نگاهی به ۹ دستگاه از بهترین خودروهای مدرن ۱۰ سیلندر
موتورهای ۱۰ سیلندر همواره نوع خاصی از موتورها بودند و خودروسازان اندکی اقدام به تولید و استفاده از آنها کردند. نیرو و گشتاور زیاد، صدای بسیار جذاب و مصرف بالای سوخت از مهمترین مشخصههای این موتورها هستند.
با توجه به مسائل زیست محیطی و قیمت رو به افزایش سوختهای فسیلی، استفاده از موتورهای حجیم رو به کاهش است و خودروسازان ترجیح میدهند از نمونههای کوچکتر استفاده کنند. به همین دلیل روز به روز استفاده از موتورهای حجیم کاهش مییابد و نمونههای ۱۰ سیلندر نیز از این روند در امان نماندهاند. در زیر به ۹ خودروی ۱۰ سیلندر خاطره انگیز اشاره میکنیم که هر کدام حرفهای زیادی برای گفتن داشتند. اکثر این خودروها در نمونههای جدید خود کاهش اندازه را در حجم موتور تجربه کردهاند.
آئودی R8 5.2 FSI کواترو ۲۰۰۹
آئودی نسخه ۱۰ سیلندر R8 را پس از مدت زمان اندکی از معرفی نسخه اصلی ۸ سیلندر، به بازار عرضه کرد. موتور ۱۰ سیلندر R8 از لامبورگینی گالاردو LP560-4 به عاریه گرفته شده است. این موتور عملکرد فوقالعادهای دارد و توانایی تولید ۵۲۵ اسب بخار نیرو و ۳۹۱ پوند گشتاور از جملهی ویژگیهای این خودرو است.
بیامو M5 مدل ۲۰۰۵
در ابتدای دهه اول هزاره سوم، خودروسازان میتوانستند موتورهای حجیم و پرقدرت را در خودروهای بزرگ قرار دهند و در عین حال هیچ نهاد و سازمانی اعتراضی به این مساله نداشت. بیامو M5 نیز در آن سالها از این قضیه مستثنی نبود. موتور ۱۰ سیلندر و ۵ لیتری این خودرو توانایی تولید ۵۰۰ اسب بخار نیرو و ۳۸۰ پوند گشتاور را داشته و دور موتور این موتور تا ۸.۲۵۰ دور در دقیقه افزایش مییابد.
آئودی S8 5.2 FSI کواترو ۲۰۰۶
برای رساندن بدنه ۲ تنی این خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط در زمان ۴.۸ ثانیه، چه موتوری بهتر از نمونه به کار گرفته شده در لامبورگینی گالاردو وجود داشت؟ امکانات رفاهی فوقالعاده و طراحی زیبا، این خودرو را به نمونهای عالی برای استفاده هر روزه تبدیل کرده بود.
دوج رَم SRT-10 ۲۰۰۶
وانتی را فرض کنید که در آن موتور ۱۰ سیلندر ۵۰۰ اسب بخاری به حجم ۸.۳ لیتر قرار داده شده است. آیا کاری هست که این وانت قادر به انجام دادن آن نباشد؟!!
لامبورگینی گالاردو ۲۰۰۳
گالاردو نمونهی بسیار دوست داشتنی از لامبورگینی بود و با وجود توقف تولید آن، همواره جایگاهش را در قلب دوست داران خودرو حفظ خواهد کرد. این خودرو با موتور ۱۰ سیلندر و ۵ لیتری با قدرت ۴۹۳ اسب بخار به بازار عرضه شد و این موتور در طول حیات گالاردو، در ۱۰ مدل مختلف و خاص به کار گرفته شد.
دوج وایپر ACR ۱۹۹۹
زمانی که از موتورهای ۱۰ سیلندر صحبت میکنیم، دوج وایپر اولین خودرویی است که در ذهن متبادر میشود. موتور عظیم ۸ لیتری این خودرو توانایی تولید ۴۱۵ اسب بخار نیرو را دارد. صدای این موتور بیشتر شبیه به غرش حیوانات وحشی بود تا حرکت مجموعهای از قطعات مکانیکی.
لکسوس LFA ۲۰۱۱
موترو ۱۰ سیلندر ۵۵۳ اسب بخاری این خودرو مشخصهی بسیار ویژهای داشت. لکسوس از تولید کننده آلات موسیقی یاماها برای تولید صدایی شبیه به گیتار از موتور این خودرو، کمک گرفته بود. مهندسین تویوتا صدای این خودرو را با واژه غرش فرشته توصیف کردهاند.
فولکس واگن توارگ V10 TDI ۲۰۱۱
یک موتور دیزلی ۱۰ سیلندر چقدر میتواند جذاب باشد؟ آنقدر که سازمان محیط زیست ایالات متحده فروش این خودرو را در این کشور ممنوع کند! موتور تویین توربو و ۱۰ سیلندر این خودرو توانایی تولید ۳۱۰ اسب بخار نیرو و ۵۵۳ پوند گشتاور را داشت. این میزان نیرو برای به حرکت درآوردن بدنه ۲۶۵۰ گیلوگرمی توارگ در هر مسیری کافی به نظر میرسید.
پورشه کاررا جیتی ۲۰۰۴
برای توصیف این خودرو فوقالعاده از کجا میتوان شروع کرد؟ شاید از این که موتور و گیربکس این خودرو از نمونههای به کار گرفته شده در خودروهای فرمول یک و لمانز بودند؟ و یا این که موتور این خودرو توانایی تولید ۶۰۵ اسب بخار نیرو را داشت؟ به حق که کاررا یکی از بهترین سوپر اسپرتهای تاریخ بود.
نظر شما در رابطه با این خودروها و موتورهای حجیم آنها چیست؟