design concept 1151 876x535
Mercedes Benz Design concept 1141 876x535
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات