تویوتا در حال آزمایش سیستم تازه‌‌ای است که در آن خودرو، برق خانه را تامین می‌کند!

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
آیا خودروهای آینده می‌توانند چراغ خانه‌هایمان را روشن نگه دارند؟ شاید وقوع سیل سهمناک و کشتار بی‌رویه مردم بی‌گناه و تلفات خارج از انتظار فایده‌ای هم برای ژاپنی‌های چشم بادامی داشته است. موضوعی که موجب شد آن‌ها به فکر توسعه و تقویت هرچه بیشتر از خودروهای خود بیافتند - وسیله‌ی نقلیه‌ای که می‌توان تقریباً آن را در همه جا یافت. حال کمپانی خودروسازی تویوتا از طرحی پرده‌برداری کرده که می‌توان به کمک آن از توان خودرو برای نیرو بخشیدن به خانه استفاده نمود.
تبلیغات

متخصصان شرکت تویوتا در حال کار بر روی پروژه انتقال انرژی خودرو به منزل یا به اختصار V2H هستند. ماحصل این طرح نوآورانه تولید خودروهای الکتریکی تازه‌ای خواهد بود که قادرند انرژی خود را با خانه به اشتراک گذاشته و از آن برای رفاه هرچه بیشتر سکنه در شرایط بی‌برقی بهره ببرند.

در این سیستم که قرار است نمونه اولیه آن تا پایان سال جاری میلادی برای آزمایش آماده گردد، ارتباطی دو سویه بین خودرو و خانه برقرار می‌گردد. کارشناسان این شرکت ژاپنی در تلاشند تا برای آزمایشات اولیه خود حداقل این سامانه را در 10 خانه در ژاپن آزمایش نمایند.

بدین ترتیب با یک باک پر از بنزین و باتری‌هایی که کامل شارژ شده‌اند، انرژی مورد نیاز یک خانه معمولی برای مدت 4 روز تأمین خواهد شد. و می‌توان در مواقع اضطراری و بروز بلایای طبیعی، قطع برق شهری به هر دلیل و یا حتی در ساعات اوج مصرف که هزینه برق دو چندان محاسبه می‌شود، از این سامانه بهره برد.

طرح سیستم فوق بخشی از پروژه شهر تویوتا است که در آن مسئولان می‌کوشند تا تولید کربن این منطقه را به میزان کمینه کاهش دهند. در همین رابطه مقامات شهر در تلاشند تا منابع جایگزینی را برای تولید انرژی بیابند. آن‌ها همچنین استفاده از انرژی‌های طبیعی به خصوص پرتوهای خورشیدی و سایر رویکردهای تولیدی را در پیش گرفته‌اند تا با کمترین میزان تولید کربن و حداقل مضرات زیست محیطی شهری پاک داشته باشند.

گفتنی است پس از وقوع زمین لرزه در آوریل 2010 و آسیبی که سیلاب‌های کشنده به نیروگاه اتمی فوکوشیما وارد ساختند، مردم ژاپن با کاهش تولید برق و قطعی‌های مکرر و همچنین افزایش بهای برق مصرفی مواجه شدند. همین موضوع موجب شد تا کارشناسان به فکر «پروژه شهر تویوتا» بیافتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات